Ga naar inhoud

Duo lnb 19.2 /23.5

Ga naar oplossing Opgelost door Only-FTA,

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal.

Mijn naam is max en ik woon in Hengelo (ov).

Ik heb een vraag over een duo lnb,ik zeg het maar alvast erbij ik ben een leek op dit gebied.

Maar ik zal proberen mijn vraag zo duidelijk mogelijk weer te geven.

Ik heb een schotel antenne met een diameter van 60/65cm 

En een technisat titan micro ontvanger.

Kan ik een duo lnb die eigenlijk geschikt is voor astra 19.2 en 23.5 ook gebruiken voor 19.2 en13 hotbird.

Waarom vraag ik dit omdat gezien situatie ik 23.5 niet kan ontvangen i,v,m.  Beperkte vrije zicht. boom

Want 13 en 19.2 kan ik nog wel ontvangen dit heb uitgeprobeerd met een single lnb.

Dit was mijn vraag alvast bedankt.

• Oplossing
Geplaatst: (aangepast)

Nee, die twee koppen staan in een hoek die precies op de genoemde satelliten gericht is. Je kan misschien 2 losse lnb op de schotel zetten, ligt aan de schotel. Of een 2e schotel nemen. Ik vond er onlangs een met voet op straat! Of 2e hands zoeken.

Ik vind het wel moeilijk te geloven dat die 'boom' enkel en alleen die ene satelliet blokkeert. Probeer die 23.5 eens uit met een single lnb. miss is die duo kapot?!

aangepast door Only-FTA
Geplaatst:

Er bestaan natuurlijk wel 6,2 graden monoblocken. Die passen alleen niet op een schotel van 60cm. Dan zou je een schotel van 70x80cm moeten nemen. Daar past die wel op. Dan kun je wel de Astra 19,2 en Hotbird ontvangen.

Geplaatst:
18 uren geleden, Only-FTA zei:

Ik vind het wel moeilijk te geloven dat die 'boom' enkel en alleen die ene satelliet blokkeert. Probeer die 23.5 eens uit met een single lnb. miss is die duo kapot?!

Misschien een cipres of een smalle conifeer?

Geplaatst:

Hallo hier met max.

Iedereen bedankt reacties: boom staat vanaf schotel possite op zuid.

Jaren geleden kon 19.2 nog goed ontvangen op mijn oude  possitie maar omdat deze eiken boom (gemeente)ieder jaar groter wordt lukt dat nu niet meer om 19.2 te krijgen.

Nu heb ik opstelling opgeschoven driepoot.

En ik kan nu  19.2 en 13 wel ontvangen met een single lnb maar 23.5 28.2 niet  met een single lnb.

Ik weet simpelste oplossing is de boom kappen maar aangezien een boom heilig is hier in Nederland zal dit niet zomaar gebeuren.

Groetjes.

Geplaatst:
Op 30-8-2025 om 19:09, maxb zei:

Hallo allemaal.

Ik heb een schotel antenne met een diameter van 60/65cm 

Kan ik een duo lnb die eigenlijk geschikt is voor astra 19.2 en 23.5 ook gebruiken voor 19.2 en13 hotbird.

Dit was mijn vraag alvast bedankt.

Je kunt een 4,3 graden duo-lnb nemen voor een schotel van 80cm en die op je schotel van 60cm zetten. Dan kun je de Astra 19,2 en Hotbird 13 ontvangen.

Smart Titanium TMS 43 Single LNB Gold.png

• Like 1
Geplaatst:

ik woon in Hengelo (ov).

omdat gezien situatie ik 23.5 niet kan ontvangen i,v,m.  Beperkte vrije zicht. boom

Want 13 en 19.2 kan ik nog wel ontvangen dit heb uitgeprobeerd met een single lnb.

17 uren geleden, maxb zei:

boom staat vanaf schotel possite op zuid.

Als de boom precies op zuid staat, is (in Hengelo) de satellietpositie 6.8 oost door de boom geblokkeerd.

23.5 Oost zou dan juist prima te ontvangen moeten zijn.

Dus ik snap uit je beschrijvingen niet, wat er werkelijk aan de hand is.

Heb je de tip van @dutchandrew al geprobeerd?

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

5 uren geleden, Sprietje zei:

Je kunt een 4,3 graden duo-lnb nemen voor een schotel van 80cm en die op je schotel van 60cm zetten. Dan kun je de Astra 19,2 en Hotbird 13 ontvangen.

Smart Titanium TMS 43 Single LNB Gold.png

Ik lees mee. Dat wist ik niet dat met een 4,3 graden LNB voor een 80 cm schotel, dus eigenlijk de verkeerde LNB, hiermee met een 60 cm schotel de goede satellieten zijn te ontvangen. Ik heb zelf Astra 19.2 en geen interesse in 23.5 maar wel in Hotbird 13. Meteen ook maar de vraag over uitrichten. Kan deze dan op 19.2 blijven staan. 

aangepast door Sandra-
Geplaatst:

Ach, er is zoveel mogelijk met een monoblock of duo-lnb. Dat weet bijna niemand, ook de handelaren niet. Maar het is zo simpel.
De afstand van de koppen is evenredig aan de afstand van de satellieten.
Een bekend gegeven is dat bij een duo-lnb voor een schotel van 60cm, de hart op hart afstand van de koppen 38mm is. Hoeveel moet de afstand van de koppen dan zijn als de satellieten geen 4,3 graden uit elkaar staan (23,5-19,2) maar 6,2 graden (19,2-13,0)? Dat is heel simpel, 38 x 6,2 / 4,3 = 54,8mm (afgerond 55mm). En dat is nu precies de afstand die de koppen hebben bij een duo-lnb voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 voor een schotel van 80cm.
Zie deze site van Inverto: https://inverto.tv/lnb/451/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish-with-40mm-adaptor-1920e-sat-a-2350e-sat-b

Op de linker tekening zien we dat de koppen 55mm van elkaar staan (115-60=55mm). Op de rechter tekening zien we 34mm tussen de pijpjes van 22mm = 56mm h.o.h., dus beide uitkomsten ongeveer hetzelfde.
Het enigste wat iets af kan wijken is de schuinstand van de antennes maar dat kan slechts een minimaal signaalverlies opleveren.
Waar je wel rekening mee moet houden is de disecq-volgorde. Bij een normale 4,3 graden duo-lnb is de Astra 19,2 bijna altijd positie 1 en de 23,5 positie 2.
Ga je die nu gebruiken voor de Hotbird 13 en Astra 19,2, dan is dus de Hotbird diseqc-positie 1 en de Astra 19,2 diseqc-positie 2, iets wat bij een 6,2 graden monoblock nog wel eens kan verschillen.
Bij een monoblock of duo-lnb kun je altijd kiezen welke kop je in de klem zet. De schuinte waarop je het monoblock in moet stellen is niet hetzelfde. In principe richt je de schotel altijd uit op de zwakste satelliet. Als ik de Hotbird en de Astra 19,2 met elkaar vergelijk, is de Hotbird het zwakste maar het is niet erg op de schotel toch op de Astra 19,2 uit te richten. 

45 minuten geleden, Sprietje zei:

Ach, er is zoveel mogelijk met een monoblock of duo-lnb. Dat weet bijna niemand, ook de handelaren niet. Maar het is zo simpel.
De afstand van de koppen is evenredig aan de afstand van de satellieten.
Een bekend gegeven is dat bij een duo-lnb voor een schotel van 60cm, de hart op hart afstand van de koppen 38mm is. Hoeveel moet de afstand van de koppen dan zijn als de satellieten geen 4,3 graden uit elkaar staan (23,5-19,2) maar 6,2 graden (19,2-13,0)? Dat is heel simpel, 38 x 6,2 / 4,3 = 54,8mm (afgerond 55mm). En dat is nu precies de afstand die de koppen hebben bij een duo-lnb voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 voor een schotel van 80cm.
Zie deze site van Inverto: https://inverto.tv/lnb/451/twin-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish-with-40mm-adaptor-1920e-sat-a-2350e-sat-b

Op de linker tekening zien we dat de koppen 55mm van elkaar staan (115-60=55mm). Op de rechter tekening zien we 34mm tussen de pijpjes van 22mm = 56mm h.o.h., dus beide uitkomsten ongeveer hetzelfde.
Het enigste wat iets af kan wijken is de schuinstand van de antennes maar dat kan slechts een minimaal signaalverlies opleveren.
Waar je wel rekening mee moet houden is de disecq-volgorde. Bij een normale 4,3 graden duo-lnb is de Astra 19,2 bijna altijd positie 1 en de 23,5 positie 2.
Ga je die nu gebruiken voor de Hotbird 13 en Astra 19,2, dan is dus de Hotbird diseqc-positie 1 en de Astra 19,2 diseqc-positie 2, iets wat bij een 6,2 graden monoblock nog wel eens kan verschillen.
Bij een monoblock of duo-lnb kun je altijd kiezen welke kop je in de klem zet. De schuinte waarop je het monoblock in moet stellen is niet hetzelfde. In principe richt je de schotel altijd uit op de zwakste satelliet. Als ik de Hotbird en de Astra 19,2 met elkaar vergelijk, is de Hotbird het zwakste maar het is niet erg op de schotel toch op de Astra 19,2 uit te richten. 

Helaas wijk ik af van het onderwerp van topic starter, maar wat ik las is onverwacht zo interessant dat ik toch wil reageren.

Bedankt @Sprietje. Ik waardeer jouw waardevolle informatie en uitgebreide uitleg enorm, en leer veel op dit forum door het volgen van interessante topics. Die graden zegt mij wel iets want bij een Hybride monoblock duo LNB stond eens 4,3 graden voor een 60 cm schotel en 3 graden voor een 80 cm schotel. De afstand in graden van de satellieten begrijp ik maar hoe deze berekening op verschillende maten van schotels uitkomen is voor mij nog ingewikkeld. Over welke bij een duo LNB in de klem moet staan is mijn logische gedachten dat dit degene is waarop uitgericht wordt. Als ik lees over een duo van 19.5 en 23.5 gaat 23.5 in de klem en moet daarop uitgericht worden.

aangepast door Sandra-
Geplaatst:
27 minuten geleden, Sandra- zei:

Helaas wijk ik af van het onderwerp van topic starter, maar wat ik las is onverwacht zo interessant dat ik toch wil reageren.

Bedankt @Sprietje. Ik waardeer jouw waardevolle informatie en uitgebreide uitleg enorm, en leer veel op dit forum door het volgen van interessante topics. Die graden zegt mij wel iets want bij een Hybride monoblock duo LNB stond eens 4,3 graden voor een 60 cm schotel en 3 graden voor een 80 cm schotel. De afstand in graden van de satellieten begrijp ik maar hoe deze berekening op verschillende maten van schotels uitkomen is voor mij nog ingewikkeld. Over welke bij een duo LNB in de klem moet staan is mijn logische gedachten dat dit degene is waarop uitgericht wordt. Als ik lees over een duo van 19.5 en 23.5 gaat 23.5 in de klem en moet daarop uitgericht worden.

Ja bij een 3 graden monoblock voor een schotel van 80cm staan de koppen net zover van elkaar als bij een 4,3 graden duo-lnb voor een schotel van 60cm en die kunnen dus ook door elkaar gebruikt worden. De koppen staan h.o.h. 38m van elkaar. Maar wat is nu een schotel van 80cm? Is dat de breedte of de hoogte van de schotel?
Als we het hebben over een schotel van 60cm, dan weten we allemaal dat het om een schotel van 60cm breed gaat en 64cm hoog want schotels van 60cm hoog bestaan niet. Maar als we het hebben over een schotel van 80cm. Wat bedoelen we dan? Als er gesproken wordt over een schotel van 80cm, dan wordt een schotel bedoeld van 80cm hoog inclusief de rand want een schotel van 80cm breed bestaat niet. De breedte van die schotel is dan 70cm zonder rand. Maar het 3 graden monoblock is helemaal niet bedoeld voor een schotel van 70cm breed en 80cm hoog. Dat kun je ook snel uitrekenen.
4,3° x 60cm = 3° x 86cm.  
De schotel moet dus 86cm (afgerond 85cm) breed zijn en dat is bijv. de Triax 88 die 85cm breed is een 95cm hoog zonder rand (spiegelmaat). Tegenwoordig heet die een Triax 100 die 85cm breed is en 95cm hoog. Die hoogte van 100cm is gemeten inclusief rand boven en onder.
Je wordt dus zomaar verkeerd voorgelicht door al die websites die er zelf de balle verstand van hebben. Dat scheelt zomaar een schotelmaat. Of je nu een Triax 78 schotel wordt aangesmeerd of je hebt een Triax 88 nodig.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen