Ga naar inhoud


Visiosat bisat 2dB slechter dan Triax 64.


hamsatpa
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Sprietje zei:


Je gaat niet in op een gescheurde bevestiging van de lnb-arm aan de schotel dus neem ik aan dat dat ook niet aan de orde is.
Maak eens een foto vanaf de voorzijde van de 3 lnb's en ook vanaf de achterzijde.

In welke regio staat de schotel?

 

Dish heeft geen scheuren. In reactie op old satterhand reeds aangegeven.

foto achter kant volgt. 
De schotel staat in Huizen nh. 
de triax staat op het dak deze visiosat tijdelijk op statief in tuin. Ja hij staat loodrecht. 
Als ik met de inverto LMB zoals jij aanraadt nog 1 db weet te pakken dan ben ik tevreden. Dan heb ik voldoende regenreserve. Propagatie momenteel ook erg wisselend merk ik. Veel vocht in de lucht. De visiosat net op het randje van goede ontvangst de triax geen krimp.  Rond de 8 a 9 db wordt ontvangst kritisch merk ik 


IMG_4485.thumb.jpeg.528d91b13511bb94e756eee0e2590033.jpeg

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat te doen als de lnb van de 19,2 op nul-positie is gezet en de schotel op de Astra 19,2 is uitgericht?

In Huizen n.h. moeten de 3 lnb's onder een hoek van 9 graden schuin staan, zie blauwe lijn. De Clarkebelt waar de satellieten op staan is een bol gebogen lijn. Via de weerkaatsing van de schotel wordt dat een hol gebogen mijn waarop de lnb's moeten staan, zie rode lijn.

Er vanuit gaande dat de middelste lnb op nul staal, zou de Astra 23,5-lnb dus wat omhoog moeten. Dat zou je dus ook kunnen zien aan het signaal. De lnb van de Hotbird staat ongeveer goed zoals op de foto te zien is.

Plaats je ook nog een foto van de achterzijde van de lnb's?

 

13-19-23 visiosat.jpeg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Dit zie je op een satfinder-app op je mobile telefoon.

 

En nog even een opmerking: Als je nu de schotel op de Astra 23,5 wilt uitrichten zoals tijdens de afgebeelde situatie, dan zie je dat de Astra 23,5 op dit moment precies in de richting van de zon staat. Wacht dan een half uur totdat de zon weggedraaid is anders krijg je tijdens het uitrichten zoveel storing van de zon, dat de schotel nog niet optimaal staat.

 

 

 

Toch nog even de app gebruikt en ja hoor de bomen zijn hoger geworden en de bovenste bladeren tikken net het zicht op de satelliet aan. Vandaar ook die niet stabiele ontvangst waardes.. 

De schotel een paar meter naar achteren gezet en zie hier:.....

yesitworks.thumb.png.fcd953e1a76fed5d1dbb102cc654ae9f.png

 

Op de 19.2 gemeten met de Alps..  De 23,5 is scheelt het nog 0.9dB dat de Triax beter is. Een andere LNB sloft dat dan wel bij.. Hotbird op 12.9 dB.. Dus ik denk dat ik een wijntje in schenk.. Twee dagen lekker in de weer geweest..

Nu nog een 4 positie houder scoren. Dan kan de 28 er ook bij. en kan het op het dak.

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Sprietje zei:

Wat te doen als de lnb van de 19,2 op nul-positie is gezet en de schotel op de Astra 19,2 is uitgericht?

In Huizen n.h. moeten de 3 lnb's onder een hoek van 9 graden schuin staan, zie blauwe lijn. De Clarkebelt waar de satellieten op staan is een bol gebogen lijn. Via de weerkaatsing van de schotel wordt dat een hol gebogen mijn waarop de lnb's moeten staan, zie rode lijn.

Er vanuit gaande dat de middelste lnb op nul staal, zou de Astra 23,5-lnb dus wat omhoog moeten. Dat zou je dus ook kunnen zien aan het signaal. De lnb van de Hotbird staat ongeveer goed zoals op de foto te zien is.

Plaats je ook nog een foto van de achterzijde van de lnb's?

 

 

H e l e m a a l TOP sprietje dat je deze moeite allemaal neemt. Zo fijn.  Ik was al aan het googlen gegaan om die hoek te uit te rekenen maar niet zo snel iets gevonden.

De Hotbird kan nog wat omhoog inderdaad. De 19.2 staat precies op de nul

Hieronder de foto van de achterkant. Inmiddels de ALP vervangen door een SAB die ik ook nog had liggen.

 

IMG_4499.thumb.jpg.0ac8c06c8e2f1cc131d61937bc3ac833.jpg

 

 

 

IMG_45002.thumb.jpg.19a75c23b96b0fa9a900b5c0b4c31821.jpg

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie alle drie de lnb met de aansluiting recht omlaag staan, dus skew nul.
In Huizen N.H. moet de skew als volgt staan:
Hotbird 13 op -3°
Astra 19,2 op -3°
Astra 23,5 op -6°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt t.o.v. verticaal.

 

hoek van 3 graden.png

hoek van 6 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Ik krijg de indruk dat de lnb's niet helemaal optimaal afgesteld staan.
De middelste lnb is van de Astra 19,2. Heb je die eerst op de nul-positie (hoogte) afgesteld, zie bijlage en toen de schotel goed op de Astra 19,2 uitgericht?

 

 

 

Klopt ik die heb ik op de nul positie afgesteld en toen maximaal signaal uitgericht.  De andere LNB na eindeloos schuiven ok op maximaal afgesteld. Maar dat was lastig omdat het signaal zo fluctueerde. Nu weet ik dat dat door de bladeren komt. Doordat de schotel nu vrij zicht heeft kan ik net morgen nog eens fintetunen en de 9 graden clarkbelt hoek precies instellen. 

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Sprietje zei:

Ik zie alle drie de lnb met de aansluiting recht omlaag staan, dus skew nul.
In Huizen N.H. moet de skew als volgt staan:
Hotbird 13 op -3°
Astra 19,2 op -3°
Astra 23,5 op -6°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt t.o.v. verticaal.

 

 

 

Skew met met hand op beste signaal ingesteld... zal het volgens de berekeningen gaan doen. Heb ook nog een spectrum analyser die zal ik ook eens activeren. Zien of ik de bougets zichtbaar krijg.

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, dutchandrew zei:

@hamsatpa Klopt het , zo te zien op de foto, dat de duo-LNB bij de triax 64 ongeveer horizontaal staat? Dit klopt ook niet.

 

Zie reactie sprietje

Nee dat komt door de foto.. De LNB bij de Triax staat onder een hoek.

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Sprietje zei:

Op jou locatie moet een duo-lnb 13 graden schuin staan, de vrij hangende kop van de Astra 19,2 lager dan de kop van de Astra 23,5 die in de klem staat.

De linker kop van de DUO-LNB,  gezien vanaf de achterkant hangt,  in de klem en de rechter hangt naar beneden. Afgesteld op maximaal signaal. Ik zal de gradenboog er eens tegen aan houden. En testen of de 23,5 daadwerkelijk in de klem hangt.

aangepast door hamsatpa

vu+ duo 4k se, Visiosat bisat met 13,19 en 23.5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...