Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag iets vreemds mee gemaakt (voor mij tenminste vreemd) en hoop dat iemand dit herkent en weet wat er aan de hand is.

Voor brandbeveiliging dient de BMC op een eigen 230V groep te zijn aangesloten zonder tussenkomst van een aardlek die uitvalt als er ergens anders een storing ontstaat.

Meestal wordt dit simpel door ons opgelost door een extra alamat B16 in een meterkast te monteren direct na de hoofdschakelaar en dus naast de reeds aanwezige aardlekschakelaars en dat werkt altijd perfect.

Sticker er bij dat dit een groep is voor de BMC en klaar.

Dus vandaag ook weer zoiets toegepast.

Meterkast bestond uit een 3 fasen aardlek, dus van 1 fase een aftakking gemaakt voor de extra alamat, nul doorverbonden en de aarde van deze extra groep op de algemene aarde aangesloten.

Tot zover alles goed, dus de BMC verder aangesloten.

Toen alles klaar was nog even de spanning er op programmeren en klaar.

En daar ging het dus fout, zodra ik de extra alamat inschakelde tripte meteen de 3 fasen aardlek.

Dus de aansluiting van de BMC losgehaald en als ik dan beide aardleks aanzet dan is er niets aan de hand.

Sloot ik de voeding van de BMC weer aan dan viel meteen de aardlek weer uit.

Dus nieuwe voeding in de BMC gezet maar nog steeds hetzelfde resultaat, zet ik de 3 fasen aardlek aan dan spanning in het gehele pand

Zet ik de extra aardlek voor de BMC aan dan valt meteen alles uit.

ra ra hoe kan dit?

2 aardleks moeten toch gewoon naast elkaar kunnen werken? Dat heeft een ieder thuis ook in zijn meterkast.

Enige wat ik  kan bedenken is dat er een aardlus oid. is ontstaan.

Immers de meeste wanden, het plafond enz. waren allemaal van metaal of met metaalplaten bekleed.

De BMC is dan wel op een houten wand gemonteerd maar tussen de BMC en het metalen plafond loopt een metalen kabelgoot (goot met functiebehoud) 

Metalen voorwerpen met aanrakingsgevaar dienen geaard te zijn dus ik verwacht dat in het gehele pand alles aan aarde ligt.

Met de extra alamat heb je dan (denk ik) 2 aardleks die beide kijken of er geen lekstroom is, maar door de metalen kabelgoot tussen ene aardlek (van de BMC) en de andere aardlek (van het pand zelf) krijg je een aardlus waardoor beide uitvallen.

Klopt mijn theorie en kan dit simpel opgelost worden door de wandgoot tussen beide te gaan isoleren zodat hij maar aan 1 kant aan aarde ligt?

Wie heeft hier ervaring mee?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

• Moderator
Geplaatst:
44 minuten geleden, gerrit B zei:

nul doorverbonden

Eh, voor of achter de 3 fase aardlek?

Je zal die 2e aardlek aan moeten sluiten aan de Nul voor de hoofd aardlek.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Uiteraard voor de 3 fasen aardlek anders valt de 2e alsnog uit als de 1e ook uitvalt.

Dus heb de extra alamat direct na de hoofdschakelaar en voor de 3 fasenaardlek aangesloten

• Moderator
Geplaatst:

He enige wat ik kan bedenken is hoe de aarding aangesloten zit in die installatie.

PN of PE ofwel een gezamenlijke Nul-Aarde of een afzonderlijke Nul Aarde.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Wat ik zie is dat er een 5 aderige kabel binnenkomt (is een noodgebouw)

Daarvan is blauw (nul) bruin (fase 1) grijs (fase 2) zwart (fase 3) op de aardlek aangesloten en de aarde zit op een afzonderlijk rail.

Maar zoals ik aangaf zijn de meeste wanden van staal (veel spullen hangen ook aan de wand met magneten) en ook het plafond is van metaal (stroken van 3m x 30 cm geperforeerd)

Vandaar mijn idee van de aardlus (wat je ook vaak in CCTV  en data systemen ziet) wat de problemen veroorzaakt.

Geplaatst:

Dan ga je alle zekeringen na de diff moeten afschakelen.

Zet de diff en de bijgeplaatste zekering op.

Zet dan één voor één de zekeringen op tot de diff afvalt.

Dan weet je al dat het op die kring zit.

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...