Na veel wikken en wegen over de keuze uit 3 kandidaten voor een nieuwe 3d-printer, uiteindelijk de knoop doorgehakt.
De gereduceerde lijst met kandidaten bestond uit:
1. Peopoly Magneto X (de eerste echte innovatie in 3d-print techniek sinds....)
2. Bambu Lab X1C met AMS (beetje jaloers op Big fellow )
3. Qidi Plus 4 (net nieuw, in eerste instantie besteld, maar duurde te lang, dus geannuleerd.)
4. Voron Trident (helaas zelfbouw)
De overwegingen waren (in deze volgorde van belangrijkheid):
Werkbereik (ik wil graag ook grotere werkstukken kunnen printen)
Hoge temperaturen en geharde nozzle (ook geschikt voor ABS, ASA, PC, PA, PA-CF/GF, PET-CF/GF, PPA-CF/GF, PPS-CF)
Software (liefst open source)
Hardware (moet kant en klaar zijn, geen zelfbouw)
Multi Material system
Prijs
De Peopoly Magneto X is een veelbelovende printer die helaas nog volwassen moet worden in de handen van de consument. Daar ga ik geen 1750 euro voor betalen. Bovendien een behoorlijk ingewikkeld ontwerp dat nog niet 'rijp' is.
De Bambu Lab X1C (met AMS) is een waanzinnige printer, maar helaas met 'maar' 256x256x255mm een te klein werkbereik en de software is helaas volledig closed source. Ook staat het mij niet aan dat het ding continue met China communiceert. Dat is gedeeltelijk op te lossen, maar daarmee los je ook je garantie op. Voor een printer van €1550,00 niet echt een optie voor mij. Wel een zeer 'gepolijste' printer!
Uiteindelijk gegaan voor de Qidi Plus 4. Magneto X Edit: Helaas duurde de levering te lang, geannuleerd en toch voor de Magneto X gegaan!
Voor €799,00 tikt die in ieder geval de vinkjes 1,2,3,4 en 6 af. Een solide design van een fabrikant die inmiddels bekend staat voor het ontwerp van een aantal redelijk hoogwaardige printers. Draait op de laatste versie van Klipper 12, dus heeft eindeloos veel optimalisatie-mogelijkheden.