Ga naar inhoud


Shelly 3EM power monitor


Aanbevolen berichten

  • Moderator

In de aanloop naar de installatie van zonnepanelen heb ik de afgelopen week een Shell 3 EM energie monitor in de meterkast geplaatst.

Meten is tenslotte weten!

Het systeem geeft realtime informatie en registreert de gegevens voor het opbouwen van een historie.

Shelly werkt zowel of-line als in de cloud.

 

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb slechts 1 fase nodig maar dat werkt voortreffelijk.

Maar zo te zien meet jij de centrale voeding en niet de

zonnepanelen op zich.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, dit is de aanloop naar de installatie.

In de toekomst moet ook de eigen produktie zichtbaar zijn.

De zonnepanelen worden in de komende tijd geïnstalleerd, in totaal 18 panelen verdeeld over 3 fasen.

Ik heb de afgelopen week de vergunning binnen gekregen die hier vereist is.

Omdat de panelen achter in de tuin geplaatst worden moet er ook nog een leiding gegraven worden, 5 x 10 mm²!

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige grafiekjes hoor, maar wat ga je er nou echt wijzer van worden?

 

Ik had vroeger een Wattcher. Kon ik zien dat ik 's nachts 300Watt verbruikte. Mooi hoor maar ik werd er niet echt wijzer van.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Monitoren is altijd goed. 11 jaar geleden kwam ik er daardoor achter dat de vloerverwarming in mijn nachthok ok 5 ipv 0° stond. Maar ook dat mijn vijverpomp continu aanstond ipv op de timer.

Monitoren van zonnepanelen is niet alleen leuk maar jee kunt ook zien of ze doen wat beloofd is. Ook kun je zien of er overspanning op het net is geweest waardoor ze afschakelen. Wellicht kun je dan daarop anticiperen.

Door continu te monitoren heb ik een substantieel lager elektraverbruik. Sterker nog, onder de streep heb ik geen elektra afgenomen en geld teruggekregen en dat met maar 12 oude paneeltjes uit 2013.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 19-2-2024 om 22:49, Psychosammie zei:

Prachtige grafiekjes hoor, maar wat ga je er nou echt wijzer van worden?

Bij mij komen de panelen in de tuin, op 60 meter van de meterkast.

In de afgelopen dagen heb ik gezien dat de netspanning op 1 fase piekte op 248 Volt.

Dat betekent dat ik een 5 x 10 mm² kabel ga leggen tussen de omvormer en de meterkast om te voorkomen dat de omvormer af gaat schakelen op de maximum netspanning.

Ook de verdeling op de 3 fasen is niet onbelangrijk om zoveel mogelijk de opgewekte energie zelf te gebruiken.

 

Ik heb al gezien dat de 25 jaar oude warmwater boiler nogal wat verlies geeft, eens nadenken over een beter geïsoleerd exemplaar.

2 jaar geleden had ik in de winter tijdens afwezigheid een hoog verbruik.

Achteraf bleek dat een schakelaar in de zwembad techniek verkeerd stond.

Alleen daarmee had ik die Shelly al 3 keer terug verdiend.

 

Afgelopen jaar was het verbruik ongeveer 14.000 kWh, het gaat dus wel degelijk ergens over.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...