Ga naar inhoud


Visiosat bisat 2dB slechter dan Triax 64.


hamsatpa
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

14 uren geleden, hamsatpa zei:

Heb ook nog een spectrum analyser die zal ik ook eens activeren. Zien of ik de bougets zichtbaar krijg.

 

Als je nog niet eerder gewerkt hebt met de spectrumanalyser op een LNB, dan moet je er rekening mee houden dat de LNB zonder 13/18 volt geen signaal geeft.

Met een geschikte powerpass splitter los je dat op. De voeding kan dan door de ontvanger worden verzorgd en de spectrumanalyser kijkt mee.

Ik denk dat je met bougets de channels of transponders bedoelt.

 

Dit zijn mijn ervaringen met het gebruik van de spectrumanalyser.

Als je begint met het opstellen van de schotel is dat makkelijk om in ieder geval een satelliet te vinden, zoek naar en "stem af" op de sterkste.

Een spectrumanalyser is minder geschikt voor het optimaal afstellen van de schotel. Gebruik daar de ontvanger voor, via de app.

 

De skew van de LNB laat zich het beste afstellen door het minimaliseren van de crosspolarisatie.

Dat wil zeggen dat je de overspraak van horizontaal gepolariseerde transponders op de verticale antenne minimaliseert.

Daarvoor is de spectrumanalyser bij uitstek geschikt.

Er is een duidelijke dip waarneembaar, waarbij de onderdrukking > 20 dB kan zijn. Veel preciezer dan de S/N meting van de ontvanger.

Door het steeds verder uitschakelen van transponders is het vinden van een gaatje in het spectrum steeds makkelijker.

Dat gaatje is nodig om evt. overspraak te kunnen waarnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...