Ga naar inhoud


Vervanger voor satlink WS6906 satellite finder


bcw

Aanbevolen berichten


4 uren geleden, bcw zei:

...maak ik op dat de MER een gevoeligere indicatie is voor het afregelen van de LNB tilt. Heb je daar nog verdere ervaringen mee? 

 

Zoals gezegd, de MER en C/N op die meters zijn van elkaar afgeleid.

Ik heb met de Amiko nog geen hands-on ervaring met het afstellen van de skew.

Hij is ook niet meer beschikbaar.  I.v.m. bugs, die defecten bleken te zijn, wordt die nu omgeruild.

 

Met de Alpsat gebruikte ik de laatste keren het Constellation diagram omdat daarop ook visueel de MER te zien is.

Bij sterke signalen heb je de C/N en de MER, bij zwakkere signalen ook de bBER ter beschikking.

Maar bovenal de Q bar.

 

Capt_003.jpg.95407ee625f2cda6cbe8908d0e8281b0.jpg

 

Capt_027.jpg.09803908cb1d99690a22cd238571bbe4.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond nog dit in een Application Note voor DTA-2137 (een PCI Express DVB S2 tuner): 
Note: SNR, CNR, Es/N0 and MER are equivalent if the signal contains no systematic errors.

Er staat ook hoe de MER wordt berekend. (Ik ga ervan uit dat met "equivalent" niet bedoeld wordt identiek, maar geschikt voor hetzelfde doel.) En ik weet ook niet zeker of dat beperkt is tot de modulaties die in dvb worden gebruikt (dus niet QAM)

 

Ik heb een vermoeden dat de quality parameter wordt afgeleid van de BER.  Sommige tuners geven al 100% als de schotel ongeveer goed staat. Kennelijk de BER na foutcorrectie. Daar heb je dus niets aan voor uitlijnen. Andere tuners geven de BER voor de foutcorrectie aan.

In de antenna pointing guide van eumetcast staat dat je "link margin, EsNo or C/N (or other quality parameter)" kunt gebruiken voor het optimaliseren van azimuth, elevatie, tilt en LNB focus.

 

En als je verder ervan uitgaat dat de front-end chips niet veel voor elkaar onderdoen in het berekenen van een quality of CNR waarde, zou je - voor het uitlijnen - dus zo ongeveer elke sat meter kunnen gebruiken met een 'quality' parameter. 

Ik heb gisteren in de volle France zon met de WS-6906 een schotel op 28E uitgelijnd. Die display is dan heel moeilijk af te lezen.

Ik zoek nog even door.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, bcw zei:

Note: SNR, CNR, Es/N0 and MER are equivalent if the signal contains no systematic errors.

Er staat ook hoe de MER wordt berekend. (Ik ga ervan uit dat met "equivalent" niet bedoeld wordt identiek, maar geschikt voor hetzelfde doel.)

Dit is niet de officiële meting van de MER. Maar voldoet voor sterkere (schone) signalen.

Ik denk dat ze hetzelfde bedoelen als ik: het is van elkaar afgeleid (berekend). Als je het precies wilt weten lees dan dit document:

Met name par. 6.9 tr_101290v010401p.pdf

 

13 uren geleden, bcw zei:

Kennelijk de BER na foutcorrectie

Er zijn bij DVB-S twee soorten errorcorrectie's, Viterbi en Reed Solomon. Bij DVB-S2 worden andere, vergelijkbare correctie systemen toegepast.

Er zijn dus 3 BER metingen mogelijk: na de demodulator, na de Viterbi processor en na de RS correctie.

De bBER (of CBER) is gemeten na de Viterbi (FEC) en de aBER (VBER/LBER) na de RS correctie.

Die laatste is al heel snel niet te meten, dankzij die correctie processen.

 

14 uren geleden, bcw zei:

Ik heb een vermoeden dat de quality parameter wordt afgeleid van de BER

 Dat zou kunnen maar ik denk dat het afhangt van de applicatie. In DVB-C wordt b.v. geen viterbi (FEC) toegepast.

Meest waarschijnlijk is een deel bBER en een deel CNR/MER.

 

14 uren geleden, bcw zei:

Die display is dan heel moeilijk af te lezen.

Het display van de Alpsat is redelijk goed te lezen in de zon. De Amiko heb ik nog niet kunnen testen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...