Ga naar inhoud


Satelliet Meter: Wat wordt de opvolger van mijn trouwe Horizon HDSM


Old Satterhand

Aanbevolen berichten

Op 1-8-2020 om 18:18, Old Satterhand zei:

....

Als tweede ben ik erg benieuwd naar de Cross Polarisation meetmethode, waarbij je in 1 meting de maximale waarde ziet van bv een horizontale transponder en de mimimale waarde van het ontvangen signaal op dezelfde frequentie. als de LNB omschakelt naar verticaal.

 

De vraag is, krijg je dan een betere skew afstelling van de LNB? Maximaliseren op de hoogste Q of minimale BER is vaak nogal vaag, heb ik de ervaring.

 

18 uren geleden, Ventura zei:

....

Gebruik de MER in het constellation menu van de Alpsat. Zorg dat deze zo hoog mogelijk is tijdens het draaien van de lnb. Dat zult u ook zien dat de C/N en de BER ook optimaal is afgesteld.

 

Ik ben vanmorgen even het dak op geweest en o.a. dit getest. De Cross Polarisation meting werkte niet zoals ik het had verwacht. Wellicht begrijp ik het verkeerd.

Als je de LNB verdraait verandert er weinig  in de waardes.

 

De meting op maximale MER  werkte wel erg goed moet ik zeggen. Na het (her)afstellen van de horizontale richting van de schotel en het afstellen van de skew van alle LNB's had ik toch weer wat winst op alle LNB.s  Dank voor de tip Ventura, jij bent echt een man van de praktijk.

 

Ik heb geprobeerd mijn verrichtingen in beeld te brengen met 2 smartfoons. Mijn vaste cameraman was verhinderd dus moest ik wat improviseren. Ik zit de komende uren achter de montagetafel om een fatsoenlijk filmpje in elkaar te breien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 1-8-2020 om 18:18, Old Satterhand zei:

....

Ik ga 2 dingen doen: een wedstrijdje wie lockt het eerst op een gevonden satelliet, de Horizon of de AlpSat? Uiteraard nadat ik de schotel opzettelijk heb verdraaid.
 

 

Het volgende filmpje laat de uitslag zien van de Satmeter Battle. Het bleek een foto finish. De Alpsat is 1 frame sneller dan de Horizon.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-8-2020 om 18:18, Old Satterhand zei:

Dan kan ik meteen zien hoe je gebruikt kunt maken van Multilevel control, waarbij je 2 satelliet posities tegelijkertijd kunt meten en zo de schotel kunt optimaliseren.

 

 

Het volgende filmpje laat het gebruik van Multilevel control zien. 2 Sat posities (de 2 uiterste) worden tegelijkertijd uitgelezen. Verder op het filmpje wordt ook de Horizon ingezet om 3 posities in de gaten te houden en de schotel positie te optimaliseren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder quality versta ik het signaal wat binnen komt, de ber (byte error) geeft aan of je kwaliteit van je signaal goed is ,

vooral met hoge fec heb je met afstellen daar veel mee te maken..

 

Met hoge signaalwaardes is de ber dan laag en valt er weinig op qualiteit af te stellen, pas bij lage signaalsterktes bijv

onder de 35 % kan je zien of je nog goed beeld hebt.

 

Dat is de reden waarom cd zijn fec destijds heeft verhoogt, met ook het afdwingen van durdere ontvangers en antennes..

 

Een satlook en Promax heeft deze meter wel..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-8-2020 om 18:18, Old Satterhand zei:

Als tweede ben ik erg benieuwd naar de Cross Polarisation meetmethode, waarbij je in 1 meting de maximale waarde ziet van bv een horizontale transponder en de mimimale waarde van het ontvangen signaal op dezelfde frequentie. als de LNB omschakelt naar verticaal.

 

Zoals ik al eerder meldde bleek deze meting een teleurstelling. Zoals op het volgende korte filmpje blijkt. De 2 cameras zijn op de montage tafel spat sync gelegd.

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hulpmiddel kan je bij de Octagon ontvanger een andere skin installeren en met androide een app downloaden ervoor, heb je teminste in ieder geval iets meer..

 

Als je daar in je position menu kijkt heb je wel een realtime ber meting..

Zelfs met nu wat minder weer kan je de ber zien varieren als gevolg van de bewolking en een vliegtuig wat net paseerde..  ;)

PIC_2403.JPG

PIC_2413.JPG

PIC_2411.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Phoenixx zei:

Een meter die ook de ber aangeeft met een balkje, dat is belangrijk om de schotel antenne goed af te stellen..

 

Is er een reden voor de voorkeur BER? Als de MER optimaal is, dat is ook de BER optimaal afgesteld.

 

2 uren geleden, Phoenixx zei:

Ik overweeg om een satlook aan te schaffen, vooral omdat ik veel met feedhunten bezig ben..

Maar.. als jij van andere meters nog weet of er een berbalkje bij zit houd ik mijn eigen aanbevolen voor de info.. ;) 

 

Satlook wordt niet meer gemaakt. Bij sommige webwinkels wordt de rest voorraad satlook mirco hd voor zeer schappelijke prijs verkocht. Ik weet wel andere satelliet meters, helaas zijn deze ook aan de prijzige kant. 

 

Hier wat voorbeeld schermpje van de satlook mirco hd

 

image.png.04a1075633016d35d459cb827d762b25.png

image.png.d49f9cf338d4dc2d52d249dae8608ecf.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Old Satterhand zei:

Ja ik merk wel dat ik de verkeerde gekocht heb. Wat zou ik graag de BYTE Errors willen meten.

 

Een beetje kinderachtige reactie van mezelf, excuses daarvoor.

 

Helaas is er op dit forum veel verwarring over het gebruik van BER. Er zijn 2 soorten BER. De bBER (BER voor Viterbi/LDPC) en aBER (BER na Viterbi/LDCP)
Ik ga dat hier niet nog eens uitleggen. Dat heb ik al eens gedaan. Zie deze post:

 

Ikzelf gebruik de bBER bij zwakke signalen. Als de bBER 0 is, staat de Q bar op de Horizon op 100%. De bBER heet daar dan ook de qBER. Dus gebruik ik de Q bar.
Als het signaal 100% aangeeft schakel ik over op C/N ratio meting. Daar zit ook een bar op maar zeg nou zelf als het op dat laatste stukje verbetering aankomt (tienden van dB) kijk je toch niet naar de bar maar naar de cijfers?
Bij de Alpsat is ook de MER te meten. Vertoont dezelfde eigenschappen als de C/N ratio bij de Horizon maar ik moet zeggen dat die wat gevoeliger lijkt te reageren op bv het afstellen van de skew.

 

Phoenixx kijkt graag naar de bBER omdat hij op zoek is naar zwakke signalen of de verbetering van zijn LNB wil meten.

En Ventura is meer geinteresseerd in de kwaliteit van de ontvangst van gewone DTH transponders, dus kijkt naar de MER.

 

MER, C/N ratio en S/N ratio zijn bij digitale signaal overdracht sterk aan elkaar gerelateerd, dus het maakt niet uit wat je meet, het zijn maar getalletjes, je gaat op zoek naar de hoogste waarde. De aangegeven cijfers zijn alleen voor jou zelf van waarde, als vergelijking met eerdere metingen.

 

aangepast door Old Satterhand
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard bepaalt het gebruik van de satfinder de prijs. Een installateur en/of actieve feedhunter/hobbyist zal veel baat hebben bij een professionele meter. Niets tegen in te brengen. Ik ben zelf een verwende thuisgebruiker/hobbyist die regelmatig bij kennissen/forumleden aanloopt om de boel in te stellen. Ik had een 'redelijke' SD meter met ingebouwd TVtje. Moest ook om naar een HD en heb (t.o.v. een professional) een Octagon SF-518 gekocht. Een 'simpel' ding van onder de €100.

Voldoet voor mij prima.. Goed, hij is traag (voor Spectrum-Analyse eigenlijk onbruikbaar), maar voor simpel uitrichten is ie prima.. En dat is toch wat telt?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen satelliet hobbyist, maar een pure gebruiker. Met mijn kakelverse Amiko 8255+ en een B&R-schotel (f/D is echt 0,7 😜) op een omgekeerde wasmolen, wil ik na aankomst op een mooi plekje snel en simpel de touretappe kunnen zien, zonder geschreeuw van mijn vrouw dat hij (nog niet) groen is. Ik zocht en vond daartoe de BT05 bij onze Chinese vrienden en sinds kort is het uitrichten van mijn schoteltje een fluitje van een cent. Natuurlijk eerst het appje geïnstalleerd op mijn telefoon, vervolgens Bluetooth aangezet en de BT05 doet z'n werk feilloos. Geen (ge)B(l)er meer tijdens het uitrichten en dat voor een paar tientjes...

afbeelding.png.67ce9f18d952192385443ad1648d955c.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...