Ga naar inhoud


Mijn nieuwe multifeed schotel van Telesystem.


Gast patje7of9

Aanbevolen berichten

Gast patje7of9

Na enige twijfel en onderzoek heb ik deze multifeed schotel van Telesystem aangekocht.

Ik bezit al een Maximum E-85, maar de constructie vind ik van lage kwaliteit vooral de rail waarop de LNB'S staan.

Blijkbaar heeft niemand hier in Nederland en België deze schotel want een test of onderwerp is hier op het forum niet te vinden.

Er is wel een test van enkele jaren geleden op een Frans forum te lezen over deze schotel.

Eerste indruk:

- Heel stevige constructie van de rail en de LNB arm.

- Je moet een mast hebben van een diamater van 60mm.

- Wordt geleverd met 5 lnb's holders.

- Het fijnregelen van de elevatie kan je perfect uitvoeren door de aanwezigheid van een knop.

- Duidelijke en leesbare cijfers voor het afstellen.

Nadeel:

- Minimale breedte van de LNB holder is 60mm.

- LNB rail kon wat langer.

 

De signaalwaardes van deze schotel zijn praktisch hetzelfde als die van de Maximum E-85.

 

 

 

 

 

Telesystem 01.jpg

Telesystem 03.jpg

Telesystem 04.jpg

Telesystem 05.jpg

Telesystem 02.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast patje7of9
10 uur geleden zei Sprietje:

Hoe ben jij tot een schotelskew gekomen van 7 graden?

Welke satelliet heb je als midden gekozen?

Ik heb mijn satellietposities uitgerekend op de website van Cahors.

Hotbird 13E staat in het midden op 0 graden.

 

Schermafbeelding 2019-03-24 om 07.35.32.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste patje7of9

 

Ik vind het een schitterende schotel.
Hij ziet er heel degelijk uit, heeft een geweldige elevatie instelling en een rail met schaalverdeling.
Inderdaad jammer dat de lnb-klemmen zo breed zijn.


Ik zou graag wat meer over deze schotel willen weten.

- Waar heb je deze kunnen kopen? Ik heb hem nog nooit ergens in Nederland zien staan. Heb je deze in het buitenland gekocht, zo ja in welk land?

- Wat heb je moeten betalen voor deze schotel?

- De montagerail heeft een schaalverdeling die loopt van 18L tot 18R. Ik ga er van uit dat hiermee een satellietbereik van 36 graden gehaald kan worden.
Nu heb jij er lnb's op staan voor de ontvangst van 5W tot 28,2O. Klopt het dat de lnb-houders 33,2 strepen uit elkaar staan?

- Hoe breed zijn de lnb-klemmen precies? Zou jij dat eens op willen meten met een schuifmaat? En hoeveel strepen op de rail vertegenvoordigd 1 klem op de rail zich?

- Wat is de afstand tussen de strepen? Meet eventueel de afstand tussen 5 of 10 strepen en deel dit door 5 of 10 om de maat exact te meten.

- Leuk dat je de calculator van Cahors gebruikt hebt. Komt de schaalverdeling van Cahors overeen met de schaalverdeling van jou schotel?

- Wel merk en type lnb's zijn die vier witte lnb's?

- Ik zie wel dat je ook de nieuwe Inverto Black Premium PLL-lnb gebruikt hebt. Wat zijn je bevindingen daar over?

 

En dan nu nog even een tip over het gebruik van de Cahors calculator.
Jij hebt nu precies de satellieten ingevoerd die jij wilt ontvangen. Het resultaat is dat de Astra 28,2-lnb S0 op 16,7 staat en de 5W-lnb S5 op 20.
Je schrijft zelf al dat de rail van je schotel wel iets langer had mogen zijn. Het was dus beter geweest om de twee buitenste lnb's even ver van het midden af te zetten en dat is prima te doen met de Cahors calculator.
Ik zal je uitleggen hoe je dat doet:

Om te beginnen zou ik niet de 28,2 invoeren maar 28,35 want de 3 satellieten op de 28,2 positie hangen tussen 28,2 en 28,5 oost. Je hebt dan precies het midden van de 3 satellieten.

Dan bepaal je het midden van de 2 buitenste satellieten, dat is 28,35 + 5 = 33,35 graden. De helft daar van is 16,67. Die trek je van de 28,35 af en dat is 11,68.  Dat ga je invoeren voor de middelste satelliet.
Je komt dan in de problemen voor de 13e-lnb en de 9e-lnb. We laten die twee lnb's dan ook even weg in de berekening. Hiervan heb ik de gegevens ingevoerd in de calculator. Helaas weet ik niet waar je schotel staat dus heb ik maar even Utrecht ingevoerd. Bekijk de berekening in de bijlage 1.
Je ziet dat beide buitenste lnb's nu op ongeveer 18 staan, dus mooi even ver uit het midden. Verder zie je oop dat de schotelskew op -5,04 graden ingesteld moet worden. Dat ronden we mooi af op 5 graden.

Nu moeten we nog de lnb's plaatsen die jij wilt ontvangen, de 9e en de 13e.
Hiervoor gaan we de berekening herzien. We halen de 16,67 oost er uit en plaatsen de 9 en 13 oost er in.
Je krijgt dan de volgende berekening, zie bijlage 2

We zien nu dat de Hotbird op 6,76° van de Astra 19,2 moet staan
Ook zien we dat de Eutelsat 9 op 4,37° van de Hotbird moet staan
Ter controle, Eutelsat 9 moet ook op 8,96 - 4,37 = op 4,59° staan van de 4,8e.

Nu gaan we deze waardes in de eerste berekening plaatsen. We komen dat op het volgende uit:

De Hotbird komt dan op +8,2 (a1) -6,76 = +1,44°
De 9 oost komt dan op +1,44(HB) - 4,37 = -2,93°
Ter controle, de 4,8e komt op -2,93 - 4,59 = -7,52° en dat klopt precies volgens de eerste bijlage.
Verder zien we dat door het verplaatsen van alle lnb's over de rail, de schuinte van de rail (in dit geval de schotelskew) ook  -5,86 -5,04 = 0,82° anders ingesteld moet worden.

 

Zou je misschien de plaats waar de schotel staat op willen geven zodat ik de berekening precies op jou locatie kan maken.

 

111.png

112.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9

Beste Sprietje,

 

Ik heb deze schotel gekocht bij de bekende Franse shop 2galli voor 119€ + 53€ verzendingskosten.

Dat is de enige shop in Europa die deze schotel in voorraad heeft en deze levert.

Het is mijn een raadsel waarom geen enkele andere winkel deze schotel verkoopt?😳

De LNB klemmen zijn volgens de winkel 60mm breed, ik heb wel onderaan aan de LNB klemmen 2-3 mm weggevild, zie foto.

Er staat aan beide kanten een schaal verdeling van 18°, dus samen 32° graden.

De schaalverdeling van Cahors voor het plaatsen van de LNB'S komt NIET honderd % overéén als die van mijn schotel.

De afstand tussen iedere graad bedraagt 12mm, zie foto.

De vier witte LNB'S zijn van Kathrein KEL 411 met een kop van 40mm, één Alps LNB voor 9E en één Inverto Black Premium PLL-lnb voor 28,2E.

Deze LNB op 28,2E heeft totaal NIET meer signaalwaarde als de Kathrein LNB'S.

De schotel staat in de regio Brugge, mijn exacte locatie ga ik hier niet vermelden.

 

 

  

LNB1.jpg

LNB 3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9
1 uur geleden zei Tonskidutch:

mooie schotel, maar staat die niet een beetje te kort naast die MUUR gezien de spiegelsymetrie?

Deze muur loopt maar 2m verder, vanaf dan heb ik vrije zicht.

Zo staat de schotel wat uit de wind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste patje7of9

 

Ik lees over deze schotel de volgende informatie aangevuld met eigen kennis:

 

Multisatellietschotel van TELESYSTEM.
Gemaakt in Italië door Gibertini waar ook de Füba-schotels gemaakt worden.

Technische kenmerken
Afmetingen Diameter 800mm hoog x 1025mm breed
winst bij 10.75 GHz 37.3 dB
winst bij 11.75 GHz 38.1 dB
winst bij 12.75 GHz 38.7 dB
openingshoek -3dB bij 12,75 GHz <1,8°
Crosspolarisatie > 27 dB
Mastdiameter 60 mm
Elevatie instelling 0° - 90°
F / D-verhouding 0,65
Offset-hoek 21°
Belasting op de wind op 72 Km/h 23 kg
Belasting op de wind bij 144 Km/h 90 kg
Windbelasting bij 216 Km/h 203 kg
Diameter LNB-klem 23/40 mm
Reflectormateriaal: tegen corrosie behandeld staal
Beschikbare kleuren: lichtgrijs
Thermoplastisch achterblok
Achterframe staal / aluminium
LNB-draagarm: aluminium
LNB-klemmen: thermo-plastic

Breedte van de LNB-rail: 46 cm, d.w.z. 45° werkelijke opening, bijvoorbeeld van 28 Oost naar 5 West. (Opmerking, dit klopt niet. Van 28,2 oost naar 5 west is 36,8° en dit komt ook overeen met de totale lengte van de rail die van -18 tot +18 loopt, totaal 36 graden. De afstand van 1 streep is dus de werkelijke ontvangsthoek tussen 2 satellieten gemeten vanaf de schotel)
of van 15 West naar 19.2 East
Minimale afstand tussen twee LNB's: 60 mm, 4,9°.

 

We hebben dit model getest op Astra2 + Astra1 + Hotbird + Eutelsat7 + Eutelsat 5W in Lot-et-Garonne in Normandië vlak bij Cahors.
MER-waardes van 12 tot 16 op Astra1 en Eutelsat 5W, met LNB Octagon twin.
Astra2 ontvangst is perfect in Normandië, maar natuurlijk alleen de Europa-beams in het zuiden van Europa.

De instellingen zijn zeer eenvoudig uit te voeren en de mechanische kwaliteit van deze antenne maakt de bediening zeer comfortabel.
Geef aan welke satellieten u wilt ontvangen en waar u de schotel wilt installeren, wij zullen u een afstelbeschrijving geven.

Einde citaat met aanvullingen

 

Je schrijft dat de schotel €119 kost. Dat is alleszins redelijk voor deze prachtige schotel alleen die €53,- verzendkosten is erg hoog.
 
Zoals je inmiddels hebt kunnen lezen, zouden de streepjes van deze schotel overeen moeten komen met die van Cahors omdat beide schotel gebruik maken van streepjes die de werkelijke ontvangsthoek aangeven. Merkwaardig dat je zeg dat het niet helemaal klopt.

Bij een Big Bisat staan de streepjes 11,5mm uit elkaar, bij deze schotel 12mm. Hieruit kun je concluderen dat de brandpuntafstand van deze schotel iets groter is dan van een BigBisat. Dat klopt ook wel gezien de afmetingen die van de BigBisat 700x910mm is en deze 800x1025mm.
Deze Telesystem multifeed schotel heeft inderdaad wel iets weg van de Maximum E-85, hij is echter wel groter. Hij is 800x1025mm en de E-85 maar 710x910mm. De signaalwinst wordt van beide opgegeven 38,7dB. Dat is toch merkwaardig dat de Telesystem niet net wat beter presteert, zeker ook gezien de degelijkheid maar ja cijfers zijn geduldig. De f/D-verhoudingen komen wel overeen, beide hebben een f/D van 0,65

 

Tja en dan die klemmen 63,5mm breed. Omdat ze wat schuin t.o.v. elkaar staan op de rail, blijven de koppen van 60mm net iets van elkaar.
Als je lnb's gebruikt die een niet te korte hals hebben, kun je  lnb's die 3 graden uit elkaar moeten staan natuurlijk de flexibele SAB rail gebruiken.

 

Dit zou dus jou ideale instelling zijn:

 

 

113.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast patje7of9
47 minuten geleden zei Sprietje:

Volgens mij heeft Tonskidutch gelijk dat de schotel te dicht tegen de muur staat.
Kijk om 13:35uur of er een schaduw van de muur op de schotel valt. Is dat het geval, dan zul je de 5 west slechter ontvangen dan nodig is.

 

Ik heb nog eens gekeken met dispointer app als die muur in de weg staat voor 5W, maar die schotel heeft vrij zicht op deze satelliet.

De schaduw zit op de muur maar komt niet op de schotel terecht.

De signaalwaardes van de zenders op 5W blijven hetzelfde.

Ik zal in de toekomst de schotel eens op nieuw uitrichten met de waardes die u hebt opgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...