Ga naar inhoud

Old Satterhand

Lid
  • Items

    1.963
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    17

Alles dat geplaatst werd door Old Satterhand

  1. Daar heb ik het inderdaad niet over gehad, dat was al besproken. Daarom laat ik ook alternatieve transponders zien. Maar kennelijk heb je mijn bericht niet helemaal begrepen, daarom heb ik er een grafische voorstelling van gemaakt. Die frequenties die je noemde bestaan overigens wel degelijk, maar daar kan de tuner van de Tracvision niet op locken, het zijn test transponders, ze bevatten alleen een carrier. Die ontvangt de Tracvision wel, maar loopt waarschijnlijk vast. Dus niet gebruiken, tot zover zijn we het eens.
  2. Wat betreft de keuze voor 8PSK, moet je je realiseren dat zo'n schotel dezelfde procedure volgt als elke ervaren schotelaar. Je stemt eerst af op een makkelijk te ontvangen transponder en als je die hebt gevonden, dan probeer je fine te tunen op een moeilijker te ontvangen transponder. Vandaar dat er 4 keuzes zijn, waarmee tevens de H/V en low/highband schakeling getest is. Dat heb ik ook al jaren als de eerste 4 transponders ingesteld op mijn Alpsat metertje voor elke sat positie. Ik wist ook niet de betekenis van die afkortingen zoals LQPSK, maar aangezien ik de keuze voor DVB-S/DVB-S2 mis in de instellingen, kwam ik al gauw op LDPC, de bij DVB-S2 gebruikte FEC. LQPSK moet dus DVB-S2 met QPSK betekenen.
  3. Beste @Sprietje , het wordt toch echt eens tijd dat je je een satellietmeter aanschaft met spectrum weergave. Dan had je deze tamelijk onbenullige opmerking niet geplaatst. Kijk maar eens wat je ziet als je het totale spectrum bekijkt op de lage band van de A3, voor een weergave van de verticale transponders: De ontvangst van deze transponder is net zo goed als had ik op de hoge band afgestemd, vandaar dat je in dit geval deze transponder prima kunt gebruiken. Alleen de sterkte is wat lager omdat de transponder nu hoger in de IF band zit. Voor de horizontale frequentie is er op moment van schrijven ook een oplossing, hoewel ik niet weet hoelang deze transponder nog beschikbaar blijft. Let op de hoge Noise Margin, deze is wel heel makkelijk te ontvangen: Om de slimmeriken voor te zijn: De info op flysat klopt niet zoals je kunt zien.
  4. Helaas gaat mijn zicht alleen maar achteruit, herstel is niet mogelijk. De oogzenuwen, die de verbinding verzorgen tussen de ogen en de hersenen, zijn beschadigd door een zeldzame auto immuun ziekte. Door de wachttijden in de zorg duurde het te lang voor ze daar achter kwamen, tegen die tijd was ik al bijna blind. Nu weer on-topic: Zorg er eerst voor dat je besturingssysteem weer op orde komt. Helaas heb je je laten verleiden om een ander OS te installeren terwijl er niets mis is/was met het huidige. Dat maakt het voor mij lastiger om je verder te helpen, omdat ik gebruik maak van OpenPli 8.3. Dat is niet de laatste versie, maar werkt voor mij beter omdat ik veelvuldig gebruik maak van de HdmiTest plug-in. Veel oudere plug-ins werken niet meer (goed) sinds OpenPli 9.x. Als je nog weet welke OpenPli je gebruikte op de oude box, dan is het wellicht een goed idee om dezelfde versie op de nieuwe box te installeren. Immers werkte alles met die oude box, ook nadat je de Integral van een nieuwe EDID had voorzien? Alle oudere versies van OpenPli kun je nog downloaden van openpli.org. Als je na een verse installatie weer hetzelfde euvel ziet, haal dan de spanning even van de Integral, dat zou ook moeten helpen.
  5. Dit is geen probleem met je VU+ of het besturingssysteem, het probleem ontstaat in de AVR of de HD-Fury. Ik krijg dit zelf ook wel eens voor elkaar als ik van een apparaat de resolutie wijzig. Ik haal dan kortstondig de spanning van de HD-Fury af om een volledige HDMI handshake te veroorzaken. Dit lost het probleem dan weer op. Vandaar dat ik je vraag om de resolutie, al is het maar tijdelijk, op 1080P te zetten. Dan weten we of het probleem met het kleine venster verdwijnt en kunnen we verder.
  6. Beste @hcfreak, Je hebt keurig alle instellingen overgenomen, maar..... je hebt nu wel een 4k UHD ontvanger. Dus probeer eerst nog eens de 1080P resolutie in te stellen? Als dat werkt dan ga ik nog kijken hoe ik je verder kan helpen om ook goed beeld te krijgen met 2160P. Wellicht is nu ook een aanpassing van de EDID voor je HD-Fury splitter/scaler nodig. Het kan soms even duren voor ik reageer, mijn schermtijd is beperkt door een oogafwijking.
  7. Wat loop je nou weer te zeveren man. De TS stelt een eenvoudige vraag, en het juiste antwoord daarop kun je alleen aantonen met een meting. Dat is wat ik doe. Sandra wil meer weten van transponders, had je dat weer eens niet gelezen? En een spectrum display vindt je op de eenvoudigste satellietmeters al. Reageer eens wat minder en lees beter is mijn advies. Zeuren kunnen we allemaal.
  8. Old Satterhand

    kpn 4 k zenders

    Een ongebruikelijke keuze voor het 4k UHD formaat! Maar het antwoord luidt: 10 bits. 8 bits is voor oude SD/HD bronnen en 12 bits zal voor Blu-ray bedoeld zijn. Daarom kun je die voor elke HDMI ingang apart instellen. Maar.... het is geen wet van Meden en Perzen, er zijn talloze voorbeelden te vinden waarbij je toch een andere keuze moet maken. Het heeft te maken met de complexiteit van de EDID, het blokje code dat de mogelijkheden van het display en van de AVR toont. Er wordt steeds meer in vooral het 2e deel, de E-EDID gepropt, maar de opslag ruimte blijft beperkt tot 128 bytes. En je raadt het al: voor elk 4K formaat is er een andere EDID. Overigens moet ook het 4K formaat op de TV juist ingesteld worden! Verhoogd, Enhanced, Ultra, zijn maar een paar begrippen die worden gehanteerd, elke fabrikant geeft er een eigen naam aan.😒
  9. Een goed streven. Eigen onderzoek moedig ik aan. Hier een voorbeeld van wat transponders op Astra 3, zoals de tuner ze binnen krijgt. Zoals je ziet zijn ze vrijwel even sterk (daar zorgt Astra voor), maar zie je al een licht verloop door de invloed van de kabel tussen de LNB en de tuner. Elke "bult" stelt 1 transport stream voor. Elke transport stream afzonderlijk huisvest tientallen programma's zowel HD als SD en radio. En dit is nog maar een klein stukje van het spectrum. En om op je stelling terug te komen: De sterkte van het signaal op je ontvanger zegt helemaal niets over de inhoud.
  10. @Cooter2 De satlex calculator is voor een ander type schotel. Hier vind je de juiste software. Die gebruikt sprietje ook. Irritant dat ie die link zelf niet geeft. Maar ja, hij heeft de cursus "hoe maak je je onmisbaar" met goed gevolg doorlopen, cum laude zelfs.
  11. Ja die skew die sprietje opgeeft is niet correct. De A2 heeft een pre-skew van ca 7,5 graad. Dat is ooit gedaan omdat in Engeland een groot deel van de schotels of LNBs niet genoeg kon worden gedraaid. Dat is, gezien jouw ervaring, nog steeds zo. In heel Engeland geldt: de skew op half 7. Lees er de fora maar op na. Moet je wel Engels kennen. 🤣
×
×
  • Nieuwe aanmaken...