Ga naar inhoud


Uitrichten van schotel met tbs kaart


GuidoHen

Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort mijn schotel opzetten en uitrichten. Ik weet hoe je de schotel moet uitrichten. Dit vaker in het analoge tijdperk gedaan. Destijds was het frequentie en polarisatie ingeven en zoeken naar ontvangst. 
Dat bij de oost en west uiteinden en op de hoogste positie van de schotel. 
 

Dat is nu veranderd met digitale signalen en aansturing via diseqc. Wat is hier nu de eenvoudige methode. Ik wil een tbs kaart gebruiken met dbvbdream of ebspro. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Helaas niet beschikbaar voor iOS. 
maar een tafel met laptop naast de schotel is geen probleem. De schotel komt op 1 meter hoogte. 

Ik neem aan dat het mogelijk is om een zenderlijst in EBSpro te importeren.

 
Maar dan?

Met een toets de motor naar oost en west draaien? Dus handmatig draaien en op die manier uitrichten?

 

Na het uitrichten de correcte posities in de software programmeren?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, GuidoHen zei:

Helaas niet beschikbaar voor iOS. 

Heb je de info op de pagina die ik je doorstuurde goed bekeken?

Helaas kan ik de iOS-versie niet voor jou testen want ik heb geen iPhone.

Knipsel.png.c42808aa99b7e43946a6f2da94b1a3dc.png

10 uren geleden, GuidoHen zei:

Na het uitrichten de correcte posities in de software programmeren?

Maak vóór het uitrichten al minstens 3 nieuwe "satellite Profiles" aan in EBSPro (oost- zuid- en westelijke satelliet). Dit zit onder de File-tab.

Gekende satellieten zitten al in een database in de software. Bij het aanmaken van een "New Sattellite Profile" kun je uit die database via een dropdown menu een satelliet kiezen.

Onder "DiSEqC Macro" selecteer je USALS. Alle satellietposities zijn al voorgeprogrammeerd, maar vergeet bij de opties onder "DiSEqC and USALS" niet om jouw positie in te geven.

 

In EBSPro Mobile zie je nadien de door jou aangemaakte satellieten waaruit je kunt selecteren en kun je onder SatFeeds een transponder kiezen om op te tunen. Kies eerst voor een sterke transponder waarvan je zeker bent dat die bij jou goed te ontvangen is. Later kun je finetunen op zwakkere signalen.

 

10 uren geleden, GuidoHen zei:

Met een toets de motor naar oost en west draaien? Dus handmatig draaien en op die manier uitrichten?

Zowel in EBSPro (server) als EBSPro Mobile (client) heb je een sectie waar je de motor stapsgewijs kan draaien zodat je weet in welke richting de azimuth van het motorblok op de mast nog moet bijgesteld worden.

 

Installeer de software gewoon en probeer het uit. Veel vragen zullen zich op die manier zelf oplossen en bijkomende vragen kunnen hier op het forum wel een oplossing vinden. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Usals is nauwkeurig, maar de elevatie/inclinatie moet natuurlijk nog altijd wel fijnafgesteld worden zodat de Clarcke belt gevold wordt. Eens je voor één satelliet de azimuth hebt afgesteld op maximum signaal, zal dat ook voor alle andere satellieten zo zijn.

 

Er zullen altijd wel redenen zijn die wegen in het voordeel van een signaalmeter, maar met je kennis uit het analoge tijdperk, de hard- en software die je nu al in je handen hebt en de gemakkelijke toegang tot je schotel op 1 meter hoogte lijkt het mij vooral een overbodige uitgave. Je kunt later nog zien, maar met de middelen die je nu hebt kun je er zeker geraken.

Het enige dat nu nog in je weg staat is een leercurve, maar die zal je ook hebben bij de aanschaf van een aparte signaalmeter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp even het uitrichten met diseqc nog niet. Destijds bestond dat nog niet. 
Ik begrijp dat diseqc 16 sat posities kan opslaan. 
 

Ik moet neem ik aan in de EBSpro deze posities koppelen aan de satellieten die ik wil zien?


Fijnafstemming van de motor bestaat niet meer?

Als 1 satelliet goed is ingesteld weet de motor door usals de juiste locatie van de andere satellieten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat usals weet hoe ver dat de motor moet draaien naar de gewenste satelliet, wil nog niet zeggen dat de schotel dan optimaal staat uitgericht. Hij kan tijdens het draaien ook boven of onder de satellieten door kijken als de zaak niet goed staat afgesteld. Uitrichten is nog steeds noodzakelijk.

 

elevatie rotor aanpassen.PNG

richting rotor aanpassen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...