Ga naar inhoud


Nokia Remote control info


mr1200s

Aanbevolen berichten

Ik ben voor een kennis met een spierziekte bezig een vervangende afstands bediening te maken voor de media master 9500. Het is de bedoeling dat ik iets maak zodat hij met een laserpointer de functies van de RC kan vervangen.

Ik ben van plan een kastje te maken met verschillende lichtgevoelige vlakken, dat op zijn beurt weer een infra rood signaal uitstuurt.

Nou heb ik al van info van http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/nrc17.htm maar ik ben er niet zeker van of de 9500 ook via het NCR17 protocol werkt.

Ik heb de informatie van bovenstaande site al in een PIC processor geprogrammeerd, maar na de eerste test werkt het nog niet. Ik probeer er nu achter te komen of de 9500 ook met het NCR17 protocol werkt, of er nog een probleempje in mijn software zit.

Wie o wie kan mij verder helpen.

groeten, mr1200s

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een CD-rom met een verzameling Nokia-Tools , waaronder deze : DBox Control MS-EXCEL sturing .

Als je me via PM een E-mail adres geeft , zal ik je dat prog sturen .

Misschien kan het je verder helpen .

Ook weet ik dat ene Erik Muurman er mee bezig is geweest , helaas werkt zijn Url niet meer .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sjaak,

Dat is niet helamaal wat ik wil.

Ik wil een stand allone kastje maken dat zelf infra rood codes genereerd.

Ik ben ondertussen al een stapje verder.

De link: http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/nrc17.htm gaf een goede basis.

Alleen moest ik voor de 9500 subcode 5 i.p.v subcode 0 gebruiken.

Ik kan nu dus met een PIC processor de remote control van de nokia emuleren. Hoera het werkt !!!

Op een paar overige pinnen van de PIC kan ik dus nu een paar lichtgevoelige diodes aansluiten, om te interfacen met de laserpointer.

Dit moet ik nu nog even gaan testen, ivm omgevingslicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen zelf de RC codes maar even afgeleid mbv een oscilloscoop. Ik heb ze nu van alle toetsen.

De oplossing voor het omgevingslicht is achteraf ook heel eenvoudig te realiseren.

Gewoon een filter voor de lichtgevoelige transistor plaatsen welke alleen rood doorlaat. (Een laser is immers ook rood)

Deze zelfde truuk wordt ook toegepast bij wekkerradio's met een LED display. Hierbij wil je ook alleen de oplichtende LED segmenten zien, en niet de rest dat achter het schermpje zit.

Ik houd jullie wel een beetje op de hoogte over de vorderingen. Er zijn vast wel mensen die deze technische ontwikkelingen interessant vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Ik heb nu ook RC5 (dat is een Philips IR-protocol) geimplementeerd in de PIC processor.

Mijn vriend kan nu dus straks ook zijn TV harder, zachter en aan/uit zetten.

 

Heeft nog iemand een idee, over hoe ik de laser straal eenvoudig kan bundelen naar de lichtgevoelige transistor?

Zelf zat ik te denken aan een Led lensje.

Ik wil de lichtopnemer gevoelig maken voor een vlak van zo'n 3cm in diameter.

Anders moet je van afstand, met de laser zo goed richten.

 

Wie o wie heeft nog een goed idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sjaak,

 

Het vermogen en het richten van de IR diode is geen probleem.

Het richten met een laserdoide vanaf afstand op een photo-transistor met een diameter van 5mm is het probleem.

 

Graag zou ik de phototransistor gevoelig maken voor een diameter van ongeveer 3cm.

Het kastje wordt een interface van laser bediening naar IR signaal generatie. Zie bijlage.

 

Iets voor het bundelen van de laser met al-folie vind ik niet robust genoeg. Als het voor mijzelf was zou het wel kunnen, maar voor een ander mag het niet gaan haperen.

 

Wie heeft er nog een goed idee voor het richten van de laser bundel?

post-432-1318257916,7806_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

als je zo'n laserpen gebruikt en daar het lensje anders instelt dan moet het ook gaan lukken.ik heb eens de lens helemaal eraf gehad en dat gaf een mooie brede straal..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou misschien kunnen, maar dan schiet een deel van het laserlicht ook weer sneller op het vlak van de andere functie van de bediening.

 

Bij het overschakelen van de kanalen zaten we eraan te denken, dat de straal er ook eerst 2 sec. op gericht moet zijn voordat er een kanaal verspringt.

 

Zo werkt het nu ook met mijn vriend z'n PC. Die bedient hij ook op soortgelijke manier. Hij heeft een camera-tje met beeldherkenning op z'n monitor staan. Als hij zijn hoofd 2 seconden stil houdt op 1 punt dan werkt dan als een dubbelklik met de muis. Op deze manier kan hij zijn hele PC bedienen.

 

Het liefst zou ik een soort lensje voor de photo-transistor plaatsen, om de laser te bundelen, maar waar zijn die verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

vraag eens in een opticien die ook microscopen verkopen.ik heb zelf een microscoop en die lenzen kan je ook los bestellen.anders zo'n kindermicroscoop nemen.die kosten maar een paar cent..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ontvangst diode voorzien van en reflector en deze in een pvc buisje (afvoerpijp) plaatsen van enige lengte zodat je ook weer niet meerdere diodes tegelijker tijd aanstuurd dan kan je eenvoudig de grote van het gevoelige vlak nauwkeurig bepalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo alle belangstellenden,

 

Het heeft even geduurd, maar hij is klaar en werkt als een trein.

 

Het ControlCenter voor Nokia NRC17 en Philips RC5.

 

http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/rc5.htm

http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/nrc17.htm

 

Hier staat al veel informatie waarmee ik goed op gang kwam.

In de tweede staat (stond) echter een fout.

Niet eerst de LSB's worden verzonden, maar eerst de MSB's.

 

Ik heb de bundeling van het licht toch maar gerealiseerd met de LED reflectors uit de **$*@*%*&^*#** (het moets toch wel een beetje degelijk worden). Dat werkt nu goed.

 

Vervolgens nog een poostje zitten te stoeien met het omgevingslicht.

Oplossing hiervoor was geen rood filter waar alleen rood door komt, maar ik heb de algehele gevoeiligheid verlaagt door de pull up weerstanden, in serie met de fotogevoelige transistoren te verlagen.

 

Ik vind het jammer dat het zo lang geduurd heeft (veel te druk op het werk gehad, en andere kennisen met virussen op de PC), maar deze week zal ik mijn vriend verblijden met zijn nieuwe ControlCenter.

 

In de bijlage kun je zien wat het geworden is.

 

Groeten mr1200s

post-432-1318257916,8207_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...