Ga naar inhoud


Kaartlezers Ultimo 4K met Openpli 8.1 en oscam vallen regelmatig uit of starten niet op


MaartenM

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Al enige tijd vallen oscam of de kaartlezers op mijn Ultimo 4k regelmatig uit. Soms meteen bij het opstarten, maar soms vallen de lezers ook zomaar uit wanneer ik b.v. naar een opname van de harde schijf of een nas heb gekeken en terug naar een gecodeerde zender ga (geen kabelzender). Ook soms wanneer de box in standby aan het opnemen is. Dan ontbreekt het laatste deel van de opname.

Opnieuw opstarten van oscam helpt niet, ook niet het opnieuw opstarten van Enigma2. Alleen het opnieuw opstarten van de hele box werkt.

Het probleem treedt in beide kaartlezers op, een met een kaart van CD, de andere met een kaart voor Fransat.

 

Klinkt dit probleem iemand bekend in de oren? Openpli 8.2 gaf hetzelfde probleem, ook al zit er in deze versie een nieuwe build van oscam.

 

Hopelijk weet iemand meer. Anders zal ik naar een nieuw box moeten kijken. Helaas is de Ultimo 4k niet meer verkrijgbaar. Voordeel boven de Duo 4k: drie tunerslots i.p.v. 2.

 

MM

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is in elk geval geen universeel probleem (het forum zou anders vol staan met klachten daaromtrend).. Ik gebruik OScam sinds 2014 en vanaf 2020 i.c.m. met de VU+Ultimo 4K. Begonnen met 11400 en inmiddels 11711.. Nog nooit dit soort problemen met OScam gehad. Gebruik inmiddels een tweetal Triple Readers met een RasPi 3B+. Ook met de interne kaartlezers geen probleem (zit nu een HD+ kaart in).

Deep Standby gebruik ik nooit (alleen Standby)… Overclocken is ook niet echt mogelijk (de box kent het niet).. Enige wat ik me kan bedenken is dat je wellicht een andere softcam erbij geïnstalleerd hebt die de interne kaartlezers reserveert.

 

Kijk eens in de Live-log van OScam als de boel een keer niet werkt..

Je ziet dan bij de interne lezers de foutmelding 16 - device is busy

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal de log eens bekijken wanneer hij is uitgevallen. Tot nu toe keek ik telkens achteraf, en dan was, na de herstart, de oude log gewist.

 

Oscam gebruik ik ook al heel lang, ook in andere boxen vóór de Ultimo (nog zonder 4K, geloof ik toen). Er is volgens mij nooit nieuwe software geïnstalleerd die iets met de kaartlezers zou moeten doen.

Ik heb nu wel weer een smargo  geïnstalleerd. Kijken of die dan ook uitvalt. Zo niet, dan moet ik toch aan een hardware probleem gaan denken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een smargo gaat via USB als ttyUSBx. Als die ook uitvalt is er iets ernstigers aan de hand….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn idee is dat als de smargo ook uitvalt, het waarschijnlijk een softwareprobleem zal zijn.

 

Waar gebruik je die Raspberry Pi voor? Als server voor iets? Wanneer ik de Ultimo zal moeten vervangen door een Duo, zal ik ook weer een extra externe kaartlezer moeten installeren. Ik zag in een ander draadje dat je de Argolis Triple Reader uiteindelijk toch aan de praat hebt gekregen.

Maar de Franse fransatkaart werkt helaas niet in een smargo. De CD-kaart gelukkig wel, maar juist weer niet via een SmartWi, waarmee je een kaart radiografisch kunt delen. Maar hierop doen ook weer niet alle kaarten het. CD wel, fransat niet.

 

En de Ziggokaart? Ik zie dat je locatie Haarlem is, een voormalig UPC-gebied. Bij mij staat het er niet bij, maar ik woon ook in Haarlem.

Ik heb begrepen dat het een probleem is om een dergelijke Ziggokaart in je box te gebruiken. Ik heb nu alleen de vrije (digitale) kabelzenders op mijn box. Helaas niet allemaal HD, al werken ze er kennelijk wel aan. Zo nu en dan komt er weer een vrij HD-kanaal bij. Maar via een Ziggokaart zouden ze allemaal HD moeten zijn, dacht ik. De extra abonnementen van Ziggo zijn op dit moment niet interessant voor mij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, MaartenM zei:

Wanneer ik de Ultimo zal moeten vervangen door een Duo, zal ik ook weer een extra externe kaartlezer moeten installeren.

hoeveel kaarten gebruik je eigenlijk?

11 uren geleden, MaartenM zei:

Ik heb begrepen dat het een probleem is om een dergelijke Ziggokaart in je box te gebruiken.

hier niet, al was het wel effe goed nadenken over de instellingen van Oscam

 

Externe kaartlezers kunnen problemen hebben daar ze in de firmware pas in de tweede instantie worden aangeroepen. Schakel je de box ook vaker uit?

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik 2 kaarten. Een CD en een Fransat. Ik zag dat de Duo maar 1 kaartlezer heeft, toch?

 

Gebruik je de Ziggokaart in een voormalig UPC netwerk? Wanneer ik deze kaart ook in de box zou gaan gebruiken, kom ik dus op 3 kaarten.

 

Wat bedoel je met de box vaker uitschakelen? Na gebruik gaat hij eerst in standby, na een kwartiertje automatisch in deep standby. Echt stroomloos gaat hij eigenlijk nooit.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ULTIMO4K heeft twee kaartlezers, dat weet je. En die hoef je niet te vervangen voor de DUO4K SE omdat er een smargo naar de klote is...

Of omdat je geen juiste config gebruikt.

 

Ik begrijp niet waarom iemand CDS + Ziggo tegelijkertijd heeft, maar goed dat is ieders persoonlijke keuze. Wat het voordeel daarvan is mag je ons nader toelichten.

In ieder geval is de oranje Irdeto kaart van Ziggo gewoon bruikbaar middels Oscam.

 

Als je box in deepsleep gaat kan het initialiseren van een externe kaartlezer problemen geven.

Mimisiku gebruikt niet voor niets een Raspi 24/7

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De smargo geeft (tot nu toe) juist geen problemen. Het zijn de interne lezers, die soms niet opstarten, zoals ik heb geschreven.

 

Ziggo heb ik eigenlijk alleen voor de kabelzenders (via de antennekabel in het hele huis beschikbaar) en telefonie, en nu nog internet. Ik zei al dat andere abonnementen van Ziggo voor mij niet interessant zijn. Er zijn volop vrije Engelse zenders te zien, en een fransatkaartje kost op dit moment zo'n € 14,00 per 4 jaar! Wanneer je hem in Frankrijk laat bezorgen. Inclusief verzendkosten. Ik heb nog een fransatkaart die het eeuwig zou moeten blijven doen. Ik heb hem in elk geval al jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, MaartenM zei:

Waar gebruik je die Raspberry Pi voor? Als server voor iets? Wanneer ik de Ultimo zal moeten vervangen door een Duo, zal ik ook weer een extra externe kaartlezer moeten installeren. Ik zag in een ander draadje dat je de Argolis Triple Reader uiteindelijk toch aan de praat hebt gekregen.

Maar de Franse fransatkaart werkt helaas niet in een smargo. De CD-kaart gelukkig wel, maar juist weer niet via een SmartWi, waarmee je een kaart radiografisch kunt delen. Maar hierop doen ook weer niet alle kaarten het. CD wel, fransat niet.

 

En de Ziggokaart? Ik zie dat je locatie Haarlem is, een voormalig UPC-gebied. Bij mij staat het er niet bij, maar ik woon ook in Haarlem.

Ik heb begrepen dat het een probleem is om een dergelijke Ziggokaart in je box te gebruiken. Ik heb nu alleen de vrije (digitale) kabelzenders op mijn box. Helaas niet allemaal HD, al werken ze er kennelijk wel aan. Zo nu en dan komt er weer een vrij HD-kanaal bij. Maar via een Ziggokaart zouden ze allemaal HD moeten zijn, dacht ik. De extra abonnementen van Ziggo zijn op dit moment niet interessant voor mij.

 

De RasPi wordt gebruikt als cardserver voor mijn boxen. Ik heb 7 kaarten en aangezien er geen ontvangers bestaan met 7 of 8 kaartlezers moet ik het dus zo oplossen. Ik zou ook een 8-poorts USB hub met 8 losse smargo’s kunnen gebruiken, maar dat vind ik er dan weer niet uitzien. Een Fransat kaart zou met een smargo ook moeten werken, qua lezer zit dat geen verschil in. 
Een Nagra Ziggo kaart werkt ook in OScam alleen heb je extra keys nodig en die zijn uniek voor je kaart. Je moet ze dus uit laten lezen en dat kost ping-ping.. Een Irdeto kaart werkt wel met de publieke RSA key..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De RasPi is een cardserver. Het is een mini Linux computertje. Via LAN kun je daar al je boxen op laten inloggen. De RasPi is dus feitelijk de ‘box’ die alle andere bedient. Het vreet veel minder stroom dan bijvoorbeeld een box in standby.. Zie foto (toen nog met 1 Triple Reader)

 

A0EA8FCF-DA4F-4F65-BFCE-77D046AB3741.jpeg
 

 

518480EF-551D-42FB-BEC1-50E3EA5DAFF8.jpeg

31396AAD-8DD7-4FEA-9681-00FDB7385DAF.jpeg

aangepast door Mimisiku

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Raspi verhaal ziet er heel interessant uit. Eigenlijk iets wat ik al heel lang zoek.Vroeger kon je kennelijk ook je Synology NAS als server gebruiken, maar die app hebben ze eruit gehaald.

 

Ik ben helemaal niet thuis met de Raspberry, dus er is werk aan de winkel.

 

Een ander punt is dat mijn fransat kaart tot nu toe niet op een externe lezer werkt. Dat zou wel moeten kunnen lukken, wanneer je oscam maar goed is ingesteld. Maar wat zou dan fout kunnen zijn? Het script wijst naar de goede lezer, CD-kaarten doen het er wel in, fransat niet. Eerst maar even puzzelen dus.

 

Op de Raspi kom ik zeker nog terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fransat kaart werkt nu toch wel op de smargo. Nu nog een raspi kopen, met voeding. Alleen is hij vrijwel overal uitverkocht. Wie weet een verkoper?

 

Maar dan de boel installeren. Ik zag ergens dat je het besturingssysteem moet flashen met het geheugenkaartje. Maar dan de boel instellen en oscam naar de juiste kaartlezers laten verwijzen?

 

Mimisiku, misschien wordt het nu wat te veel off topic en kunnen we beter verder per PM communiceren. Tenzij de moderator vindt dat ook anderen er iets aan hebben wanneer hier wordt uitgelegd hoe je e.e.a. moet installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...