Ga naar inhoud


Brandpunt LNB afstellen - hoe ging dit ook alweer?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik ben deze vraag hier menige malen tegengekomen en volgens mij heb ik die vraag zelf eerder ook al gesteld maar kan het niet meer vinden.

 

Ik ga zaterdag een Triax 78 schotel met een Inverto Black Ultra bij mijn caravan in Zeeland installeren.

Ik weet echter niet meer wat de afstand is tussen de achterkant van de kop en de voorkant van de houder.

De te ontvangen satelliet is 23.5.

 

 

IMG_0427.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Jürgen

 

Als je een lnb hebt met een korte hals, dan hoef je deze vraag al helemaal niet te stellen want dan is er al nagenoeg helemaal geen ruimte om hem dichter of verder van de schotel af te stellen, zie bijlage.
Maar er zijn ook lnb's met een erg lange hals. Dat is die jij hier hebt, de Inverto Black Ultra Twin, maar nog een stuk langer is de Inverto Black Ultra Single. Die kun je wel 40mm verschuiven.
Gemiddeld genomen valt het focuspunt van de feedhorn samen met het brandpunt van de schotel als de kop 5 à 6mm van de lnb-klem af staat. Als je hem daar op zet, zit je meestal wel goed maar bij het echt goed afstellen van een schotel hoor je eigenlijk altijd de volgende dingen te doen:
- de schotel op de juiste elevatie afstellen
- de schotel in de juiste richting draaien
- de skew van de lnb optimaal afstellen
- de afstand van de lnb tot aan de schotel optimaal afstellen

Alles dus met de meter op maximale signaalkwaliteit. Maar ja, ik weet het. Het is zo makkelijk om hem standaard af te stellen.

 

gt-s40-01.jpg

inverto-black-ultra.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reactie en de bij de opmerking '..schotel echt goed afstellen..' genoemde punten 1 t/m 3 is duidelijk maar bij punt 4 staat ...- de afstand van de lnb tot aan de schotel optimaal afstellen... maar dat is mij dan toch nog niet helemaal duidelijk.

A.h.v. welke parameters stel ik dit dan optimaal af?

 

Excuseer mijn vergeetachtigheid maar de leeftijd gaat toch zo langzaam aan zijn tol eisen....😃

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...