Ga naar inhoud


FM/DAB+/DVB-T2 en SAT via multiswitch maar welke eindoos als oplossing met minimaal verlies?


BB2000
Ga naar oplossing Opgelost door Old Satterhand,

Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,

 

sinds kort heb ik een nieuwe FTA installatie opgebouwd met de volgende antennes gekoppeld

 

FM antenne

DAB+ antenne

DVB-T2 antenne

Sat schotel met vier quadro koppen

 

dit alles heb ik gekoppeld met een multiswitch en extra 12v actieve voorversterker om alle signalen in te voeren op de multi switch.

 

mijn vraag is nu, hoe kan ik met minimaal signaalverlies de signalen weer aanbieden aan de daar voor bestemde apparatuur (dab/fm radio, sat tuner met dvb-s2 en dvb-t2)?

 

op dit moment is de enige oplossing die ik kan bedenken het toepassen van de volgende eindoos:

SSD 7-00 Axing BK/SAT Twin-antennedoos

deze gecombineerd met een splitter op de tv uitgang voor het scheiden van het dvb-t2  en DAB+ signaal. Het nadeel van een splitter is dat er gauw 10db verlies optreedt.

 

hoor graag hoe jullie hier over denken en wat een eventuele andere keuze kan zijn.

 

Alvast bedankt voor je reactie/meedenken.

 

ps, hoop dat ik deze posting in de juiste groep heb gedaan)

0E05216C-143C-4C8C-840E-0355DA42333B.jpeg

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je ervoor hebt zorg gedragen het SAT signaal goed te filteren, dan is die oplossing prima bruikbaar.

Voor die 10 dB verlies zou ik me geen zorgen maken als je actieve antennes gebruikt.

Uiteraard gebruik je een eerste klas coax kabel, die niet te lang is, tot max 15 meter.

 

Waarom je het SAT signaal moet filteren voordat je het combineert?

Dat heeft te maken met het feit dat bij gebruik van de hoge band er een ontoelaatbare hoeveelheid RF energie in de FM/DAB/DVB-T band terecht komt.

Dat zal een juiste SAT/Terrestrial combiner keurig wegfilteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Old Satterhand zei:

Als je ervoor hebt zorg gedragen het SAT signaal goed te filteren, dan is die oplossing prima bruikbaar.

Voor die 10 dB verlies zou ik me geen zorgen maken als je actieve antennes gebruikt.

Uiteraard gebruik je een eerste klas coax kabel, die niet te lang is, tot max 15 meter.

 

Waarom je het SAT signaal moet filteren voordat je het combineert?

Dat heeft te maken met het feit dat bij gebruik van de hoge band er een ontoelaatbare hoeveelheid RF energie in de FM/DAB/DVB-T band terecht komt.

Dat zal een juiste SAT/Terrestrial combiner keurig wegfilteren.

 

Aan welk merk moet je dan denken?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand, dank voor je reactie.
Heb Koka 799 in de woning aangebracht, waar ik van vermoed dat dit kwalitatief goed genoeg is. De langste lengte zal zeker 15 meter bedragen.

 

Maak gebruik van een EMP Centauri Profi-Line Multischalter MS 17/12, deze in combinatie met 1 van de volgende signal combiners welke gevoed worden door de multi switch (zie Foto)


heeft iemand nog advies qua splitter voor het opdelen van het signaal voor dvb-t2 en DAB+?

 

 

70FD38E9-BB0D-44CB-8EEC-FF4C7AB0633D.jpeg

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
2 uren geleden, BB2000 zei:

...Maak gebruik van een EMP Centauri Profi-Line Multischalter MS 17/12,...

 

Daarmee heb je aan de voorwaarde van filtering voldaan. Je hebt dus geen extern filter nodig, dit wordt al verzorgd door de switch.

 

 

2 uren geleden, BB2000 zei:

...deze in combinatie met 1 van de volgende signal combiners welke gevoed worden door de multi switch...

 

Dat lijken mij handige combiners.

Ik heb er geen ervaring mee maar ik neem aan dat die ook voor de juiste scheiding zorgt van de 2 frequentiebanden.

Dat is natuurlijk nodig als je meerdere antennes combineert, i.v.m. de overlap in ontvangst.

Ik zou kiezen voor de AM-424 want de AM-797 heeft te veel versterking voor dit doel.

 

Ik hoop dat je wel beschikt over de juiste meetapparatuur om de boel in te regelen.

Mocht je daar niet over beschikken dan kun je het best beginnen met de regelaars op max.

De versterking komt dan ongeveer overeen met het verlies door de installatie.

De 2e UHF ingang kun je afschakelen, dat scheelt weer onnodige ruis.

 

2 uren geleden, BB2000 zei:

heeft iemand nog advies qua splitter voor het opdelen van het signaal voor dvb-t2 en DAB+?

 

Daar kun je elke fatsoenlijke coax splitter voor toepassen, b.v. die gebruikt worden voor CAI.

Wellicht vind je een opdruk splitter voor de TV uitgang van de WCD.

 

Interessant project! Ik zat daar ook al een tijd aan te denken.

Ik werk nu nog met 3 binnenantennes voor FM, DVB-T2 en DAB+

Dat werkt prima, maar het kan altijd beter😉.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand  bedankt voor de tips. Was idd van plan in eerste instantie de AM-424 te gaan gebruiken, advies had ik ook al gekregen bij de aankoop. Goeie tip aangaande het terugschroeven, heb een megasat hd 4 combo met scope functie, hoop dat deze me enigszins kan helpen bij het voorkomen van ‘overmodulatie’ 

hoe dan ook, ben blij met de hulp en inmiddels de einddoos besteld, ben benieuwd hoe het uit gaat pakken.

aangepast door BB2000
Te snel op submit gedrukt

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, BB2000 zei:

Goeie tip aangaande het terugschroeven, heb een megasat hd 4 combo met scope functie, hoop dat deze me enigszins kan helpen bij het voorkomen van ‘overmodulatie’ 

 

Voor de goede orde: Ik bedoel dat je de regelaars op de maximale versterking moet zetten.

Alleen bij overmodulatie kun je die voorzichtig terug draaien om het probleem op te lossen.

De versterking wordt bij dit soort versterkers vrijwel altijd geregeld aan de ingang van de LNA, de Low Noise Amplifier.

5 dB versterking, de minimale stand, betekent dus een verzwakking van het ingangssignaal van 15 dB.

Met als gevolg een slechtere C/N verhouding.

 

Je kunt die Megasat Combo prima gebruiken om te checken of de RF levels in de FM/DAB band overeenkomen met die van de DVB-T2 ontvangst.

En natuurlijk om overmodulatie in de gaten te houden.

Sommige DAB+ ontvangers zijn supergevoelig en kunnen last krijgen van te sterke signalen buiten de DAB band.

Vandaar het LTE (5G) filter in de combiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Old Satterhand had je begrepen, maar beter duidelijk, dan toch de foute dingen doen.

ik kan de spectrum meter gebruiken en goed kijken wat nu de signaal sterktes zijn van de stations die ik nu bv op de dab tuner ontvang. Daarop was ik van plan, met al deze gegevens de signaalsterkte op nagenoeg het zelfde level in te regelen. Dit ter compensatie van het verlies op de splitter..

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...