Ga naar inhoud


vraag over de dolby 's


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hallo,

wie weet het

 

ik zocht een vervanger voor mijn AVreceiver! (Denon of Marantz) maar de vraag geld ook voor andere merken

 

de nieuwe Home Cinema modellen hebben geen dolby Prologic 2 meer en ook geen DTS Neo 6.1 meer in de specificaties staan

1 ) spelen die nieuwe modellen wel nog oude opnames met Dolby Prologic 2 matrixcodering op gelijk goed niveau af?

of

2 ) zijn oude opnames met deze dolby geluid codering in het stereo kanaal nu alleen nog stereo op de nieuwe generatie AVreceivers?

 

thanks

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ff in de handleiding van een Yamaha AV receiver gekeken. Volgens mij spreken ze van Dolby Surround ipv Prologic. Ook DTS Neo wordt genoemd.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen niet in plaats van,

23 uur geleden zei Psychosammie:

Dolby Surround ipv Prologic

 

lees maar eens wat Dolby er zelf over schrijft

anders staat er iets raars in je handleiding betreffende die begrippen

 

het is specifiek Dolby Prologic2 (met II als romeins) geschreven en de nieuwere Dolby Prologic IIx

en het verschil zit hem in een tweekanalen signaal van satelliet ( pulse code modulation (afgekort PCM) ) waar 5 of 6 speakers worden bediend via die matrixcodering

 

dat is heel anders dan Dolby Surround en heel anders dan DTS Neo 6.1

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een willekeurige handleiding gedownload.

Lees hier waar ze ook Prologic en Surround door elkaar gebruiken.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar je moet wel mijn insteek eerst begrijpen, die nieuwe receivers als vervanging die geen Prologic II meer hebben t.o.v. de oude die het wel ten volle naar tevredenheid afspeelt

met andere woorden er zijn massa's films (ja ook ouder natuurlijk) die dan op zo'n nieuwe receiver zonder dolby Prologic II, alleen nog pcm stereo leveren en absoluut geen surround effect meer weergeven...

 

dan valt niets meer te testen....!! toch als mijn oude vervangen is?

 

 

aangepast door Tonskidutch

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zitten de logic functies standaard in dolby en dts, alleen zijn er te veel dsp functies om op te noemen.

En vermelden ze alleen maar de nieuwste snufjes.

 

 

 

DM920 Ultra HD; Newnigma, DM800HDse,

Oppo-BDP-105EU, Rotel RSP-1576,Rotel RMB 1095, LG UH850V,

Monitor Audio Gold 200 4G

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er nog eens naar gezocht, ebor

Citaat

Matrix-encoded stereo signals (LtRt: Dolby® ProLogic®, Dolby® Prologic II®, SRS Circle Surround) are upmixed to a 5.1 surround sound image.

 

indien de AVR een upmix optie zoals bij Atmos of DTS neural surround heeft hoor je surround uit het oude encoded audio signaal

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

overigens,

ik heb een moderne AVR receiver geleend, de TX RZ830 van Onkyo als oversized concurrent van de Denon X3300W

en retour gestuurd na een paar dagen testen met alle sound modi en ook dus met oude opnames

geld terug gekregen en heel veel kabels tijdens het testen heen en weer geschroefd

 

een erg mooi apparaat en de dolby Prologic II wordt inderdaad overgezet naar een surround sound door Atmos

 

het model en type apparaat is veel te groot voor mijn TV meubel, maar dat Atmos werkt met oude coderingen is een pre

 

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...