Ga naar inhoud


Vervanger voor satlink WS6906 satellite finder


bcw

Aanbevolen berichten


Op 10-8-2021 om 11:43, bcw zei:

Ik vind een LCD scherm waarop de uitzending zichtbaar is handig.

 

Dan heb je niks aan een budget meter en kom je al snel in het duurdere segment.

Ik heb een topic gemaakt over mijn keuze. Het ging mij niet zozeer om het meekijken maar om de meetmogelijkheden.

Wellicht is voor jou de Amiko X-Finder 3 een goede keuze.

Omdat er een opvolger is voor de hier besproken X-Finder, zijn die wellicht nu in de aanbieding.

Ik krijg een dezer dagen die opvolger in handen, de Amiko Multritracker 3. Dat lijkt me een echt meetinstrument te zijn.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hangt er natuurlijk vanaf waarvoor je het toestel wil gebruiken , als het is om enkel je eigen schotel of die van een vriend af te stellen dan volstaat  de satlink 6933 ruim voldoende. Je aanbevolen meter ligt ook in een veel hogere prijscategorie om enkel maar voor instellen eigen antenne te gebruiken . Zonde om hem dan in je kast te leggen tot......?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor all informatie and suggesties.Toen de Astra 28 satellieten overgingen op een kleinere footprint hebben we in de buurt bij Engelsen grotere schotels geplaatst. Maar sindsdien gebruik ik het metertje een enkele keer - een paar keer per jaar maximaal.

Het TV schermpje vind ik een makkelijke manier om  te horen of er een lock is zonder dat je op de meter hoeft te kijken. Het uitlijnen doe je natuurlijk toch op de cijfers. 

Toch - het is een hobby en ik ben benieuwd wat die meters als Amiko etc meer kunnen en of het kan leiden tot een precizere afstelling.  Ik ga de post van Old satterhand doorlezen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bcw zei:

...Het TV schermpje vind ik een makkelijke manier om  te horen of er een lock is zonder dat je op de meter hoeft te kijken,..

 

Ik denk dat in de praktijk dat geen handige methode is. Door de vertraging van het decoderen, vooral door Mpeg, zul je juist snel een satelliet missen.

Het duurt gewoon soms enige seconden voor er beeld en geluid is.

Elk meetinstrument heeft daar een signaal functie voor d.m.v. een blieper. Dat werkt echt veel beter.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Satlink WS 6908 (tweede hands gekocht voor weinig geld) ongeveer een jaar in gebruik.

Ik vind dit geen makkelijke sat finder. Het vereist heel wat zoekwerk en studie voor je erachter bent hoe alles werkt.

(Maar het is wel mooi om er ook TV op te kunnen kijken.)

 

Heb sinds vrijdag een Xsarius HD easy, ook tweede hands gekocht. Ben er gisteren even mee bezig geweest en ik moet zeggen dat mijn eerste indruk is, het met deze satelliet finder veel makkelijker is om een schotel af te stellen.

Het blauwe ledje en het akoestisch signaal geeft, net als bij de WS 6906 of 6908, vrijwel direct aan als je een satelliet gevonden hebt.

 

Ik heb trouwens het idee dat de WS 6933 van Satlink (bijna) hetzelfde apparaat is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit een van de reviews maak ik op dat de Satlink 6933 geleverd wordt met LCD of TFT display. De laatste is, volgens deze review, in zonlicht nauwelijks te gebruiken.  (https://www.youtube.com/watch?v=7Wp1u1-5f1w).
Overigens - de reviews op ########### zijn redelijk positief, hoewel één ervan de nauwkeurigheid in twijfel trekt en het een 'speeltje dat precisie ontbreekt' noemt  #####################

Met name de C/N ratio zou 1-2 dB te hoog zijn.

Van wat ik mij herinner wordt de C/N ratio door de signaal analyse chip berekend en wordt opgegeven als een integer. Het vertalen naar percentage of dB gebeurt door de software. Ik weet niet of dure meetapparaten op andere chips zijn gebaseerd en een nauwkeurige en gecalibreerde C/N ratio leveren.

Misschien een test op een schotel zo te verdraaien dat het beeld gaat blokken, kijken wat de C/R aangeeft en vergelijken met de drempelwaarde voor die transponder,

 

 

aangepast door Michel
Regels lezen a.u.b. Geen verwijzingen naar winkels op dit forum.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, bcw zei:

Overigens - de reviews op ########### zijn redelijk positief, hoewel één ervan de nauwkeurigheid in twijfel trekt en het een 'speeltje dat precisie ontbreekt' noemt  #####################

Met name de C/N ratio zou 1-2 dB te hoog zijn.

Van wat ik mij herinner wordt de C/N ratio door de signaal analyse chip berekend en wordt opgegeven als een integer. Het vertalen naar percentage of dB gebeurt door de software. Ik weet niet of dure meetapparaten op andere chips zijn gebaseerd en een nauwkeurige en gecalibreerde C/N ratio leveren.

 

De meters in deze prijs categorie zijn allemaal gewone tuners in een kleine behuizing met aangepaste software.

Ze zijn net zo nauwkeurig als je ontvanger in de huiskamer.

Ook de duurdere exemplaren, zoals de AlpSat en Amiko uit mijn review zijn geen meetinstrumenten maar zijn bedoeld om je schotel snel en correct af te stellen en het maximum uit je installatie te halen.

Mijn meter (Alpsat 506) heeft dan in ieder geval wel de mogelijkheid om de C/N meting te corrigeren als ik er een echte meter naast zou houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Dat houdt dan dus in dat de kwaliteit van de metingen (C/N, BER, MER, etc) wordt bepaald door de frontend chip. De prijs van het apparaat zou dan met name worden bepaald door display kwalteit, wel of geen batterijen, complexiteit van het user-interface, commerciele overwegingen, etc.

De absolute waarde van de C/N is dan ook niet van belang - het gaat ten slotte om het vinden van het maximum.

Overigens hadden mijn meters - noch mijn tuners - een MER uitlezing. Wat is het praktische nut van een MER waarde voor het uitlijnen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, bcw zei:

OK. Dat houdt dan dus in dat de kwaliteit van de metingen (C/N, BER, MER, etc) wordt bepaald door de frontend chip. De prijs van het apparaat zou dan met name worden bepaald door display kwalteit, wel of geen batterijen, complexiteit van het user-interface, commerciele overwegingen, etc.

Uitstekende analyse.

 

24 minuten geleden, bcw zei:

Wat is het praktische nut van een MER waarde voor het uitlijnen?

Het zou best kunnen zijn dat al die termen, die in die goedkope meters gebruikt worden, van elkaar zijn afgeleid.

 

De MER (modulation error rate) wordt gemeten door de fase componenten van het gemoduleerde signaal (I en Q) te vergelijken met het "schone" signaal na error correction. Daar is dus wel wat elektronica voor nodig en ik denk niet dat dat in die meters zo gedaan wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-8-2021 om 11:55, Old Satterhand zei:

Ik krijg een dezer dagen die opvolger in handen, de Amiko Multritracker 3.

 

In de afgelopen dagen heb ik deze meter onderhanden genomen.
Het is een vrij compacte combo meter (DVB-S/S2/C/C2/T/T2) in een aluminium behuizing, voorzien van een handige draagtas, geschikt voor buitenwerk, ook tijdens een regenbui.
Het instrument is uitgerust met een 5 inch HD display en is in staat om H264 en H265 (T2) te decoderen, uiteraard alleen FTA zenders.
De batterij levert voldoende energie om er enige uren mee te meten. Uiteraard afhankelijk van het gebruik. Een installatie met quad LNB en switch vraagt al snel 180 mA, die ook door dezelfde batterij moet worden geleverd.
Het instrument is niet goedkoop, maar wel wat goedkoper dan mijn AlpSat Combo, waarvan ik de mogelijkheden in een eerder topic heb vermeld, inclusief meetvoorbeelden.

 

Een eerste indruk is dat dit een robuust meetinstrument is, maar het bevat nog wel wat vervelende bugs.

Om een indruk te geven van de mogelijkheden van dit meetinstrument hier enige screenshots. in eerste instantie alleen de DVB-S/S2 metingen.

 

Wat meteen opvalt is de LKM (LinK Margin) meting. Die ben ik nog niet eerder tegengekomen, maar ik heb dan ook niet alle meetinstrumenten bestudeerd. CBER staat voor de Bit error rate vóór error correctie, LBER of VBER na correctie.
LKM doet precies wat de naam zegt: het geeft de marge op de betreffende transponder voordat er teveel fouten ontstaan.
Op dit forum wordt meestal de term regenreserve genoemd.

Maar die is zoals bekend sterk afhankelijk van de gebruikte parameters zoals FEC ratio en modulatie schema.

Sat_Measure_HB_12558.jpg.53028f2926c3fa69ff422c8ad666d19d.jpg


Natuurlijk is er de Spectrum Analyser, hoewel enige filtering (nog) ontbreekt.
De meter geeft zowel de transponder frequentie als de IF frequentie weer. Dat mis ik erg op de AlpSat. Die geeft alleen de IF.
Bijzonder makkelijk is dat je met 1 druk op een knop de span en het kwadrant kunt wijzigen (13/18v en 22KHz on/off)
Maar ze zijn vergeten om de satelliet te vermelden waarop is afgestemd en het is ook niet mogelijk om een andere te kiezen.
Sat_Spectrum_Hotbird.jpg.4299a97124779f19501a4e2018d66c63.jpg

 

Als je de cursor op een van de transponders zet en op [OK] drukt, dan verschijnen de gegevens van de betreffende transponder en sat positie.

Sat_Spectrum_Blind.jpg.56164163d42f682910781834e43ef0ca.jpg


Handig is ook de Angle Calculation als je een nieuwe schotel moet plaatsen.

Sat_Angle_Calculation.jpg.5e77fcb117fb50347b44faadd41ce1f5.jpg


Ook de monitor functie bevat nog wat gegevens waarbij vooral de TS-Bitrate en Frequency Offset opvallen.
Die ontbreken nl bij de normale meting, geen idee waarom, er is zat ruimte en het is wel zo makkelijk om alles in een plaatje te hebben.

Sat_Monitor_TSbitrate.jpg.4058e6c98adb6b4f0620868e86e02c42.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant. 
Ik denk dat de Link Margin parameter met name een toevoeging is om zich te onderscheiden van andere meters. Uiteindelijk is de margin het verschil tussen de C/N waarde en de minimum waarde voor een lock. Voor de transponder in jouw voorbeeld (8 PSK 5/6) is de grenswaarde 9.4 dB - dus het verschil is 12.0-9.4=2.6 dB. Maar misschien handig om het bij de hand te hebben. Datzelfde geldt ook voor azimuth en elevatie. persoonlijk maak ik een plaatje met dishpointer, en lijn globaal uit op een boom, of een huis oid.


Heb je nog geprobeerd hoe het werkt als je een multi-LNB schotel simultaan op meerdere satelieten wilt uitlijnen?

Ik zag dat MER niet wordt getoond. Hoewel in de manual staat "Show many testing results of input signal. Such as strength, quality, CNR, BER...)". Misschien is er een ander scherm?

Wel een quality - maar dat blijft een wollig begrip. Is dat C/N in percentage? Kan ik niet vinden in de manual.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, bcw zei:

...Heb je nog geprobeerd hoe het werkt als je een multi-LNB schotel simultaan op meerdere satelieten wilt uitlijnen?...

 

Nee, dat kan niet met dit instrument, alleen meerdere transponders:

 

Sat_TP_Control.jpg.059a12039fd87220d662d64eeaf89f87.jpg

 

 

22 minuten geleden, bcw zei:

Ik zag dat MER niet wordt getoond.

 

Nee, de fabrikant heeft ervoor gekozen om per applicatie de meest voor de hand liggende meting te laten zien.

Dus voor satelliet C/N en voor kabel en terrestrial MER:

 

Cabl_Measure.jpg.80342ac409073e66dc941e27176b6d24.jpg

 

Terr_Measure_T2ch21.jpg.051627ce68f2d62d7e0495d33d8e12bc.jpg

 

25 minuten geleden, bcw zei:

Wel een quality - maar dat blijft een wollig begrip. Is dat C/N in percentage?

 

Nee, net zoals bij alle sat meters wordt er een onbekend algoritme gebruikt om die Q waarde te berekenen.

Bij mijn satelliet ontvanger komt 100% b.v. overeen met 16 dB SNR.

 

Voor mij is van belang dat de Q niet bij een beetje ontvangst meteen op 100% staat.

Deze sterkere transponder geeft b.v. nog maar 72%:

Sat_Measure_A3_QPSK12070.jpg.695e29a67580459433fb601366395f2b.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...