Ga naar inhoud


Nieuwe Installatie van LNB, Multiswitch tot ...


Schracked

Aanbevolen berichten

Beste,

 

In onze nieuwe woning gaan wij een schotel voorzien, wij gaan verhuizen naar Wallonie en zouden graag de vlaamse commerciele zenders ook ontvangen. 

 

Ik ben nieuw in het sateliet gegeven en had graag van jullie nog wat advies gekregen.

 

Dus het idee in mijn hoofd is nu als volgt:

 

Ik plaats een schotel van 80cm diameter met 3x een quattro LNB, vanop elke LNB ga ik met 4 coax kabels naar mijn multiswitch 17 in 8 uit (SPU170809 van axing)

Het idee is dat ik vervolgens van de uitgangen op de multiswitch naar een patchpaneel ga in de 19" datakast.

Van in de datakast gaat dan 1 coax kabel naar een 1-voudig coax wanddoos. (dit 6x)

De coaxkabel voor buiten zou ik een PE kabel nemen, is dit aan te raden of wordt dit niet gedaan en is LSOH of PVC ook voldoende?

 

-Ook zou ik op de antenne ingang van de multiswitch de coax die van belgacom binnenkomt aansluiten. Kan dit? Zie ik dan de kanalen die in het straat beschikbaar zijn ook? (via dezelfde kabel)

 

Verdere vragen: Kan ik onmiddelijk op mijn coax wanddoos een tv aansluiten? en wat ontvang ik dan?

In de zithoek zou ik dan een dreambox of iets dergelijks plaatsen. Maar dan in de andere ruimtes wat plaats ik daar best? (enkel tv kijken)

Is het nuttig om een QEW 17-10 ovespanning te voorzien voor de Multiswitch?

 

 

Het is een hele boterham, en ik hoop dat alles een beetje duidelijk is.

 

Alvast bedankt,

 

 

aangepast door Schracked
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Schracked

 

Welkom op dit forum.

 

Welke 3 satellieten wil je gaan ontvangen?

 

Neem 3-voudig afgeschermde coaxkabel bijv. Kathrein LCD 115, Koka 9 TS of Eca, of Belden H125D00.

 

Ja je kunt op de terrestrial ingang van de multiswitch de kabel van Belgacom aansluiten.

 

Je hebt wandcontactdozen nodig met 3 aansluitingen: Satelliet, TV en Radio, zie bijlage.

 

Bedenk dat de meeste tv's geen meerdere zenderlijsten in kunnen laden dus niet de zenderlijst van Belgacom en ook nog eens de zenderlijst van TV Vlaanderen. Er zijn wel tv's die dat wel kunnen. Anders moet je een losse satellietontvanger nemen en daar de zenderlijst van TV Vlaanderen inladen en in de tv die van Belgacom.

 

Hirschmann fs 302 f.jpg

Hirschmann fs 302f.jpg

hirschmann-afdekplaat-geschikt-voor-fs-302f.jpg

 

SPU170809.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Schracked:

 

-Ook zou ik op de antenne ingang van de multiswitch de coax die van belgacom binnenkomt aansluiten. Kan dit? Zie ik dan de kanalen die in het straat beschikbaar zijn ook? (via dezelfde kabel)

 

Je zal de Coax van Telenet (of een andere aanbieder van tv via coax) bedoelen neem ik aan? Belgacom/Proximus  levert bij mijn weten geen tv via coax. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Beste Schracked

 

Welkom op dit forum.

 

Welke 3 satellieten wil je gaan ontvangen?

 

Neem 3-voudig afgeschermde coaxkabel bijv. Kathrein LCD 115, Koka 9 TS of Eca, of Belden H125D00.

 

Ja je kunt op de terrestrial ingang van de multiswitch de kabel van Belgacom aansluiten.

 

Je hebt wandcontactdozen nodig met 3 aansluitingen: Satelliet, TV en Radio, zie bijlage.

 

 

 

Alvast bedankt voor de info,

 

Ik zou de Astra 1, 2, 3 willen ontvangen + eventueel ook nog de hotbird (dan plaats ik nog een LNB bij).

 

Dus zowel voor binnen als buiten dezelfde kabel nemen?

 

Dus als ik het goed begrijp heeft een wanddoos met 3 aansluitingen maar 1 toekomende coax kabel?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Schrecked

 

Je hebt het over een schotel van 80cm. Veel mensen bedoelen dan een schotel van 80cm hoog en met die maat kun je voor de Astra 19,2 en 23,5 geen lnb's nemen met een kop van 60mm. Dan zul je in ieder geval 1 smalle lnb moeten nemen en die zijn wel een stuk gevoeliger voor regendruppels.
Wil je dat ook bij regen het signaal niet te snel weg valt, is het toch aan te bevelen lnb's met koppen van 60mm te nemen en dan moet je een schotel hebben van minimaal  85cm breed en 95cm hoog om die te kunnen plaatsen. Dat is dus wat groter dan dat je voor ogen had.

Of je de Hotbird er nog bij neemt is geen probleem alleen moeten de lnb's dan wel anders op de rail verdeeld worden en moet de schuinte van de rail anders ingesteld worden.


Alle 3 de kabels die ik genoemd heb zijn uv-bestendig en dus ook buiten te gebruiken.


In de wandcontactdoos zitten splitters die het samengevoegde signaal in die ene coaxkabel weer splitsen in FM-signaal, kabelsignaal en satellietsignaal. Ik heb de inbouwdoos van Hirschmann laten zien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...