Ga naar inhoud


Afregelen schotel


Pieterrr

Aanbevolen berichten

Ik heb een draaibare Sab schotel van 120 cm. Diseq motor. Bij mij zijn de coördinaten: 52.739 noord en 004.858 oost. Om te verifiëren: wie kan mij zeggen wat de hoekinstellingen moeten zijn op de schotel (ik bereken 35 - 7.55 = 27.45 (direct op de schotel). De elevatie heb ik op 52.739 ingesteld. Kan iemand mij zeggen of ik dit juist berekend en ingesteld heb? Door de hevige storm van onlangs is bij mij alles ontregeld.

aangepast door Pieterrr
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zou meteen de "modified" motor angles gebruiken, dan heb je veel minder (nagenoeg geen) fine-adjustment te doen om de Clarke Belt goed te volgen.

 

Voor jouw LAT/LON:

Modified motor elevation: 36.63 (dus mod. motor latitude scale: 53.37)

Modified dish declination 6.92 (dus schotel-elevatieschaal bij jou op 35 - 6.92 = 28.08).

 

Totale schotelelevatie due south: 29.71 graden (voor als je de offsethoek van de schotel weet, en de schotelelevatie met een hoekmeter wilt instellen aan de voorkant van de schotel).

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als 'optimaal afstellen' betekent de Clarke Belt zo goed mogelijk volgen, dan zijn de 'traditional motor angles' niet het beste uitgangspunt.

En met traditional motor angles bedoel ik dan de hoeken met als uitgangspunt een rotatie-as (motor-as) die precies parallel staat met de rotatieas van de aarde. Dan is de motorelevatie  90 - latitude graden, en is de bijbehorende declinatie uit een bijbehorend tabelletje te halen of zelf te berekenen.

 

Deze traditional motor angles zorgen ervoor, dat je op sommige posities (bijv. de puur-zuid positie) precies op de clarkebelt gericht bent, maar dat je dan op andere satellietposities tot maximaal wel 0.6 graden (even uit mijn hoofd) onder of boven de clarkebelt uitkijkt.

Dan moet je dus met allemaal van die plaatjes aan de gang zoals hierboven staan, om te proberen het volgen van de clarkebelt te verbeteren; een wat lastig en tijdrovend proces.

 

Gebruik je de modified motor angles (modified motor elevation angle, en bijbehorende modified declination angle), dan zit je meteen veel zuiverder op de clarkebelt; de maximale afwijking is dan kleiner dan 0.04 graden! De rotatieas (motoras) staat dan verder naar de evenaar gebogen; vandaar ook de ook wel gebezigde aanduiding 'forward axis tilt'.

Als je het fijnafstellen vanuit de traditional angles goed doet, kom je dus vanzelf op de modified angles uit. Dus waarom niet de modified angles voor jouw locatie uitrekenen, en dan meteen met hoekmeters en dergelijke de schotel heel nauwkeurig uitrichten? Dan ben je in één keer klaar.  :)  (Maar natuurlijk wel even checken of het klopt, dat je over de hele clarkebelt goede ontvangst hebt.)

 

 

Meer info:

Dit is voor dit onderwerp wel een interessante thread: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/traditional-vs-modified-elevation-declination-angles.122466/

(Inmiddels heb ik nagerekend dat het perfect tracken van de clarkebelt dus toch niet mogelijk is, dat je altijd een afwijking van een paar honderdste graden houdt. Ik heb dat daar sindsdien nog niet gepost.)

Ook dit is heel interessant: https://www.satelliteguys.us/xen/threads/usals-notebook.166471/

Ik kan even een engelstalige (archief)site niet vinden, die tabelletjes geeft van zowel de traditional angles als de modified angles. Maar modified angles tabelletjes vind je bijv hier: https://www.tvrosat.com/resources.html

of hier: https://www.satelliteguys.us/xen/threads/elevation-declination-chart.366673/


Er worden wel verschillende uitgangspunten gebruikt voor de modified angles: of ze het best passen op 1-180 graden, of juist of 0-90 graden, of nog anders. Maar heel veel maakt dat dan niet meer uit: de maximale afwijking blijft dan een paar honderdste graad, maar de exacte raak/snijpunten met de clarkebelt veranderen erdoor. Hoeken preciezer dan 0.1 graad instellen is sowieso lastig, zo niet onrealistisch.

Ik gebruik met mijn eigen calculator (de waarden die ik hierboven gaf voor Pieterrr) nog de 0-180 methode. Maar het belangrijkste is om niet de traditional angles te gebruiken, die leveren een te grote afwijking, die finetunen nodig maakt.

 

Veel motor manuals geven (nog) de 'traditional' motor angles; maar er zijn er gelukkig inmiddels ook met de modified angles.

 

Groet,

A33

 

Edit: toch die website gevonden met zowel traditional, als modified tabelletje: https://web.archive.org/web/20071117180836/http://www.geo-orbit.org/sizepgs/decchartp.html

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...