Ga naar inhoud


Welke schotel nodig om 23g oost (astra 3) zenders te kunnen ontvangen


Fancyfab

Aanbevolen berichten

Beste Sat4all forummers,

 

Ik woon in Spanje in het plaatsje Bullas vlakbij Murcia. (breedtegraad 38.001 en lengte graad 1,645)

Ik wil graag de zenders op de Astra 23.gr oost onvangen en vraag me af welke afmeting schotel ik het beste kan kopen voor beste ontvangst.

 

Op dit moment heb ik 2 schotels staan . 1 van 65 centimeter en 1 van 80 cm,

De schotel van 65 cm ontvang ik genoeg zenders op de 19 gr oost (tegen de 1409 zenders) en 13 gr oost.

Echter vind de schotel op de 23gr oost nu 53 zenders.

 

Op de schotel van 80 cm (wel goedkoop ding van nog geen 30,-) heb ik alleen maar zenders op de 19 gr en een paar op de 13 gr oost maar nieteens zo veel als op de kleinere schotel.

Ik denk dat de 80 cm schotel kwalitatief niet best is, al veel veranderd zoals elevatiehoek, kabels, lnb , iets meer naar links of rechts draaiend maar krijg geen 23 gr. oost zenders.

Ik gebruik hiervoor de apps Satfinder en Sattelite Pointer.

Voor de 23 gr oost zenders gericht met een elevatie hoek van 39 gr maar ook 38 gr en 40/41 gr. maar helpt niet.

 

Zit er aan te denken om een andere schotel te kopen.

Welke afmeting is in mijn geval en locatie hiervoor het meest geschikt?

Een schotel van toch minimaal 90/100 cm of nog iets groter?

 

Alvast dank voor de reacties!

 

gr.

 

Fabian 

Link naar reactie
Delen op andere sites


C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Dank voor je reactie.

Gaat me meer om de 23.5.oost en zenders.

Alles wat ik mee kan pakken op de 19 gr/ 13 gr of andere satellieten, is mooi meegenomen.

 

Ik krijg op de kleine schotel op de 23.5 gr oost 53 zenders binnen wat ik niet voor elkaar krijg op de grotere 80 cm schotel.

Ik verdenk een slechte kwaliteit schotel.

 

Vandaar welke schotel ik beter kan kopen, maar na wat zoeken en hulp via Google en linkjes, kom ik beter uit met een schotel van minimaal 100/110 meter hoogte 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Fancyfab

 

Spaanse schotels bestaan er niet in de maat 100x110cm, wel de maat 90x100cm op de spiegel gemeten dus zonder rand. Die gebruik ik hier al jaren voor standaard gebruik bij ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 bij vele mensen. Daar plaats ik dan een 6 graden monoblock op om de 19,2 en 23,5 mee te ontvangen.
Natuurlijk kun je met een iets kleinere schotel ook de Astra 23,5 ontvangen maar dan heb je weinig regenreserve en hoewel het in Spanje veel minder regent dan in Nederland, heb je ook hier wel eens onweersbuien, dus wat regenreserve kan geen kwaad.
Het monoblock moet in Bullas (Murcia) precies 28 graden schuin gezet worden, dus de kop van de Astra 23,5 in de klem en de vrij hangende kop van de Astra 19,2 lager. Gebruik de bijgevoegde hoek van 28 graden om het block op de juiste schuinte in te stellen.
Ook de Hotbird 13 er bij wordt een stuk lastiger want voor de Spaanse schotels bestaat geen passende rail dus zou ik die satelliet maar laten zitten.

Geef nog even aan hoeveel aansluitingen je wilt hebben, 1, 2 of 4.

 

hoek van 28 graden.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag,

 

Even over het weer gesproken, het regent hier in Bullas  niet veel maar gisteren en vandaag en mogelijk komende dagen, veel regen voorspeld en al aardig wat cm's gevallen. Dus over regenreserve gesproken 🙂

 

Ik zit te denken om 1 van onderstaande schotels te kopen, weet niet of ik dit via links mag delen maar toch!

Nog even over nadenken.

 

Of kunnen jullie er 1 aanbevelen of goede ervaringen mee?

 

https://www.manomano.es/catalogue/p/20u-kit-parabolica-95cm-lnb-dieslcom-9408874

https://www.manomano.es/p/kit-antena-parabolica-120cm-lnb-9408887

https://www.manomano.es/p/parabolica-120cm-offset-410-db-423-db-dintel-9408946

https://www.manomano.es/catalogue/p/parabolica-110cm-offset-406-db-428-db-dintel-9408945

 

@Sprietje: Ik denk dat ik voorlopig 1 aansluiting ga gebruiken.

 

Als weer droog is en ik keuze heb gemaakt welke schotel te kopen en monteren, ga ik het nodige eens testen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Weet even niet wat je bedoeld met een 2 x een kit kopen.

 

Misschien ben ik niet duidelijk geweest of ik geef de verkeerde info 🙂

 

Ik heb nu 1 schotel ( van 60-65 cm ) van de vorige eigenaar hier op de campo en die staat perfect uitgericht op de 19 gr oost positie.

Via deze schotel heb ik een 1410 kanalen op de 19gr oost, wat op 13 gr oost en zelfs een kleine 53 op de 23 gr. oost.

Echter geen nederlandse zenders.

 

Dus dacht, ik koop een schotel (80 cm) en dan richt ik deze schotel op de 23 gr. oost postie opdat ik mogelijk meer zenders binnenhaal.

Echter lukt dat dus niet, verschillende lnbs geprobeerd, kabels eraf en erweer op, verschillende elevatiehoeken ( tussen de grofweg 38 en zelfs 42 gr) gebruikt maar geen verbetering.

 

Ik verdenk dus de schotel van slechte kwaliteit.

Betreft een Metronic schotel, vind ook met een slechte gradenboog ( op zwart plastic) en slecht zichtbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de 4 schotels die je aangaf waren er 2 waarvan het een set betrof van een schotel, een enkele lnb, coaxkabel en connectors.
Ik dacht dus, dan heb je waarschijnlijk alleen maar interesse om de Astra 23,5 te ontvangen en niet ook nog de Astra 19,2.
Wil je beide satellieten ontvangen, dan zul je met 2 lnb's moeten werken. Dat kunnen 2 losse lnb's zijn met een diseqc-switch maar dan moet je met een speciale houder gaan werken of je werkt met een duo-lnb of monoblock maar dan moet de diameter van de schotel wel passen voor dat monoblock of duo-lnb.

Ik weet niet of je beperkingen hebt met de grootte van de schotel maar met een schotel van 85x95cm (de afmetingen van een Triax 88 of de nieuwe Triax 100) heb je voldoende regenreserve.
Een schotel van 110x120cm is overdreven en echt niet nodig. Een schotel van 100x110 (zoals een Triax 110) is ook een mogelijkheid met 2 losse lnb's.

Het klopt dat je in Bullas met een schotel van 60x65cm de Nederlandse zenders van de Astra 23,5 niet kunt ontvangen. Die is te klein.

 

Tja, Bullas is een bekend wijngebied. Ik drink vaak Bullas wijn.

 

Bullas wijn.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...