Ga naar inhoud

Splitter zonder verlies

Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Om een aantal redenen zou ik graag voor satelliet ontvangst aan boord makkelijker kunnen kiezen tussen ontvangst via tuner in de TV zelf of via een Vu Zero. Nu is steeds de F connector overzetten niet echt praktisch, alleen al om de plaatsing van de beide vrouwtjes. Een splitter geeft verlies, iets wat ik wil/moet vermijden.
Heb zitten googlelen maar niets gevonden, maar bestaan er mechanische splitters waarmee je handmatig kunt schakelen tussen de ene uitgang en de andere zonder (noemenswaardig) verlies?

Geplaatst:
13 minuten geleden, satvet zei:

Om een aantal redenen zou ik graag voor satelliet ontvangst aan boord makkelijker kunnen kiezen tussen ontvangst via tuner in de TV zelf of via een Vu Zero. Nu is steeds de F connector overzetten niet echt praktisch, alleen al om de plaatsing van de beide vrouwtjes. Een splitter geeft verlies, iets wat ik wil/moet vermijden.
Heb zitten googlelen maar niets gevonden, maar bestaan er mechanische splitters waarmee je handmatig kunt schakelen tussen de ene uitgang en de andere zonder (noemenswaardig) verlies?

je zou een lnb met 2 of 4 uitgangen kunnen plaatsen 

natuurlijk wel een coax kabel bij trekken en je probleem is opgelost 

91zSvCCDE5L._SX522_.jpg

Dreambox 900UHD   4x twin lnb 1x bosat 1.50m .Dreambox 7020hd v2 Dreambox 800 Dreambox 8000  Dreambox 800se 
Dreambox 500HD   Sab unix triple    Xsarius Galaxy 4K gigablue trio Gigablue HD Quad Plus  Zgemma H7 Cabel en Sat 
Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  Samsung  UE46F6650SSXXN led 1x LG 60"lb 870v

• Oplossing
Geplaatst: (aangepast)

Ja, die bestaan zeker, handbediende coaxschakelaars 75 ohm.
Kun je gebruiken als 2x in, 1x uit of als 1x in, 2x uit.
Frequentiebereik tot 2400 MHz.
75dB afgeschermd.
Gewoon in Nederland te koop bij diverse zaken.
Nagenoeg geen verlies.

Ook te koop voor €9,99 + verzendkosten.

coax-schakelaar kopen..png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

heb ik ooit gedaan met een simpele schakelaar en dat geeft ook 0 db verlies.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst:
9 uren geleden, satvet zei:

Een splitter geeft verlies, iets wat ik wil/moet vermijden.

Een splitter geeft alleen verlies in signaalsterkte, en niet in signaalkwaliteit.

Verlies in signaalkwaliteit is ongunstig. 

Verlies in signaalsterkte eigenlijk helemaal niet; zolang je signaalsterkte aan het eind van je kabel maar ergens in de (wijde) range zit, die je ontvanger kan managen: niet te hoog, niet te laag.

Dus waarom wil/moet je "verlies" vermijden (en welk verlies bedoel je eigenlijk)?

Een splitter (met dioden) kan dus wat mij betreft best.

Of beter: Je kunt ook een automatische schakelaar kiezen, zoals een sat priority switch.

Zo'n mechanische 'manual A/B switch', waarnaar je vraagt, kan natuurlijk ook.

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:
10 uren geleden, smetje limb.BE zei:

je zou een lnb met 2 of 4 uitgangen kunnen plaatsen 

natuurlijk wel een coax kabel bij trekken en je probleem is opgelost 

Daar zeg je me wat, helemaal niet aan gedacht, die quad heb ik al, moet alleen even uitzoeken wat ik er dan extra bij nodig heb, is namelijk een volgschotel en het doel is primair stroomverbruik beperken als er geen walstroom beschikbaar is.

Enige probleem is wel die extra kabel, de doorvoer is al vol......

Soms moet je denken vanuit de bron en niet vanuit het eindpunt. 😉

Geplaatst:
47 minuten geleden, a33 zei:

Dus waarom wil/moet je "verlies" vermijden (en welk verlies bedoel je eigenlijk)?

Groet,

A33

Simpel gezegd, verlies in ontvangstmogelijkheid, heb altijd begrepen dat alleen al een koppeling al wat verlies geeft en van de week gemerkt dat bij regen de ontvangst al wat minder werd, dus wil zo optimaal mogelijk werken.
Voor de volledigheid, ik gebruik een Tracvision volgschotel op de boot. Hangt een Avtex TV die zelf een sat tuner heeft. Prima TV en voor een beperkt aantal stations prima te configureren, wil je wat meer wordt het bijzonder gebruikersonvriendelijk, kwestie van de complete zenderlijst regel voor regel doorscrollen. Dus een simpele Vu zero is ideaal. Echter, als ik ergens voor anker lig, wordt het een kwestie van stroombeperken dus als ik een standaard zender wil zien dan liefst zonder die zero, scheelt toch weer een kleine 2 Amp (bij 12 V), lijkt niet veel meer over meerdere dagen tikt het toch aan. En zeilend naar de volgende bestemming wordt er ook geen stroom opgewekt.
Door een andere reactie heb ik me bedacht dat die schotel 4 uitgangen heeft, maar moet even gaan kijken wat er dan aanvullend nodig is en wat dat verbruikt, dus als het met een schakelaartje kan is dat wel zo makkelijk.

waar haal je die 2 ampere ? 12 volt 13w = geen 2 ampere en bij slaap amper 0.5 W.Je kan hem zelfs op een autobatterij laten werken dagenlang

Power consumption:

• <13W (in operation, with LNB)
  • <12W (in operation, without LNB)
  • <0.5W (deep standby mode)

aangepast door bellejt

Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Geplaatst:

Van de voeding, geeft aan 12V 2,0 Amp. 
Mijn ervaring met losse voedingen is dat ze maar zelden een overcapaciteit hebben.

Je moet er wel rekening mee houden dat het op 12V is, dus met <13W zou je op ong 1 Amp. uitkomen, nu moet ik die 12 Volt wel uit 24 V halen, dat geeft dus nog (minimaal) verlies extra. Alternatief zou ik 12 V uit bijv. de marifoon accu kunnen halen, maar is feitelijk oneigenlijk gebruik en weer extra kabels.
Vond in eerste instantie geen verbruikscijfers (VU, Tweakers e.d.) maar nu maar even doorgezocht en vond alsnog  inderdaad lage cijfers (wel alleen in fora).

Maar dan valt het wel mee in het totale plaatje van SatTV kijken aan boord.

En in geval van nood, motor aan met 2 dynamo's (heeft eigen startaccu) of generator aan (heeft ook eigen accu). 🙂

(Toch ook maar wat zonnepanelen installeren).

PS de LNB wordt gevoed vanuit de stuurunit schotel.

Geplaatst:

Een quad-lnb trekt ongeveer 200mA. Dat zal met de quad-lnb die op je schotel zit niet veel anders zijn. Hierbij maakt het weinig uit of je 1 of meerdere aansluitingen gebruikt.

ik vond het op de site van VU+ zelf bij specificaties. Of je koopt een kleine accu 12 volt die je oplaat als je elektro hebt en zet die naast de zero.

aangepast door bellejt

Geplaatst:
6 uren geleden, Sprietje zei:

Een quad-lnb trekt ongeveer 200mA. Dat zal met de quad-lnb die op je schotel zit niet veel anders zijn. Hierbij maakt het weinig uit of je 1 of meerdere aansluitingen gebruikt.

Klopt, maar als ik één van de drie overige aansluitingen gebruik wordt de satelliet keuze nog altijd bepaald door aansluiting 1, vandaar het idee van een splitter want het is bij mij of de ene tuner of de andere, maar het stroomverbruik van de losse tuner blijkt alleszins mee te vallen.

Geplaatst:
7 uren geleden, bellejt zei:

ik vond het op de site van VU+ zelf bij specificaties. Of je koopt een kleine accu 12 volt die je oplaat als je elektro hebt en zet die naast de zero.

Nog maar eens gekeken, maar staat nu nergens vermeld, maar geloof je op je woord.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen