OFDM Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden Over herinneringen gesproken: Vroeger had je bij ons wat we noemden "grofvuil". Dan kon je de hele huisraad aan de kant van de weg zetten en kwam de kraakwagen waar alles in gegooid werd. We gingen altijd op de fiets langs de straten op zoek naar elektronica. Oude TV's voor onderdelen maar er stonden ook oude radio's bij. Van die oude apparaten herinner ik mij die glazen zenderschaal met de AM zender locaties in Europa erop! De naam Droitwich en Beromünster zijn me daarvan bijgebleven. Er was ook eens een radio waar binnenin de ferrietstaaf draaibaar was via een knop aan de zijkant. Het werd allemaal zo in de pers geknald en krak of boem!
OFDM Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden 12 minuten geleden, Eduard07 zei: Integendeel! Er zijn voor die zender helemaal geen onderdelen meer te krijgen! Inderdaad, de zendbuizen liggen niet meer op voorraad. Ik denk dat het een goed idee zou zijn om de zender als heritage te behouden en net zoals Grimeton in Zweden een paar keer per jaar met een speciale gelegenheid een korte uitzending te doen. Uiteraard heb je dan het probleem wie de onderhoudskosten gaat betalen. Het aantal liefhebbers van zulke techniek is beperkt en je moet net zoals de Zweden het geluk hebben dat tenminste een groot deel van de kosten worden gedragen door ander gebruik van de installatie zoals de zendmasten. 1
OFDM Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden 12 uren geleden, OFDM zei: Nou, in Engeland zijn ze helemaal niet zo snel met oude broadcast opdoeken dus dat duurt echt nog wel. Maar beide kan ik hier niet ontvangen. Wat wel lukte is de stream naar de autoradio. Dat klinkt 100 keer beter dan LW maar het is net of je ineens naar iets heel anders luistert. Je kunt het ook pauzeren of terug naar het begin. De latency is meer dan een minuut! Het lijkt meer op een podcast dan een broadcast. Dat is het in feite ook niet en ik vind dat helemaal niet gaaf! Ik krijg net een bericht uit Engeland over mijn latency opmerking: Exact bij de laatste piep van het nieuwsbericht is het hele uur op de DCF atoomtijd. de DAB loopt daar ook al 7 seconden achterop.
Eduard07 Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden 30 minuten geleden, OFDM zei: Inderdaad, de zendbuizen liggen niet meer op voorraad. Ik meende een paar jaar geleden al gelezen te hebben dat deze zender al ettelijke jaren met tweedehands onderdelen aan de praat wordt gehouden. Dat houdt een keer op. De zender draait sowieso al een paar jaar in geleende tijd. Hij zou al veel eerder stoppen. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Codx Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden 3 minuten geleden, Eduard07 zei: Ik meende een paar jaar geleden al gelezen te hebben dat deze zender al ettelijke jaren met tweedehands onderdelen aan de praat wordt gehouden. Dat houdt een keer op. Allemaal drogredenen. In een tijd waar we elk onderdeel met een 3D printer kunnen printen moet dit allemaal geen enkel probleem meer zijn. En anders laten ze het ergens custom maken of ze kopen een nieuwe stuurzender. Er zijn duizenden middengolf zenders in de wereld dus in dat opzicht is er helemaal geen schaarste aan dit soort apparatuur. Alleen in het kansloze europa/westen is alles zogenaamd een probleem. De BBC krijgen miljarden aan subsidie maar die 7 miljoen kunnen ze niet ophoesten om dat zenderpark in de lucht te houden ? Je moest is weten aan wat voor onzin er tegenwoordig allemaal aan geld wordt weggegooid. Maar de miljoenen mensen die je met deze zenders kunt informeren/bereiken en potentieel kunt redden als het echt fout gaat hebben natuurlijk geen enkele waarde. SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder IPTV: KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage
OFDM Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden 29 minuten geleden, Eduard07 zei: Ik meende een paar jaar geleden al gelezen te hebben dat deze zender al ettelijke jaren met tweedehands onderdelen aan de praat wordt gehouden. Dat houdt een keer op. De zender draait sowieso al een paar jaar in geleende tijd. Hij zou al veel eerder stoppen. Ja maar.. Corrigeer me als ik het mis heb. Ik ben in de veronderstelling dat de zender alleen nog in tijd verlengde werking is voor die Radio Teleswitching Service (RTS). Mogelijk vanwege de vertraging in het vervangen van de oude meters naar slimme meters? Het audio van Radio 4 zou een soort toegift zijn omdat de zender ongemoduleerd laten ook jammer is? De afschakeldatum zou dan af kunnen hangen van genoemde vervanging. Wat ik dan vreemd vind is dat men de kans op totaal uitval dan op de koop toeneemt. Is het geen probleem als er nog meters zijn die dan stuurloos raken? Je kunt het restant niet in een dag ombouwen. Uiteraard is de kans reduceren door reserve onderdelen te laten maken een kostbare zaak.
cookie monster Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden Destijds zat toch ook de LW vol met zenders , en de MW was vooral 's avonds een storthoop van zenders !! Was wel een leuke tijd !! 📻🌞 Nu is't zo goed als complete ruis !! De SW-band biedt nog wel iets !! Ik luister er toch nooit naar , maar .... BBC 4 LW komt hier 24/24 luid & duidelijk binnen !! C o o kie M o nster C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2
OFDM Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden Zelf heb ik zo af en toe aan gelegenheid ontvangst gedaan. Als tiener een diode ontvanger gemaakt voor de Hilversum 3 zender in Hengelo, die was keihard. In 2000 heb ik rond het middaguur het radio 1 nieuws geluisterd op IJsland via de Flevozender. Dat was wel aan de zuidkust met zicht over de tussenliggende plas water. Een andere keer op vakantie in Italië in de avond ook ontvangst met een beetje goed uitrichten van de radio. Nu is het inderdaad bijna leeg en geniet ik nog van de 24/7 landelijke dekking van 198 KHz waarbij de ontvangst even stil wordt onder autoviaducten. Die lage frequentie maakt deze stabiele propagatie mogelijk precies zoals voor de DCF op 77.5 KHz of de machinezender van Grimeton.
Eduard07 Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden 30 minuten geleden, Codx zei: Allemaal drogredenen. In een tijd waar we elk onderdeel met een 3D printer kunnen printen moet dit allemaal geen enkel probleem meer zijn. En anders laten ze het ergens custom maken of ze kopen een nieuwe stuurzender. Er zijn duizenden middengolf zenders in de wereld dus in dat opzicht is er helemaal geen schaarste aan dit soort apparatuur. Drogredenen? https://nos.nl/artikel/2610616-omroep-bbc-wil-2000-medewerkers-ontslaan-vanwege-bezuinigingen Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
OFDM Geplaatst: 37 minuten geleden Geplaatst: 37 minuten geleden Hoho. Wie betaalt nu voor die langegolf verlenging? Het lijkt mij dat dit heden de eigenaar is van die RTS dienst. De BBC had hem dus al veel eerder uit willen zetten maar dat ging niet vanwege die uitgelopen ombouw. Maar ik haal dit nu ook uit allerlei bronnen (eerder contact met iemand in Engeland) bij elkaar en weet niet wat waar is.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen