Ga naar inhoud


Niet alle zenders reageren op volume


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Sinds kort de Vu box verbonden met de hdmi ingang op onze Onkyo tx nr 626, de arc iin/uitgang van zowel de televisie als versterker vervolgens verbonden. 

 

Allereerst viel me de verbetering op van het geluid maar ook het beeld, in de Onkyo deze op 1080 p gezet, de vu uno geeft maximaal 1080i af bij 60 hz, de Onkyo kan het signaal upgraden blijkbaar....

 

Er valt me wel iets op en dat is dan ook de vraag/vragen:

 

Met de volume knop harder of zachter van de Vu box gaat het niet altijd goed, dat wil zeggen: sommige zenders gaan wel harder of zachter , anderen niet, die blijven op hetzelfde niveau of uit. De rest moet dan geregeld worden met de Onkyo zelf....

 

Zijn hier ergens instellingen voor binnen de Vu zodat die ontvanger leidend is bij alle zenders wat volumeregeling betreft ?

 

Wie o wie weet wat te doen of wat de ideale instelling(en) kan zijn? 

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi,

 

als je de AC3 downmix ( of iets gelijkaardigs)  niet hebt aanstaan in je VU, dan worden het audio van de zenders met dolby rechtstreeks naar de tv gestuurd om een zo goed mogelijk audio signaal te kunnen aanbieden aan je versterker/tv.

 

Het volume kan je dan regelen via de versterker of tv.

 

Je gaat dit hebben op de zenders van NPO en wat Duitse zenders.

 

Zet je AC3 downmix aan dan kan je op alle zenders het volume terug regelen met de Ab van de VU.

 

Druk op de gele toets en het is volgens mij de eerste instelling.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, erwinnaar zei:

met de hdmi ingang op onze Onkyo tx nr 626, de arc iin/uitgang van zowel de televisie als versterker vervolgens verbonden

wat bedoel je daar mee

ik snap hem niet

 

Vu+ UNO HDMI > Onkyo HDMI in - Onkyo HDMI monitor out > TV HDMI poort waar arc van toepassing is

dan zet je HDMI-CEC aan in de VU en kunt Receiver en TV sturen met de volume knop van de UNO

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de antwoorden heren!

 

Het klopt inderdaad van het downmix verhaal. Mede daarom dit topic gestart want heb het idee dat downmix niet het geluid optimaal benut van wat er kán mits de juiste instellingen met genoemde apparatuur, dat gebied is misschien nog wel iets te leren/ontdekken. 

 

Aangesloten als volgt:

 

Vu+ UNO HDMI > Onkyo HDMI in (cbl/sat) poort - Onkyo HDMI (out main/arc) out > TV HDMI poort waar arc van toepassing is

dan zet je HDMI-CEC aan in de VU en kunt Receiver en TV sturen met de volume knop van de UNO.

 

Dus aangesloten zoals je al had aangegeven Tonski. 

 

Echter sorteert het de instelling HDMI-CEC geen effect helaas nog. Vele zenders die wel reageren en aantal niet (zie eerste antwoord @jeevanhoof

 

Kan de versie van PLI hierop van invloed zijn? Versie 4 van PLI op de Uno).

 

Dat 1080p verhaal heb ik inmiddels al terug gezet in de Onkyo. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

in het webinterface kun je het meest overzichtelijkst de HDMI-CEC instellingen kiezen voor je TV en Receiver

- en dat met de apparaten ingeschakeld

- en na instellen ook de standby knop testen

> hier gaan dan TV en REceiver uit

> zodra ik de standby knop weer druk gaan alle toestellen aan.

p.s. je kan ook op de webpagina van je Onkyo via menu instellingen de Audiomodus automatisch laten kiezen

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch, nou wordt het spannend, webinterface......daar kom ik in het geheel niets tegen wat betreft HDMI CEC instellingen. Alleen in de ontvanger zelf tref ik dat aan. In webinterface kom ik wel tegen: ac3 en ac3+, deze maar eens aangevinkt. 

 

Als laatste optie heb ik nog een optische kabel over, die kan eventueel vanuit de vu box rechtstreeks naar de Onkyo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk webinterface menu's en opties de OpenPli op de Vu+ UNO heeft kan ik niet zeggen. Ik wordt snel moe van OpenPli dus zover rijkt de tijd niet eens dat te vinden.

- heb je een HDMI 2.0b kabel naar de Onkyo van je Vu+?

- heb je het webinterface van de onkyo bestudeerd betreffende de input assign and input levels?

- op de oudere Vu+ werkte ik altijd met optisch sp-dif en die dus ook op de receiver zo ingesteld (werkte ook altijd)

 

met VTI heb je de optie voor Webinterface classic en new

en dat heb ik al eens laten zien weet alleen niet meer waar op sat4all

 

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

Welk webinterface menu's en opties de OpenPli op de Vu+ UNO heeft kan ik niet zeggen. Ik wordt snel moe van OpenPli dus zover rijkt de tijd niet eens dat te vinden.

- heb je een HDMI 2.0b kabel naar de Onkyo van je Vu+? JA.

- heb je het webinterface van de onkyo bestudeerd betreffende de input assign and input levels? JA DEZE OOK AANTAL KEREN AANGEPAST EN GETEST.

- op de oudere Vu+ werkte ik altijd met optisch sp-dif en die dus ook op de receiver zo ingesteld (werkte ook altijd) DAT IS WAT IK NOG KAN TESTEN/UITPROBEREN, HET GELUID OPTISCH AANSLUITEN TUSSEN VU EN ONKYO EN DEZE OOK ZO INSTELLEN IN DE ONTVANGERS. OPTISCH IS ECHTER LICHT BEPERKT TOV HDMI, DAT VOORKEUR HEEFT, ZOVER IK ME INGELEZEN HEB.

 

Anders wordt het vermoedelijk accepteren dat in sommige gevallen (afhankelijk van het audiospoor dat de zender meestuurt en dat is per film/programma anders) het volume met de andere afstandsbediening aangepast moet worden. 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, erwinnaar zei:

 DAT IS WAT IK NOG KAN TESTEN/UITPROBEREN, HET GELUID OPTISCH AANSLUITEN TUSSEN VU EN ONKYO EN DEZE OOK ZO INSTELLEN IN DE ONTVANGERS. OPTISCH IS ECHTER LICHT BEPERKT TOV HDMI, DAT VOORKEUR HEEFT, ZOVER IK ME INGELEZEN HEB.

HDMI is voor je oude UNO qua beeldinformatie goed en met sp-dif voor geluid ook prima

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk de zaak weer aangesloten zoals het was als voorheen en dan soms wisselen van afstandsbediening. Het geluid is per definitie al beter geworden en doorgaans kijk of luister ik langer naar film/muziek enz. dan dat ik een afstandsbediening moet gebruiken ;-).

 

Nog ter info: 

 

Ook aan het instellen/prutsen gegaan met apps op televisie en geluid dan uit versterker. Dat is voor een Samsung tv icm onze versterker een zeer ongelukkige combinatie is gebleken. Die apps (Netflix bijvoorbeeld) geven geen enkel geluid als de versterker is aangesloten met een toslink (optische) kabel. Met geen mogelijkheid gaat de Samsung zijn AudioReturnChannel inzetten. Kan een Samsung icm merk versterker probleem zijn. 
Geen drama allemaal want spul werkt wel. Punt is dat arc niet doet wat belooft of zou moeten kunnen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, erwinnaar zei:

Geen drama allemaal want spul werkt wel. Punt is dat arc niet doet wat belooft of zou moeten kunnen

ARC is nog steeds bij weinig oudere receiver en tv modellen correct ondersteund.

Als je reviews leest over de apparatuur op tweakers.net sta je versteld van het aantal merken en modellen.

16 uren geleden, erwinnaar zei:

Die apps (Netflix bijvoorbeeld) geven geen enkel geluid als de versterker is aangesloten met een toslink (optische) kabel.

klopt ook maar netflix doe je op tv en niet op Vu+, dus dan heb je verkeerde aansluiting voor TV en AV receiver

aansluitschema van de drie hoofdspelers zou wenselijk zijn

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-8-2020 om 22:53, erwinnaar zei:

Sinds kort de Vu box verbonden met de hdmi ingang op onze Onkyo tx nr 626, de arc iin/uitgang van zowel de televisie als versterker vervolgens verbonden. 

 

 

Ik zou eerst de HDMI kabel vervangen door een moderner type. ARC en vooral E-ARC op moderne toestellen stellen hoge eisen aan de kabel.

 

En als je wilt terugvallen op spdif vergeet dan niet de juiste optische ingang toe te wijzen aan de correcte ingang op de AVR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even kort terugkoppelen: ik heb de boel compleet stroomloos gesteld, los gemaakt. Koffie gedronken. Daarna de boel opnieuw aangesloten met inderdaad de juiste kabels (die had ik voor de gelegenheid al gehaald), onder spanning gebracht en je raad het al. Het boeltje werkt wel, de apps vanuit de Samsung richting Onkyo, allemaal geluid en beeld dat loopt via 1 hdmi kabel aangesloten op de arc in/uitgang van tv/satellietbox.

 

Leerpunt: met aansluiten van zaken waar een stekker aanzit, boeltje (volledig) stroomloos maken. Anders wordt het balen als diezelfde stekker.

 

Enige dat niet veranderd is: volume regeling zoals topic ook gestart was. Dat is per zender en per uitgezonden programma verschillend. 

 

Allen dank voor meedenken/advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-8-2020 om 12:01, Tonskidutch zei:

- heb je een HDMI 2.0b kabel naar de Onkyo van je Vu+?

dat heb ik al eerder gemeld dat je de juiste kabels moet gebruiken

evident dat het voor alle toestellen met een retourkanaal geld

en ja per zender die een ander audio signaal meestuurt is het volume anders dan de volgende zender met een ander signaal

ddd+ <> PCMII<>dolby digital<>AC2

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...