Ga naar inhoud


2 schotels op één ontvanger


RikDC
Ga naar oplossing Opgelost door cookie monster,

Aanbevolen berichten

Goede middag ,

Ik ben zo vrij hier nog eens een vraag te stellen.

 

Momenteel ben ik een grote caravan aan het herinrichten.

Ik heb een tweedehands schotel gekocht en een duo lnb.

Deze schotel komt op het dak en word manueel  opgesteld van binnenuit.

 

Ik ga er vanuit dat wij op plaatsen zullen komen waar ons een plaats toegewezen word ( op een camping ) en de schotel op het dak van de caravan geen ontvangst zal hebben vanwege obstakels .

 

Hiervoor heb ik een tweede nieuwe schotel aangeschaft die op een driepoot staat en vrij kan opgesteld worden.

 

In de buitenwand van de caravan komt een wandaansluiting waar ik twee coax kabels kan op aansluiten.

 

De wandaansluiting zou in verbinding staan met de ontvanger VU solo 2.

Ook de schotel die op het dak staat van de caravan zou hierop aangesloten worden.

 

In geval de schotel op het dak geen ontvangst heeft  wil ik dus mijn losse verplaatsbare schotel gebruiken en deze aansluiten aan de wandcontactdoos.

 

Een heel verhaal  maar de uiteindelijke vraag is of dit allemaal  werkt.

 

Dus , bij het gebruiken van de verplaatsbare schotel zou de schotel die op het dak staat , niet gebruikt worden en plat liggen  ze blijft echter wel aangesloten.

 

Er zijn dus in dat geval 4 lnb's aangesloten  tegelijkertijd waarvan er 2 signaal  geven ( losse schotel ).

 

Kan dit en mag dit voor de ontvanger ?

 

Ik dank de mogelijke raadgever bij voorbaat voor zijn of haar hulp.

 

Groeten.

 

Rik

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor jullie reacties.

Dus mijn afbeelding is niet hetgeen ik nodig heb.

 

Die relais , gaat die dan activeren bij signaal of wat.

 

Die krijgt toch stroom van de ontvanger neem ik aan.

 

Met die manuele zoals op mijn foto dat snap ik nog maar die laatste......

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het beste lijkt mij die mechanische schakelaar.

Het doel is om slechts één schotel tegelijk te gebruiken.

Of de schotel op het dak van de camper wordt gebruikt, of wanneer de camper onder een boom staat wordt de losse schotel op statief gebruikt.

 

Met een diseqc schakelaar moet je per schotel alle zenders inlezen, dan zie je op de afstand bediening 2 keer Nederland 1 staan, waarvan er slechts één beeld geeft.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als in die dubbele Zenderlijst dan een grijs is en een helder weergegeven wordt lijkt me ook duidelijk.

Maar als je maar één wok gebruikt van twee per situatie is een mechanische schakelaar de makkelijkere keuze.

werd een beetje getriggerd door (ipv de bedoeling in de vraagstelling)

19 uren geleden, grondstof zei:

unlimmited switch of zo iets heet

 

Met een statief schotel zou je ook andere satellieten kunnen vangen als de schotel op de camper wel beeld geeft via die Uncommitted.

 

 

aangepast door Tonskidutch
blauw

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

CeesV , ik durfde het al niet zeggen vandaar mijn voorzichtige vraag hoe die relais geactiveerd word.

 

En inderdaad , het doel is om slechts één schotel te gebruiken.

Ofwel de schotel op het dak van de caravan ofwel de losse verplaatsbare schotel  als bvb  bomen het gebruik van de "vaste schotel " hinderen.

 

Stel dat we dus opteren voor de mechanische schakelaar dan moet ik er zo'n 2 plaatsen want ik zit met een duoblock (hoop dat ik het juist zeg  , 2 lnb's en 2 coax kabels per schotel.) op elke schotel .

 

Het meest interresante zou dan nog zijn een mechanische schakelaar met 4 ingangen en twee uitgangen neem ik aan .

Die vind ik blijkbaar nergens.....

 

Anders 2 stuks zoals ik op mijn bijgevoegde afbeelding heb staan ?

 

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken .

 

Groeten.

 

Rik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Normaal loopt er van je beweegbare schotel slechts een kabel naar je satelliet ontvanger.

Een eventueel 2e kabel wordt door je automatische schotel gebruikt voor het uitrichten van de schotel.

 

Zou je een twin satelliet ontvanger hebben, die zowel tegelijk kijken als opnemen toestaat zou je 2 kabels nodig hebben.

 

Je statief schotel zou slechts 1 kabel nodig hebben, om programma's te kijken, je hebt pas een 2e kabel nodig indien je een twin ontvanger hebt waarmee je tegelijk kijkt en opneemt.

 

Je hoeft dus slechts een kabel van je tv ontvanger te splitsen met de schakelaar, een ingang gaat naar de schotel op het dak, de andere ingang naar je statief schotel.

 

Voor een exact advies zou je meer informatie en foto´s kunnen posten.

Welke schotels, welke ontvanger etc.

 

Ik zou aan de buitenzijde van de camper slechts een antenne ingang laten plaatsen, om de statief buitenantenne aan te sluiten,  en bij de tv de keuze schakelaar zetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja , in mijn eerste bericht schreef ik VU solo 2 als ontvanger en dat is dus inderdaad  een twin satelliet ontvanger.

Bijgevolg heeft mijn verplaatsbare schotel een  duo twin lnb (heb het even opgezocht op de factuur ) en de vaste schotel ook uiteraard.

 

Er gaan dus van elke schotel 2 coax kabels naar binnen.

 

De beweegbare schotel is er één die manueel opgesteld word van binnenuit en waar origineel maar een enkele lnb op stond.

Ik heb hier een coax kabel bij getrokken en een duo twin lnb op gezet.

 

Vanuit uw advies i.v.m. gebruik van een manuele cable switch zou het dus voor mij praktisch zijn om één te vinden met 2 x 2 ingangen en  2 uitgangen.

 

Die zie ik nergens op het www en dus zal het vermoedelijk met twee stuks moeten zoals op mijn afbeelding.

 

Groeten.

 

Rik

 

 

 

duo twin lnb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, RikDC zei:

Vanuit uw advies i.v.m. gebruik van een manuele cable switch zou het dus voor mij praktisch zijn om één te vinden met 2 x 2 ingangen en  2 uitgangen.

 

en als die er nu eenmaal niet zijn

dan neem je toch twee van die manuele switches

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een dubbele uitvoering van de keuze switch ga je niet vinden.

2 afzonderlijke schakelaars zijn dan de oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...