Ga naar inhoud


B&R schotels


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een topic over B&R schotels in dit "Schotelpark" forum werd ik nieuwschierig omdat ik nog nooit van dit merk gehoord had.

Nu ben ik in de consumermarkt helemaal niet goed thuis, dus ik dacht eens, even kijken wat dat voor een schotels zijn.

 

Ik las (in slecht Engels) het één en ander over de vormvastheid die zoveel beter dan andere schotels zou zijn. Wel, om een Triax schotel te overtreffen, dat is helemaal geen kunst want die dingen buig je in iedere richting, net zoals je het wilt hebben. (gebaseerd op mijn eigen ervaring).

Ik waag te betwijfelen trouwens of de temperatuurverschillen veel invloed hebben op de vormvastheid van een schotel. Maar dat even terzijde.

Wat schetst mijn verbazing?  Het relaas over de fasefouten die in een B&R schotel niet zouden ontstaan vanwege de onzuivere, niet bobbelende vorm.

Daar heb ik echt om moeten lachen want fasefouten ontstaan al op weg van de satelliet naar de schotel. De -beam- om het zo te noemen is een breed patroon of vlak dat op weg door de atmosfeer op verschillende gesteldheden (propagatie) treft en invloed heeft op de fase van de golf over een breedte van zeg maar een meter. Ook de polarisatie heeft hierop invloed.

Aangekomen op de schotel is de fase in het brandpunt anders al naar gelang de golf de onderkant, het midden of de bovenkant treft.

Dus om de schotel nu de hemel in te prijzen vanwege z´n fase konstantheid is pure onzin en dat mij in de verte doet denken aan de onzin die HiFi Audiofielen verspreiden.

Natuurlijk is het goed dat een schotel een zo perfect mogelijk parabolisch opervlak heeft. dat bestrijd ik zeker niet.

Waar het in feite om gaat, is de totale radio energie die door een feedhoorn opgevangen wordt. En ja, verschillende fasen kunnen elkaar cancelen maar daar ontkom je niet aan.

 

Voor mij een reden om deze schotel vanwege dit soort verhalen met voorzichtheid te genieten.

Waar worden deze schotels trouwens gefabriceerd?

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij Rian in Eindhoven. Tot voor kort zaten ze in Waalre iets ten zuiden van Eindhoven.

Over de ontvangsteigenschappen hoef je niet te twijfelen. Daarmee ontvang je in de Algarve met hun schotel de Astra 23,5 waarmee je van een ander merk toch echt een maat groter nodig hebt.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het effect van fase verschillen heel goed vergelijken met glasvezelkabel.

Een laser zendt een beam van licht met bijvoorbeeld een frequentie van 850/1310 nanometer uit in single mode glasvezel. De beam zal dit glas nooit 100% recht treffen en reflecteerd langs de wanden van de glasvezel. Bij aankomst heeft de beam ook verschillende fasen en wordt opgevangen in een LED en omgezet in electrische energie.

Multimode glasvezelkabel heeft dit nadeel niet vanwege zijn cocentrische opbouw. (verschillende lagen).

Bij single mode is de maximale bandbreedte veel groter maar dat is een ander verhaal.

Ik vertel dit om één en ander te verduidelijken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...