Ga naar inhoud


Schotel Spanje (Denia - Alicante) voor 3 satellieten


vervuiler

Aanbevolen berichten

Van een eerdere installatie heb ik 2 kleine lnb's overgehouden. Deze zaten op een kleine houder vlak naast elkaar. Normaal formaat lnb's ging niet volgens de beste man in Spanje. Op een andere schotel zat 1 lnb en daarmee ontvingen we volgens mij de 28.2. Ook is er een 76 cm schotel overgebleken en heb ik daarnaast nog een 78 cm schotel in gebruik met een triple (in nederland).

 

Voor de nieuw opzet in Spanje wil ik dus eigenlijk 1 schotel monteren met 3 lnb's voor resp. 19.2 / 23,5 en 28.2 Dat wat ik ook in NL heb. Het geheel gaat draaien op openpli VU+ Solo 4K met een aparte 2e tuner in streammodes. Er gaan dus straks 2 kabels naar binnen naar de VU+. 

 

De grote vraag is, wat kan ik hergebruiken en wat moet er nieuw aangeschaft worden. Is er iemand die mij met deze hardware opzet kan helpen?

 

Ik denk iig wel 2x 4/1 diseqc-switches nodig te hebben.

 

 

Alvast enorm bedankt. Ik heb weinig vertrouwen in de lokale info, dit komt vaak samen met belachelijke (Spaanse) prijzen..

 

Phil

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste vervuiler

 

Om in Altea de populaire Engelse zenders te ontvangen, moet je toch wel een schotel van 160cm hebben. Ik bedoel dan de ontvangst van de BBC, ITV, Channel 4 enz. Maar misschien ontvang je alleen de zenders op de Europa-beam. Deze zijn veel minder interessant.
Heb je in Altea de BBC kunnen ontvangen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje!

 

Ja we hadden BBC etc. in Altea op de aparte schotel, deze was zeker groter nu je dat zegt maar 160 was hij niet. Dit was een gedeelde schotel met een ander appartement waar Britten in verbleven, we hebben toen alleen de lnb vervangen. De installatie was nogal windgevoelig en daardoor lastig in te schatten of de grootte van de schotel soms een probleem was, signaal was op de box dus goed. 

 

Als ik op satbeams kijk (zie file) dan kom ik op 60cm. Ik weet zeker dat dat niet gaat werken, 80cm wat er stond (of misschien iets groter richting 90) zou dan moeten kunnen denk ik? Screenshot 2022-01-11 at 08.37.12.pdf

 

Ik heb overigens geen idee van de europa-beam oid, Hoe kan ik dat eenvoudig nakijken?

 

aangepast door vervuiler
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je laat zien is de Europa-beam. Daar zitten de BBC, ITV, Channel 4 enz. niet op. Kijk op deze site: https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html
Geel zijn ongecodeerde SD-zenders
Groen zijn ongecodeerde HD-zenders
In de eerste kolom zie je UK staan of Europe Ku.
UK is de UK-spotbeam waarvoor je een schotel nodig hebt in Spanje van ongeveer 160cm. De Europe Ku beam is in heel Europa te ontvangen met een schotel van 70, 80 of 90cm afhankelijk van de locatie en welk van de 3 Astra 28,2 satellieten.

 

Als de schotel kleiner is, dan heb je alleen de SD-zenders kunnen ontvangen en niet de HD-zenders.
Kijk maar naar de moeilijkheidsgraad:
Voor SD is dat DVB-S, QPSK, SR22.000, fec 5/6.  Hiervoor heb je een signaaldrempel nodig van 6,5dB
Voor HD is dat DVB-S2, 8PSK, SR23000, fec 3/4. Hiervoor heb je een signaaldrempel nodig van 7,9dB
Dus 1,4dB meer.

 

 

Spectrum.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt helemaal, dat waren de SD zenders maar was en zal voldoende zijn mbt die zenders.

 

Dan rest de vraag, kan ik met een 78cm schotel een opzet maken met 3 lnb's voor de 3 gewenste satellieten en wat zou dan een slimme aanschaf zijn.

 

Overigens bedankt voor de volledige informatie, dat helpt tenminste!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft het signaal voor de Astra 28,2 widebeam is een schotel van 70cm (bijv. Triax 78/80) op het randje. Je verliest namelijk signaal omdat de lnb's niet in het brandpunt van de schotel staan.
Verder zul je smalle lnb's moeten nemen op een schotel van 70cm. Gewone lnb's kunnen niet dicht genoeg tegen elkaar gezet worden.
Als je de ruimte hebt is een schotel van 85x95cm beter zoals bijv. de Triax88/100.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dus samenvattend een nieuwe triax 88/100 met rail en 3 lnb's (2 smalle heb ik al) zou de basis zijn voor de 3 satellieten. Aangevuld met 2x 4/1 diseqc-switches om de zaken met 2 kabels naar de box te krijgen. Als deze opzet klopt, kunnen we van 1 schotel uitgaan (huishoudelijke wens).

 

Nog een tip voor een goede lnb en de 2 stuks 4/1 diseqc-switches?

 

Meer dan dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Met mijn laatste vraag wilde ik een materiaalkeuze bepalen, sorry. Ik ben inmiddels tot een PRE aanschaf gekomen (op basis van jouw info) van:

Triax 100 met triax multifeed en 4 ultra twin Inverto lnb's (2 had ik er al).

 

De locatie is:

Lat 38.834862

Long -0.058974

 

Gewenste sats:

19.2 / 23,5  / 28.2 / hotbird


Nu is mijn desparate vraag aan jou, kan je helpen met een goede afstelling van de schotel hoek tov zuiden, elevation en vooral multifeed rail opzet.

 

Ik las elders dat je een vrij gecompliceerde (althans voor mij) opzet voor iemand in Rhoon Nederland uitgerekend had, petje af voor je expertise.

Ik hoop dat ik een beroep op je kan doen. Voor niets gaat de zon op, dus geef svp aan als hiervoor een vergoeding wilt hebben.

 

Met veel dank alvast!

 

Philip

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vervuiler

 

Op jou locatie moet je een Triax 88/100 als volgt afstellen:
- monteer de rail zo dat het gat in het midden in de onderste groef zit
- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail in de richting van de schotel horizontaal staat
- stel de rail 18° schuin staat, de Hotbird-lnb het laagst
- monteer alle lnb's zodat de kop 5-6mm van de lnb-klem af staan
- zet de klem van de Astra 19,2-lnb tegen de arm
- monteer de overige lnb's op de volgende afstanden:
a - de koppen van de Astra 23,5 en Astra 19,2 strak tegen elkaar
b - tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 61mm
c - tussen de Hotbird en de Astra 19,2 is 76mm
d.w.z. de maten gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap aan de voorzijde van de lnb.
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
a - Hotbird 13 op -12°
b - Astra 19,2 op -15°
c - Astra 23,5 op -19°
d - Astra 28,35 op -23°
d.w.z., gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail
- stel de elevatie van de schotel in op 40°
- richt de schotel uit op maximale signaalkwaliteit (snr) op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 6mm naast maar dat is niet erg voor deze sterke satelliet. Gebruik hiervoor de zender Comedy Central op positie 17 van de CD-zenderlijst
 
- als je de schotel met de zon uit wil richten, morgen om 11:40 uur moet de lnb-arm precies in de richting van de zon staan
- stel de elevatie en de draairichting van de schotel af totdat je maximale signaalkwaliteit hebt, geen signaalsterkte. De overige lnb's staan nu ook optimaal afgesteld.
Gebruik de meegestuurde hoeken op de schuinte van de rail en de skew van de lnb's af te stellen.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

Hoek van 18 graden.png

Rail horizontaal stellen.JPG

Hoek van 12 graden.png

hoek van 15 graden.png

hoek van 19 graden.PNG

hoek van 23 graden.PNG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Hartelijk dank voor de howto! Omdat ik dit stap voor stap ga uitvoeren (later ter plaatste) is elke stap op zichzelf belangrijk. Ik ben bang dat ik een belangrijk detail mis met het uitschrijven van een handleiding voor mijzelf. Met enig geluk jouw geduld op de proef stellend, svp nog 2 vragen:

 

Je schrijft als stap 2;

- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail in de richting van de schotel horizontaal staat

 

Later in het stappenplan schrijf je;

- stel de elevatie van de schotel in op 40°

 

Ik neem aan dat de primaire afstelling van de rail bedoeld is als uitgangspunt en dat later in het stappenplan 40 graden de totaal-definitieve elevatie is?

=

Je schrijft als stap 3;

- stel de rail 18° schuin staat, de Hotbird-lnb het laagst

 

Die snap ik niet, hoe moet ik dat lezen;

- stel de rail in op 18° zodat deze schuin staat, de Hotbird-lnb het laagst

- stel dat de rail 18° schuin staat, de Hotbird-lnb het laagst

 

-/-

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste vervuiler

 

De rail moet 18 graden schuin gezet worden, de Hotbird het laagst, de Astra 28,2 het hoogst. Wil je dit zuiver kunnen meten, dan zal de rail in de richting naar de schotel wel eerst horizontaal moeten staan om bijv. met je telefoon met waterpasfuctie op 18 graden schuinte in te kunnen stellen. Dit heb ik in de 3e afbeelding ook aangegeven.

Uiteindelijk moet de elevatie van de schotel op ongeveer 40° ingesteld worden om de satelliet te ontvangen.

 

In de bijlage staat de rail 20 graden schuin, het maximale wat je in kunt stellen als de rail met het gat onder zit.

Triaxrail ondersteboven tot maximaal 20 graden schuin.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de set nog niet compleet en de verwachting is dat ik (op de bouw) pas kan gaan installeren tegen eind maart. Ik wil de set wel assembleren in NL, dus tussen nu en 2 weken hoop ik de componenten compleet te hebben. De fijnafstelling gaat nog wat worden, ik heb een signaalmeter (coax) simpele versie, ik hoop de box aan te sluiten en remote op laptop de signal meter in openpli te kunnen gebruiken.

Dit verhaal even los van andere opties, ik ga in elk geval starten met het stappenplan van sprietje.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...