Ga naar inhoud


Triax glasvezel schotels.


Gast patje7of9

Aanbevolen berichten

Heeft iemand wat ervaring met de Triax schotels die uit glasvezel zijn gemaakt?

Op de site van Triax zie ik dat ze drie versies aanbieden van deze schotel, de 60,70 & 90cm.

Maar veel info is er niet over te vinden zoals de f/d verhouding van deze schotels?

Bij Cahors zijn er verschillende f/d verhoudingen van hun glasvezels schotels, zou dat ook bij de Triax schotels zijn?🤢

Er zijn ook maar heel weinig sites die deze schotel te koop aanbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Triax houdt altijd vast aan een f/D-verhouding van 0,6.

Bekijk de volgende specificaties:

 

Paraboles Gamme Fibre Série DAP 610 :

    € 90,-

Antenne parabolique offset en fibre SMC
    Robuste, excellente résistance au vent et à la déformation
    Très performante dans des conditions climatiques sévères
    Insensible aux U.V. et pollutions atmosphériques
    Simple bride de fixation
    Support LNB Ø 40 mm


Caractéristiques Techniques :

    Matériau : Fibre SMC
    Dimensions (L x H) : 56 x 61 cm
    Couleur : Crème (RAL 1013)
    Température de bruit : < 35°K
    Bande de fréquence : 10,7 à 12,75 GHz
    Gain à 11,7 GHz : 35,5 dB
    Gain à 12,625 GHz : 36 dB
    Rendement : 70 %
    Cross polarisation : > 27 dB
    Angle d’offset : 26°
    Elévation : 10° - 55°
    Elévation mât traversant : 52° max.
    Type de réflecteur : Offset (F/D 0.6)
    Charge au vent à 42 m/s : 378 N
    Bride de fixation en inox : 1 bride
    Support LNB : ∅ 40 mm
    Diamètre du mât : ∅ 40 - 60 mm

 


Paraboles Gamme Fibre Série DAP 710 :

    € 99,90

Antenne parabolique offset en fibre SMC
    Robuste, excellente résistance au vent et à la déformation
    Très performante dans des conditions climatiques sévères
    Insensible aux U.V. et pollutions atmosphériques
    Simple bride de fixation
    Support LNB Ø 40 mm


Caractéristiques Techniques :

    Type : DAP 710
    Matériau : Fibre de verre
    Dimensions (L x H) : 62,5 x 72 cm
    Couleur : Crème (RAL 1013)
    Température de bruit : < 35°K
    Bande passante : 10,7 à 12,75 GHz
    Gain :
        à 11,7 GHz : 36,5 dBi
        à 12,625 GHz : 37,3 dBi
    Efficacité : 70 %
    Cross polarisation : > 27 dB
    Angle d’offset : 26°
    Plage d'élévation : 10° - 55°
    Elévation mât traversant : 47° max.
    Type de réflecteur : Offset (F/D 0.6)
    Charge au vent à 42 m/s : 600 N
    Bride de fixation en inox : 1 bride
    Support LNB : ∅ 40 mm
    Diamètre du mât : ∅ 40 - 60 mm
    Code EAN : 3700113427912
    Référence Triax : 362710

 

 

Paraboles Gamme Fibre Série DAP 910 :

    €139,50

Antenne parabolique offset en fibre SMC
    Robuste, excellente résistance au vent et à la déformation
    Très performante dans des conditions climatiques sévères
    Insensible aux U.V. et pollutions atmosphériques
    Double brides de fixation
    Support LNB Ø 40 mm


Caractéristiques Techniques :

    Matériau : Fibre SMC
    Dimensions (L x H) : 86 x 94 cm
    Couleur : Anthracite (RAL 7016)
    Température de bruit : < 30°K
    Bande de fréquence : 10,7 à 12,75 GHz
    Gain :
        à 11,7 GHz : 37,9 dB
        à 12,625 GHz : 39,7 dB
    Rendement : 70 %
    Cross polarisation : > 27 dB
    Angle d’offset : 26°
    Elévation : 10° - 55°
    Elévation mât traversant : 45° max.
    Type de réflecteur : Offset (F/D 0.6)
    Charge au vent à 42 m/s : 846 N
    Bride de fixation en inox : 2 brides
    Support LNB : ∅ 40 mm
    Diamètre du mât : ∅ 50 - 60 mm

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, diamond zei:

Die nieuwe schotels van Triax zien er goed uit. ik ben benieuwd naar de 110 cm variant als die er ooit komt.

Het gaat wel degelijk over de glasvezel schotels van Triax en daar heeft nooit een 110cm versie ervan bestaan.🥶

Er zijn maar drie maten de 60,70 & 90 cm.

@Sprietje als deze schotels een f/d verhouding hebben van 0,6 dat heeft dat een betere voorkeur dan de Cahors schotels.

Want die hebben verschillende f/d verhoudingen, waarom dat ze dat doen is mijn een raadsel.😲

aangepast door patje7of9
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, patje7of9 zei:

als deze schotels een f/d verhouding hebben van 0,6 dat heeft dat een betere voorkeur dan de Cahors schotels.

 

Waarom zou voor jou een vaste f/D van 0.6 de voorkeur hebben?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, patje7of9 zei:

Het gaat wel degelijk over de glasvezel schotels van Triax en daar heeft nooit een 110cm versie ervan bestaan.🥶

Er zijn maar drie maten de 60,70 & 90 cm.

@Sprietje als deze schotels een f/d verhouding hebben van 0,6 dat heeft dat een betere voorkeur dan de Cahors schotels.

Want die hebben verschillende f/d verhoudingen, waarom dat ze dat doen is mijn een raadsel.😲

 

Wat wordt er toch een hoop onzin geschreven over Triax.
Bij de nieuwe schotels van Triax gaat het om schotels van staal of aluminium. Hierbij kan de lnb-arm niet meer omhoog geklapt worden zoals bij de bestaande serie maar moet hij er in gestoken worden en worden vastgezet, zie hierover:


De polyester schotels heeft Triax al heel veel jaren in hun assortiment. Ze staan al in de Triax catalogus van 2005.
En dat Triax geen grotere  glasvezel schotels heeft dan 90cm is ook niet waar.
In het programma van Triax van febr.2005 staat al een serie glasvezelschotels van 1 meter, 1,2 meter en 1,8 meter, zie bijlage.

En waarom deze schotels nooit verkocht zijn in Nederland? Nederlanders zijn zunig, waarom zou je meer betalen als er ook goedkopere schotels zijn zoals de stalen schotels (TDS-serie). Evenmin zie je in Nederland ook bijna niet de aluminium Triax schotels (TDA-serie) en de Triax-schotels waarvan alle onderdelen in kleur zijn gespoten (Euroline-serie).

 

ACM 100, 120, 180.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cahors gebruikt inderdaad nogal wat verschillende f/D-verhoudingen. Aangezien lnb's allemaal gemaakt zijn voor een f/D-verhouding van 0,6, is een schotel die een f/D-verhouding heeft die kleiner is dan 0,6 niet efficiënt.
De SMC 40 en de SMC 65 hebben een f/D-verhouding van 0,5. De lnb benut de buitenste rand van de schotel niet en dat is jammer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Sprietje zei:

De SMC 40 en de SMC 65 hebben een f/D-verhouding van 0,5. De lnb benut de buitenste rand van de schotel niet en dat is jammer.

 

Ik zou dan wel benieuwd zijn naar de feitelijke schotelmaten van die schotels, en de vergelijking met een aantal f/D=0.6 schotels.

 

Immers de kijkhoek van de LNB bij een offset-schotel heeft een 1 op 1 relatie met de f/D-equivalent, en niet met de f/D.

Alleen bij een prime focus schotel zijn die twee waarden (per definitie!) gelijk.

Ik denk (maar heb het niet uitgezocht) dat de verschillen in f/D-equivalent (vooral) bepaald worden door de gekozen offsethoek, en de afstand tussen onderkant van de schotel en de vertex (middelpunt van de moeder-prime focus schotel).

 

Overigens vermoed ik dat ook de kijkhoeken van verschillende LNBs niet (precies) gelijk zijn.

Met de EISS-schotel (of hoe heette die ook al weer?) hebben ze destijds verschillende LNBs uitgetest, als ik het me goed herinner, en hadden ze ook met de ene LNB duidelijk beter resultaat dan met de andere. En werd de betere ontvangst als ik het me goed herinner toegeschreven aan de wat afwijkende f/D c.q. f/D-equivalent van die schotel.

 

Zodoende is dus niet alles heel precies genormeerd en gestandaardiseerd. Lastig, natuurlijk.

 

Maar als er iets gestandaardiseerd zou moeten worden, dan zou ik pleiten voor de standaardisering van de f/D-equivalent, oftewel de LNB-kijkhoek. En/of vermelding ervan bij de schotel-specs en LNB-specs.

Dus niet die van de f/D. Die is denk ik voor andere zaken van belang, maar niet voor dingen waar ik mee bezig ben, geloof ik.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren geleden zijn vele experimenten gedaan welke f/D-verhouding het hoogste rendement werd verkregen om een standaard f/D-verhouding te krijgen voor de consumenten offeset schotels. Voor die tijd toen er hoofdzakelijk primefocus schotels werden gebruikt voor de C-band, was het een ratjetoe aan verschillende f/D-verhoudingen en had je ook een verstelbare feedhorn nodig.
Men wilde naar offsetschotels en een lnb met aangebouwde feedhorn om de zaak compacter en goedkoper te maken.
Met een f/D-verhouding van 0,6 werd de meeste versterking verkregen waarbij de verhouding tussen gain en spillover (het buiten de rand van de schotel kijken) optimaal was. In de loop der jaren is de elektronica beter geworden en veroorzaakt deze minder ruis. Vroeger was een signaal/ruisverhouding van een lnb 0,7 tot 1 dB gebruikelijk, tegenwoordig is dat veel lager.
Dit resulteert in het feit dat de standaard consumenten lnb's nu zelfs beter presteren op een schotel met een f/D-verhouding van 0,66 i.p.v. 0,6.
Gibertini en ook Cahors hebben daar op ingespeeld. Gibertini maakt uitsluitend schotels met een f/D-verhouding van 0,66 en 0,67, Cahors gebruikt f/D-verhoudingen van 0,65 voor de 80 en 100cm schotel en zelfs 0,73 voor de 75cm schotel.
Het bijzonder hoge rendement van de B&R-schotels is te danken aan de hoge f/D-verhouding van 0,7 maar ook aan het extra gladde oppervlak van de schotel en het heel precies plaatsen en richten van de lnb.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...