Ga naar inhoud


Probleem met 5GHz communicatie tussen TV en Soundbar


Jürgen

Aanbevolen berichten

Omdat ik met de service van Samsung niet verder kom wil ik ook hier een poging ondernemen of er iemand een antwoord heeft op het onderstaande probleem.

ik gebruik een Samsung TV UE55KS8000 i.c.m. een Samsung Soundbar HW-K850.

Op zich functioneert de combinatie prima behalve één ding en dat is de onderlinge Audio communicatie (MultiChannel) tussen de TV en de Soundbar via WiFi 5GHz.

Bij het verbinden met WiFi 5GHz krijg ik op de TV de melding ‘Verbinding mislukt’.

De WiFi 5GHz verbinding tussen mijn WiFi router en de TV als Soundbar functioneert uitstekend want ik kan op de TV naar Netflix 4K content kijken en op de Soundbar Internet radio streamen.

In mijn appartement heb ik in de huiskamer een 5GHz WiFi signaal van rond de 75%, een snelheid van gemiddeld 800 Mbps en 100Mb Internet.

 

De 2 gebruikte Asus routers waarmee dit probleem optreedt is een RT-AC68U en een RT-AC87U, dus 2 AC routers.

Het vreemde is echter dat de verbinding met deze 2 routers wel in de 2.4GHz mode probleemloos verloopt.

 

Eveneens is het vreemd dat de iets oudere Asus router RT-N66U wel in de 5GHz mode een perfecte verbinding tot stand brengt, dus een NIET AC router.

 

Wat heb ik tot nu toe gedaan?

Soundbar vervangen door een ander nieuw exemplaar, zonder een beter resultaat.

Meest recente (Merlin) firmware in de routers geplaatst.

Samsung Service geraadpleegd maar die adviseerden om geen 5GHz te gebruiken, veel te instabiel !!!

Omdat de Soundbar niet over een LAN aansluiting beschikt ben ik afhankelijk van WiFi.

 

Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen waarom de verbinding via 2 AC 5GHz routers niet tot stand komt en de verbinding via een gewone 5GHz router wel?

Het lijkt er dus erop dat het AC protocol de veroorzaker is....

 

 

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


desbetreffende de vraag en die vermelding van routers en frequenties is het voor ons wel belangrijk zonder terug hoeven bladeren in jouw andere topics betreffende de soundbar welke protocollen die voor wireless gebruikt?

en of die ook in je Merlin (downward compatibel) zijn opgenomen ?

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een heel lastig onderwerp.

Ook Samsung heeft zich weer gemeld en volgens mij snappen zij het ook niet helemaal.

Ik denk dat ik inu de indruk heb gegeven dat de TV en / of de Soundbar nie met 5GHz WiFi wil verbinden maar dat is niet het geval.

Ik zal het iets gedetailleerder toelichten.

 

Eerst moet ik de TV met het Internet via mijn router verbinden en dat lukt met 5GHz perfect want ik kan daarop b.v. prima naar Netflix 4K content kijken.

Ook het verbinden van de Soundbar via 5GHz met het Internet functioneert uitstekend want ik heb daarmee de software-update gedaan en kan Internetradio daarover streamen, dus met de standaard WiFi verbinding via 5GHz is feitelijk biets mis mee.

 

Wat is er dan wel mis mee?

Dat is het koppelen van de TV en de Soundbar via de Audio MultiChannel optie.

Hiervoor maakt de TV een WiFi verbinding naar de Soundbar om daarover een draadloze Audio verbinding tot stand te brengen.

Dit werkt dus sowieso via elke 2.4GHz WiFi verbinding en met de 5GHz verbinding met de Asus RT-N66U.

 

Met de Asus RT-AC68U werkt dit in de 5GHz mode niet maar uiteraard in de 2.4GHz mode.

In de 5GHz mode ziet de TV de Soundbar wel via WiFi maar heeft schijnbaar moeite om daarover een verbinding vast te leggen of te houden.

Dus de Soundbar ondersteund dus wel degelijk 5GHz en ik heb op alle routers Asuswrt-Merlin software geïnstalleerd dus ook daar zit dus geen verschil in.

 

Ik wil ook nog even de laatste reactie van Samsung hier plaatsen waarmee men waarschijnlijk het idee heeft dat dit het probleem me zou kunnen verhelpen.

Ik zie alleen nog niet zo 1-2-3 wat dit hiermee zou kunnen oplossen...

 

Hey Jürgen, kan je nog even dit proberen? 
-Wijzigen netwerknaam (bijv: “harry_thuis” naar “harry123”)
-Wijzigen versie internetprotocol: IPv6 -> IPv4
-Wijzigen frequentie: switch compatibele router tussen 2.4 GHz en 5 GHz. Vanaf dualband H modellen. E & F modellen werken slechts op 2.4 GHz.
-DHCP instellingen controleren: DHCP moet ingeschakeld zijn.
-Openen poorten: poort 445, 443 en 80 openen.
-Wifi kanaal analyseren: gebruik een app zoals Wifi Analyzer. Als er veel routers op het hetzelfde kanaal ingesteld zijn, kan je een minder druk kanaal selecteren.
Ik hoor graag of het helpt. ^Lily

 

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎6‎-‎4‎-‎2018 om 18:32 zei Jürgen:

Vanaf dualband H modellen. E & F modellen werken slechts op 2.4 GHz

daarom wilde ik weten of je het juiste Samsung model hebt staan met passend wifi protokol

 

Op ‎6‎-‎4‎-‎2018 om 18:32 zei Jürgen:

Wijzigen frequentie

channels aanpassen kan soms helpen 

gezien dit schema waar uitleg gegeven wordt betreffende de overlap

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij suf zitten zoeken maar ik kan maar niet achter het model komen welK bij de Asus routers RT-N66U en RT-AC68U hoort.

 

Ik heb de kanalen in de 5GHz mode ook al 2x aangepast maar zonder beter resultaat.

Het meeste verbaasd het mij nog dat de ene router het in de 5HGz mode prima doet en de ander niet.

 

Maar goed, ik heb de RT-AC68U nu in de kast gezet en gebruik nu permanent de RT-N66U, beduidend trager maar het werkt en dat is de hoofdzaak.

 

 

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

even omhoog halen, 

heb sinds kort de Fritzbox 7581 met 1300 Mbps en tegelijkertijd 2,4 + 5 GHz (instelbaar op kanaal)

buiten mijn HP-slice elite heb ik helaas geen apparaat hier thuis dat die norm en dus met die snelheid wireless gebruikt

 

maar het is misschien wel aardig om te weten {voor de een of de ander} betreffende de thuisnetwerken lan en wireless

dat er dus ook andere snelle routers zijn die op mac-adres voor wireless in te stellen zijn

 

belangrijk voor je apparaat is of die de protocollen aankan

zie afbeelding, hier kunt gij kiezen

Screenshot_33.jpg

 

mijn broer kwam hier echter met een iPad pro en die had natuurlijk wel meteen de 1300Mbps en de volle internetspeed gemeten met Ookla

aangepast door Tonskidutch

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...