Ga naar inhoud


Schotel uitrichten / ontvangst nakijken


siemed

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Het is voor mij al weer even geleden dat ik met een satellietontvanger bezig ben geweest, daarom even een vraag.

Bij mijn vader is tijdens een stormachtige nacht de ontvangst van zijn satellietontvanger verdwenen. Ik ben er heen gegaan in de veronderstelling dat ik zou moeten proberen om de schotel opnieuw uit te richten.

Als ik naar de signaalzoeker ga op de Dreambox (8000) dan valt mij op dat de balken en waardes helemaal op 0 staan. Zoals aangegeven is het voor mij een tijd geleden, maar volgens mij heb je altijd wel waardes staan en schieten deze omhoog als je de schotel gaat uitrichten.

Klopt dat ook? Omdat ik dus dacht dat bij 0 procent waardes het niet zou gaan om een verschoven of verdraaide schotel heb ik een andere LNB er op gezet, maar dit veranderde helaas niets.

 

Nu twijfel ik dus heel erg wat het dan kan zijn. In de Dreambox zitten twee tuners, dus ook daarvan dacht ik dat het wel heel toevallig zou zijn als deze beide defect zouden zijn geraakt.

Iemand tips of kan het simpelweg nog steeds het afstellen van de schotel zijn?

 

Bij voorbaat hartelijk dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij veel ontvangers is het zo, dat de signaalsterkte balk uitslaat als de LNB ermee verbonden is (en er dus een stroomkring is). Bij die ontvangers is het dus zo, dat nul sterkte betekent dat er geen stroomkring is van ontvanger naar LNB.

Maar ja, of dat bij de dreambox ook zo is, weet ik niet.

 

Om de stroomkring te checken, zou ik zelf dus eerst checken of de kabel en de F-stekkers nog helemaal OK zijn, door de kabel door te meten. Maar als je geen multimeter (of voeding met een lampje of belletje of zo) hebt, is dat lastig.

 

Let op, ik heb het dus over de signaalsterkte, niet over de signaalkwaliteit!

 

(Maar wellicht is het bij de dreambox anders geregeld....)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste siemed

 

In eerste instantie zou ik ook denken dat de lnb's geen voedingsspanning krijgen
Ik ga er van uit dat als je een dubbele ontvanger hebt, er ook 2 coaxkabels naar de schotel gaan.
Maar als je op beide ontvangers geen signaalsterkte hebt, dan is het ook niet logisch dat de voedingsspanning weg is bij de lnb's. De lnb-voeding van beide ontvangers kapot, of van beide ontvangers de lnb-voedingsspanning in de uitstand, of op beide kabels een slecht aangesloten F-connector enz.
Omdat er een stormachtige nacht is geweest, zou het vergaan zijn van de schotel toch een optie kunnen zijn.
Wat heb je voor een schotelopstelling?
Een duo-lnb? Of 1 of meerdere lnb's op een rail?
Staat er een lnb in de lnb-klem van de arm? Zo ja welke is dat?  En in welke plaats staat de schotel? Als je dat even aan geeft, dan kun je morgen met de zon controleren of de richting van de schotel vergaan is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...