Ga naar inhoud


Combinatie Eutelsat 9 (Joyne) en Astra 19 ontvangst in Zuid Spanje


KJParabool

Aanbevolen berichten

Ik ga, wat de ontvangst van NL zenders betreft, overstappen op de Eutelsat 9 satelliet waar Joyne een paar frekwenties heeft. Dit heeft een vrij triviale reden, nl dat door de groei van een palm vlak voor mijn terras het vrije zicht op Astra 23 verdwenen is en bij de Eutelsat 9 satelliet is dit niet het geval.
Om Astra 23 en Astra 19 vlak bij Malaga goed te ontvangen had ik een 90 cm schotel in combinatie met 2 losse LNB's (Inverto Black Ultra) op een houder. Deze opstelling is eerder in dit forum  besproken mede met adviezen van "Sprietje".

Mijn vraag is wat de positionering van de 2 LNB's nu moet zijn om Eutelsat 9 en Astra 19 te ontvangen met de schotel van 90 cm. Omdat beide satellieten een gunstige footprint hebben voor Zuid Spanje overweeg ik een kleinere schotel te kopen, zeg 60 cm. In mij geval moet ik 2 x per jaar mijn opstelling opbouwen, afbreken en opslaan en dan is een kleinere schotel wel wat handzamer. Uit ervaring weet ik dat met dit formaat schotel daar prima Astra 19 te ontvangen is. De aansluitende vraag is dan ook of, en zo ja hoe, de LNB's te gebruiken zijn met een 60 cm schotel.

Bij voorbaat bedankt voor de reactie(s).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste KJ Parabool

 

Een schotel van 60cm is echt wel het minimale voor Malaga. 60cm zou goed kunnen als de lnb in het midden van de schotel staat maar omdat je de 9e en de 19,2e beide wilt ontvangen, komen de lnb's bijna 11,5 graden uit elkaar te staan waardoor je 0,3dB signaal verliest als je beide uit het midden zet, maar het valt nog steeds net binnen de marge.
Je kunt ook de lnb van de Eutelsat 9 oost in het midden zetten, dan verlies je op de Astra 19,2 oost 1,3dB. Dat is nog steeds voldoende zeker als je er rekening mee houdt, dat de meeste zenders op de Astra 19,2 hele makkelijke parameters hebben die veel makkelijker te ontvangen zijn dan de transponders van Joyne.
Deze laatste opstelling is dan ook mijn advies zeker ook omdat je de schotel regelmatig moet afbreken en opnieuw moet opstellen. Het is dan veel makkelijker om met een lnb in het midden op een satelliet uit te richten dan als de lnb uit het midden staat.


In Malaga moet de afstand tussen de 2 lnb's 93mm hart op hart zijn als het gaat om een Triax 64 of soortgelijke schotel bijv. een SAB S65.
De rail moet 22° schuin staan, d.w.z. de lnb van de Astra 19,2 moet 35mm hoger staan dan de lnb van de Eutelsat 9 oost. Dit kun je meten met een waterpas en een meetlat.

 

Ga je de schotel in Spanje kopen of wil je die uit Nederland meenemen?

Heb je al een rail voor de lnb's?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje voor je antwoord, daar kan ik wat mee.

Voor de 60 cm schotel dacht ik aan een B&R 58 (evt 68), vanwege de goede ontvangstkwaliteiten die gerapporteerd. worden. Deze wil ik evt laten opsturen vanuit Nederland, want past niet in mijn koffer. Een "gewone" 60 cm schotel kan ik hier ook locaal in mijn Spaanse verblijfplaats kopen.

De rail die ik heb voor mijn 90 cm schotel is gekocht als LNB houder universeel DUO maar lijkt op een Amiko LH2 houder, maar ik weet niet zeker of die lang genoeg is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Achter in mijn auto gaat dat prima.

Met PTT Post zie ik een probleem.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

Vorig jaar en dit voorjaar nog een tuner en een terrasstander voor de schotel laten opsturen.  Pakketpost uit Nederland en Duitsland is wel langer onderweg (7-10 dagen) en kost ook wat extra, maar met de Spaanse post op zich was niks mis mee. Als ik niet thuis was schoven ze gewoon een afhaalbriefje onder de deur. Ook geen beschadigingen aangetroffen. Denk je dat de schotel meer kwetsbaar is voor vervoer?

Wat vind je van de keuze voor een B&R schotel? De 58 cm hoog (ik denk 53 cm breed) is vergelijkbaar in grootte met een locale Spaanse merkloze 60 cm (55 breed) waarmee ik prima Astra 19 zenders ontving bij Malaga totdat CD besloot om de NL zenders naar Astra 23 te verplaatsen. Met de B&R schotel zou nog een paar dB extra winst te behalen zijn volgens berichten. De regenreserve van dit formaat schotels is misschien aan de krappe kant, maar in Spanje vind ik dat van secundair belang, hoewel er in de herfst en in de winter weleens heftige kortdurende plensbuien zijn. Het zij zo.

 

@ceesv

De auto is voor mij geen optie, dan zou ik alleen moeten gaan en mijn vrouw thuislaten. Bovendien komen we eind November uit Spanje terug en vertrekken weer in de 1e week van Januari. Ik moet er niet aan denken om lange afstanden in winterse omstandigheden te moeten rijden.

Welke problemen zie jij bij PTT Post?

 

aangepast door KJParabool
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste KJParabool

 

Een B&R 53 schotel is 53cm breed en 56,7cm hoog op de spiegel gemeten en heeft dezelfde meetresultaten als een Triax 64 die 60cm breed en 65cm hoog is op de spiegel gemeten.

De meeste mensen staan er niet bij stil dat zelfs zeer geringe afwijkingen in de parabolische vorm van de schotel al zeer veel verlies kan opleveren. 1mm afwijking over de gehele parabool is desastreus en maakt een schotel vaak onbruikbaar, zeker als je al niet veel reserve hebt. Nu zijn deuken in de parabool makkelijk zichtbaar maar een schotel die getorst is zie er ogenschijnlijk prima uit maar kan onbruikbaar zijn. Deze vorm van transportschade ontstaat makkelijker naar mate de schotel groter is. B&R schotels worden in twee kartonnen dozen geleverd. Eén doos waarin de schotel zit en één doos waarin de bevestigingsbeugel zit.
Ik weet niet hoeveel gooi- en smijtwerk de schotel kan verdragen gedurende een transport van 2500km.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door jouw uitleg over mogelijke problemen met schotels veroorzaakt door transport vraag ik mij inderdaad af of opsturen over zo'n afstand wel verantwoord is. 

Aan de andere kant moeten al de schotels van de fabrikant worden vervoerd naar de groothandel,  vervolgens naar de detailhandel  en tenslotte naar de klant. Ik neem aan dat de verpakking zodanig uitgedacht is dat er minimale transportschade is, want anders worden er teveel kosten voor reclameren gemaakt.   

Ik ga denk ik over op plan B en dat is locaal een schotel kopen vergelijkbaar met een Triax 64.  Bijv. een Deense of Nederlandse schotel in Spanje kopen, zo die al te vinden zijn, kan dan ook het risico met zich meebrengen dat door de lange transportketen de ontvangstkwaliteit tegenvalt.

Ja, ik was bekend met de begrippen torsie en torderen.

aangepast door KJParabool
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, bedankt voor je PM.

Sorry, maar ik wil graag nog even terugkomen op de schotelafmetingen, speciaal ivm Eutelsat 9 ontvangst. Je had gelijk dat 60 cm misschien aan de (te) krappe kant is in Malaga. Op de website van een grote satelliet installateur in Malaga kwam ik de volgende aanbevelingen tegen: 80 cm voor Eutelsat 9 en 60 cm voor Astra 19 (ik neem aan dat ze de hoogte bedoelen). Dit laatste komt ook overeen met mijn ervaringen.

Om een beetje stabiele ontvangst van Eutelsat 9 te hebben denk ik er toch aan om dan maar een groter formaat als bijv. de Triax 78 te kopen ipv de 64.

Mag ik je nog een keer vriendelijk vragen om daarvoor ook de LNB posities te berekenen? Omdat ik in het begin ook nog de 90 cm brede schotel wil gebruiken, mag ik daar ook de posities voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ze zullen niet de hoogte bedoelen want een schotel van 60cm hoog is geen gebruikelijke schotelmaat, wel 60cm in de breedte. Voor die maat van 80cm zouden ze best wel eens de hoogte kunnen bedoelen want meestal noemen ze de maten die hun het beste uitkomen en wordt dus de ene keer de breedte bedoeld en de andere keer de hoogte.


Ik laat je de officiële footprint van Eutelsat zien, zie bijlage en niet de footprint die Joyne graag laat zien. Daarin zie je dat je in Malaga 50dBW veldsterkte hebt. In de kolom onderaan kun je zien dat je daar een schotel voor hebt voor 50cm met weinig regenreserve en een schotel van 60cm met regenreserve. Nu zegt deze kolom nog niet alles want er wordt geen rekening mee gehouden met welke transponderspecificatie er wordt uitgezonden. Joyne gebruikt DVB-S2, 8PSK, 30.000, 3/4. Daarmee heb je geen gemakkelijke ontvangst en daarmee mag je wel een schotelmaat groter nemen als je regenreserve wilt hebben. Een Triax 78 van 70cm breed en 78cm hoog is daar een passende schotel voor.


Je ziet dat ik hier allemaal al vanaf het begin van je vraag rekening heb gehouden maar ja, jij wilde liefste een kleine schotel en vond regenreserve niet zo belangrijk omdat het in Zuid-Spanje toch heel weinig regende.
Ja, en hoeveel regenreserve wil je hebben. Denk niet dat als je een Triax 88 neemt, dat je bij elke regenbui beeld blijft houden, zelfs niet met een Triax 110. Dat beamen ook mensen in Nederland die de Astra 23,5 willen ontvangen. Als het echt een flinke plensbui is, gaat je beeld ook op zwart met een schotel van 110cm maar wel iets later dan met een schotel van 80cm. Zelfs bij de uplink van de signalen naar de satelliet waar ze schotels van 4-5 meter gebruiken, lukt het dan niet meer.

 

Kijk, de lnb van de 9 oost komt in het midden te staan omdat de Astra 19,2 ook daar in Malaga nog beresterk is en er met makkelijke parameters wordt gewerkt.
Met een Triax 78 heb je daar een ruime marge aan regenreserve zeker gezien de Inverto Black Ultra die je gebruikt.

De schuinte van de rail die ik je opgegeven heb (22°) is niet afhankelijk van de schotelmaat, dus dat blijft altijd zo voor deze twee satellieten.

Om de afstand uit te kunnen rekenen, is die 90cm breed misschien een Triax 88 of een Spaanse schotel van 90x100cm?

officiele footprint Eutelsat 9B widebeam van Eutelsat.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...