Sprietje Geplaatst: 14 uren geleden Geplaatst: 14 uren geleden Beste JPW Ik zou toch nog graag antwoord hebben op een paar eerder gesteld vragen. - hoe kun jij signaal hebben op transponders die niet bestaan. Heb je misschien de verkeerde parameters opgegeven? - waarom gebruik je de CD-fastscan niet zodat bij veranderingen van de transponders dit automatisch in je ontvanger plaats vindt? - waarvoor dient de beugel die over de lnb's loopt?
JPW Geplaatst: 9 uren geleden Auteur Geplaatst: 9 uren geleden Toegegeven, ik ben te lui geweest om alles terug in te typen, dus gewoon copy/paste uit 1e post in 2020 en alleen de % aangepast, shame on me. Hieronder de huidige instellingen en signaalkwaliteit van de satmeter: Hotbird 13 - 11411H, DVB-S, SR 27500, fec 5/6 - 59% Astra 19,2 - 11934V, DVB-S, SR 29700, fec 2/3 - 77% Astra 23,5 - 12129V, DVB-S2, SR 29900, fec 3/4 - 16% Astra 28,2 - 11553H, DVB-S2, SR 23000, fec 2/3 - niets Als er betere transponders zijn, hoor ik het graag. Fastscan, doet de ontvanger blijkbaar automatisch, ik heb sinds 2020 niets gewijzigd. En de beugel over de lnb's: in het najaar kunnen we hier flinke stortbuien hebben, en dan viel het signaal weg. Door die kap is het wegvallen veel minder, alleen nog als het extreem hard regent. Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's M7 MP-201 kreng
Sprietje Geplaatst: 7 uren geleden Geplaatst: 7 uren geleden (aangepast) De gekozen Hotbird transponder heeft fec 5/6. Dat zorgt voor een mindere signaalkwaliteit. Als je een transponder neemt met fec 3/4 of met DVB-S, zal de signaalkwaliteit ook omhoog gaan. Maar ja, je hebt die transponder gekozen wegens de Belgische zenders begrijp ik. De transponder op de Astra 19,2 is juist heel makkelijk te ontvangen. Mede vandaar dat die hoger is dan de rest. Dat de Astra 23,5 en Hotbird erg zwak zijn, zou aan de schotel-skew kunnen liggen. De berekening geeft aan -29,5 graden maar dat geldt alleen als de mast ook zuiver verticaal staat. Controleer dat nog even. Verder ga ik er van uit dat je de lnb's hebt afgesteld zoals in de Cahors-berekening staat van 11 april 2000. Oh, het is een regenkapje. Nu zie ik het. Je gebruikt smalle lnb's die gevoeliger zijn voor regendruppels dan normale lnb's. 7 uren geleden aangepast door Sprietje
JPW Geplaatst: 6 uren geleden Auteur Geplaatst: 6 uren geleden Idd, meestal kijken we naar franstalige en spaanse zenders, soms vlaamse zenders. En 1 ding kan ik je garanderen: de mast staat nog altijd zuiver vertikaal, gemeten met een hoekmeter. Daar heb ik in 2020 veel werk aan gehad, o.a. met zelfgemaakte inox afstandsplaatjes en chemische verankering. Ja, alles stond en staat terug mooi afgesteld zoals in 2020. BTW nogmaals bedankt voor alle tips, zeker het zonnestand-truukje, onderweg camperaars mee kunnen helpen, leuk toch. Greetz, JP Cahors Big Bisat - 4x Relook twin-LNB's M7 MP-201 kreng
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen