Ga naar inhoud


Visiosat bisat 2dB slechter dan Triax 64.


hamsatpa
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste forum leden,

 
Wat is jullie ervaring: geeft een Triax 64 meer signaal? 

Ik heb een triax 64 cm schotel met een duoblock LNB en een Visiosat bistat g3 voor 13 19 en 23. Wat mij opvalt dat de Triax 2db beter is. De Visiosat gaat bij regen blokken terwijl de Triax gewoon doorspeelt.  De Visiosat geeft bij dezelfde transponder zo rond de 10db en de Triax 12 db. Zowel bij de 19.2 als de 23 is het verschil 2dB. Mijn vraag is dit normaal dat de Triax beter is dan de Visiosat.  Voor mij is de Visiosat geen optie gezien de kleine regenmarge.



IMG_4463.thumb.jpeg.5a28a589aa6df211d93f937ab41afe18.jpeg

 

IMG_4464.thumb.jpeg.0d3de07a5ef5593caa1c8e164734142d.jpeg

 

Bedankt alvast voor het delen van de ervaring 

Rob

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank voor je reactie. Maw een betere LNB zou 2db beter kunnen zijn. Kan ik testen. Ik heb nog een zelfde duoblock liggen als die nu op de triax ligt. . Eens kijken of ik die  morgen op de Visiosat gemonteerd krijg bij wijze van test. 

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
Geplaatst: (aangepast)

Recol heeft helemaal gelijk. Smalle lnb's hebben nu eenmaal meer verlies als de koppen nat zijn dan gewone lnb's. Ik mag aannemen dat die 2dB verschil gemeten is bij natte koppen. Heb je het verschil ook gemeten bij droge koppen?

Een duo-lnb voor een 60cm-schotel kun je niet op een Visiosat plaatsen. De klemringen zijn veel dikker dan bij een Triax-schotel. Bij een Triax-klem is er maar net voldoende ruimte om een duo-lnb voor 60cm te monteren.

Ik zou de kop van de Astra 23,5 bij de Visiosat vervangen door een lnb met een gewone kop van 60mm. De beste hier voor is de Inverto Black Ultra

https://www.inverto.tv/lnb/336/single-hgln-40mm-lnb

Hetzelfde kun je ook doen voor de lnb voor de Hotbird. Dan komt die ook sterker door maar misschien dat als de nieuwe satellieten 13F en 13G in gebruik worden genomen over enkele weken, het ook met de ALPS al goed gaat.

 

 

aangepast door Sprietje
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip:
Als de Bisat-schotel ongeveer goed uitgericht staat, zet dan de bovenste mastklem met een parker vast aan de mast, het gaatje zit al in de beugel. Door dan de linker vleugelmoer aan te draaien kun je de schotel naar links sturen, door de rechter vleugelmoer aan te draaien naar rechts sturen. De onderste klembeugel laat je tijdens het fijnafstellen half los staan. Stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit van de Astra 23,5. Tevens kan de schotel nu niet meer verdraaien tijdens een storm.

 

BISAT..jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, hamsatpa zei:

...De Visiosat gaat bij regen blokken terwijl de Triax gewoon doorspeelt.  De Visiosat geeft bij dezelfde transponder zo rond de 10db en de Triax 12 db. Zowel bij de 19.2 als de 23 is het verschil 2dB...

 

Ik heb zo'n zelfde Visiosat Bisat gehad en had hetzelfde probleem, wat begon bij de Hotbird (13E).

De oorzaak bleek een scheur bij de bevestiging van de LNB arm aan de schotel.

Die is van plastic en door de milieuregels is er te weinig weekmaker gebruikt bij de fabricage daarvan.

Daardoor was de arm doorgezakt en stonden de LNBs dus te laag.

Ik meen zoiets ook bij jouw schotel te bespeuren, maar onderzoek moet uitwijzen of jouw schotel hetzelfde probleem heeft.

Ik heb de mijne weg moeten gooien (milieupark) en een echte schotel gekocht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Visiosat schotel is gemaakt van glasvezelversterkt polyester en daar zitten volgens mij helemaal geen weekmakers in. Het zou ook helemaal tegen de bedoeling in zijn om een schotel van een flexibel materiaal te maken. Die moet namelijk zo star en vormvast mogelijk zijn.
Een kapotte bevestiging van de lnb-arm is op bijgevoegde afbeelding te zien.

 

Visiost G4 gescheurd binnen 3 jaar.jpg

 

Visiost G4 gescheurd binnen 3 jaar-2.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij ooit ook DE reden om hem te vervangen door een Triax.

Heb nooit begrepen waarom de BiSat dit (gewichts)probleem niet meteen oploste met een betere bevestiging - hoe dan ook- toen hij werd geïntroduceerd. Het was namelijk voorspelbaar.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleerst dank voor de snelle reactie's hier op dit forum. Ik ben nieuw in de sat hobby en blij verast met de activiteit hier.

1) Sprietje dank voor de tip van de parker. Heel slim..   Mijn Bisat staat nog in een proefopstelling in de tuin op een drie poot.

Op je vraag of ik het ook bij droog weer gemeten heb: ja zojuist nog een meting gedaan. 

 

2) Old Satterhand. Ik heb de schotel gecontroleerd op barsten. De arm bevestiging van mijn schotel ziet er goed uit.

 

 8BCDBC05-D738-4DDF-BFC1-D20E31D910AC.thumb.JPEG.90587e4e8c58207d526a23f772a82015.JPEG693F3ED4-8CB1-46A3-89A0-A19ED3CC092B.thumb.JPEG.fb11827c70eb944dc967d549e7fefd9f.JPEG

 

Ik heb ook nog een andere LNB geprobeerd een een oude inverto Idle-twns49  met grotere flens. dit scheelde ongeveer 1dB en is veel makkelijker af te stellen op een maximum.

 

 

IMG_4490.thumb.jpg.1ed200e32fd35171e2e64eaac518f950.jpg

 

 

Kan de conclusie zijn dat een BISAT domweg slechter is dan aan 64cm metalen schotel?

 

 

 

 

aangepast door hamsatpa
typo's

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Inverto IDLE-TWNS49 ESS is een model dat hier in West-Europa niet gangbaar is. Je hebt daarmee al 1dB winst en ik denk dat als je de Inverto Black Ultra neemt, je er nog 1dB meer uit krijgt.
Je gaat niet in op een gescheurde bevestiging van de lnb-arm aan de schotel dus neem ik aan dat dat ook niet aan de orde is.
Maak eens een foto vanaf de voorzijde van de 3 lnb's en ook vanaf de achterzijde.

In welke regio staat de schotel?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, hamsatpa zei:

Welke “echte” schotel heb je aangeschaft?

 

Deze Telestar. Helaas niet meer te koop. Alle LNB's hebben een vaste positie, dus makkelijk afstellen.

telestar.thumb.jpg.f22e2c7a046bcbc97b54d596ee1ad9b9.jpg

 

Ik zie dat je de schotel tijdelijk in de tuin hebt staan? Staan er geen obstakels in de weg? Bomen, struiken, andere huizen?

De Triax staat op het dak?

 

Als je mobiel beschikt over een goede kompasfunctie dan kun je de Satfinder app gebruiken om  te controleren of de schotel last heeft van obstakels die het signaal belemmeren. Zolang je de schotel op de driepoot hebt staan kun je wellicht een betere plek vinden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zie je op een satfinder-app op je mobile telefoon.

 

En nog even een opmerking: Als je nu de schotel op de Astra 23,5 wilt uitrichten zoals tijdens de afgebeelde situatie, dan zie je dat de Astra 23,5 op dit moment precies in de richting van de zon staat. Wacht dan een half uur totdat de zon weggedraaid is anders krijg je tijdens het uitrichten zoveel storing van de zon, dat de schotel nog niet optimaal staat.

 

 

satfinder app..png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

 

 

 

Ik zie dat je de schotel tijdelijk in de tuin hebt staan? Staan er geen obstakels in de weg? Bomen, struiken, andere huizen?

De Triax staat op het dak?

 

 

 

Nee de app ken ik en gebruik ik ook. Zuiden helemaal ruim vrij zicht. 
 

Mooie dikke schotel heb je staan. Proficiat 

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...