Ga naar inhoud


oplaadbare batterijen


D.Quijote

Aanbevolen berichten

Het is vaak heel eenvoudig te verklaren:

 

Als je oplaadbare cellen gebruikt, hebben ze altijd een lagere spanning (1.2V) per cel tov normale batterijen (1.5V). Daardoor denkt de camera eerder, dat de batterijen (bijna) leeg zijn. De camera is namelijk niet in staat het verschil te ontdekken wat in z'n batterijvakje zit. Dit heeft in principe dus niets te maken met de kwaliteit van de accu.

 

Voorbeeld: camera met 4 cellen: bij batterijen is dit 6 Volt, bij oplaadbaren slechts 4.8 Volt.

 

Als je in deze camera volgeladen accu's plaatst, ziet hij maar 4,8V ipv 6V en zal al snel aangeven dat de batterijen leeg zijn.

 

In een enkel geval (bv Nikon F4) kun je met een schakelaartje aangeven welke soort in het vakje is gedaan. Vanaf dat moment houdt de camera daar dan ook rekening mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ja, dat probleem heb ik met een Sangean wereldontvanger die het gewoon niet doet op oplaadbare batterijen.

 

Maar voor moderne digitale camera's zou dat toch wel heel sloom zijn. De leverancier doet er immers zelf al vaak een setje oplaadbare batterijen bij.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, maar dit is normaalgesproken geen enkel probleem, digitale camera's zijn ontworpen om gebruikt te worden met NiMh batterijen, ze worden er zelfs vaak bijgeleverd.

Alkaline batterijen worden alleen in geval van nood gebruikt en zijn ook veel eerder leeg dan NiMh exemplaren.

Receivers: VU+ DUO HD (1.5TB hdd & OpenPLi), Dreambox 7000-S

Schotel: Triax 110 4 LNB + draaibaar

Full HD: Samsung 63" 3D plasma / Mitsubishi HC3800 DLP

Harmony 555

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is vaak een combinatie van gebruikte batterijen en lader.

Je ziet op dit moment de trend dat accu's een steeds grotere capaciteit hebben, maar zodra ze worden opgeladen met een snellader dan loopt die capaciteit heel snel terug.

Soms kun je zo'n accu opfrissen door deze met een stevige voeding verkeerd om op te laden, weer leeg te trekken en dan weer goed op te laden.

Geheel zonder gevaar is dat niet, de accu's kunnen nl. flink warm worden, soms open scheuren en sommigen geven ook vrijwel direct de geest.

Feit is wel dat NimH batterijen bij lange na niet de 1000 keer herladen halen ( zie ook de consumentengids van deze maand) Nicd's hebben minder capaciteit, maar zijn wel veel vaker op te laden en houden langer hun capaciteit, mits goed geladen en ontladen.

Blijft er nog over dat sommige toestellen gewoon energie slurpen.

Vooral als je steeds foto's gaat maken met het LCD scherm aan.

 

suc6

 

Gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Soms kun je zo'n accu opfrissen door deze met een stevige voeding verkeerd om op te laden, weer leeg te trekken en dan weer goed op te laden.
Geheel zonder gevaar is dat niet, de accu's kunnen nl. flink warm worden, soms open scheuren en sommigen geven ook vrijwel direct de geest.


Deze procedure raad ik niemand aan, als er 1 ding is waar NiMh batterijen niet tegen kunnen dan is het oververhitting, daar zijn ze zeer gevoelig voor.

Gewoon een goede computergestuurde lader met onafhankelijke laadschachten kopen is de enige goede oplossing lijkt mij.

Receivers: VU+ DUO HD (1.5TB hdd & OpenPLi), Dreambox 7000-S

Schotel: Triax 110 4 LNB + draaibaar

Full HD: Samsung 63" 3D plasma / Mitsubishi HC3800 DLP

Harmony 555

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat opfrissen doe je ook alleen maar als de accu's al niet meer willen, dus een computergestuurde lader oid. zal dan ook al niet meer helpen.

De laatste redding is dan zoals ik aangaf.

En waarom niet proberen je gooit ze anders toch weg?

Trouwens deze opfris manier heb ik als tip gekregen van een medewerker van Siemens (werkte bij de afdeling Gigasetjes)

 

suc6

 

Gerrit Bakker

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nikkel-metalhydride accu's worden onherstelbaar beschadigd wanneer ze te diep ontladen worden. Het kan natuurlijk zijn dan de camera de accu te ver leeg trekt. Wanneer dat een aantal keren gebeurt, zal de capaciteit snel teruglopen. Dan helpt zelfs geen opfriscursus meer.

René.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad het begint bij een goede lader dus geen trust rommel eigenlijk een merk wat je gewoon moet overslaan netzoals sweex maar dat terzijde.

 

Ik heb ook mega problemen gehad met oplaadbare vooral met die van Varta en trut.

Sinds ik GP en Hama gebruik geen problemen meer een tijdje geleden via veiling site ook merkloze batterijen gekocht van 2500ma en voor weinig inclusief verzendkosten 12 euri 12 oplaadbare de 2500 halen ze niet maar wel 2200ma en kan zo ongeveer 25 foto's maken met flits met een Nikon

Onze geest is als een Parachute hij werkt alleen als die open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
2200ma en kan zo ongeveer 25 foto's maken met flits met een Nikon


Die Nikon vreet dus stroom..

Receivers: VU+ DUO HD (1.5TB hdd & OpenPLi), Dreambox 7000-S

Schotel: Triax 110 4 LNB + draaibaar

Full HD: Samsung 63" 3D plasma / Mitsubishi HC3800 DLP

Harmony 555

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet die zeker maar ja wat wil je veel ook als je iemand anders foto's laat maken die veel flitst en heel veel de zoom gebruikt dat vreet stroom.

 

Maar ja die andere batterijen die waren nog vlugger leeg. Ik heb uit nood ook is een paar keer Akaline gebruikt ik had ze van Duracel die zijn vooral duur En Akaline van de Ikea en A l d i gebruikt waarvan de laatste het langst mee gingen ook die van de Ikea gingen langer mee als die van de Duracel.

Onze geest is als een Parachute hij werkt alleen als die open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een olympus 765 met ingebouwde accu en ik kan daar gemiddeld zo'n 100 tot 140 foto's maken met 1 accu.

Gebruik je het lcd scherm dan blijf ik tussen de 70 en 120.

e.e.a is afhankelijk van het aantal keren aan/uit zetten, zoomen en gebruik van de flits.

 

Nadeel is dat zo'n accu wel heel wat meer kost dan een paar AA batterijen

 

suc6

 

Gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Nadeel is dat zo'n accu wel heel wat meer kost dan een paar AA batterijen


Op den duur natuurlijk niet.


Toch wel, tenminste als de schrijver bedoelt dat de modelgebonden accu's veel duurder zijn dan de AA-accu's. Dat was voor mij één van de redenen om een Canon IS-S2 te kiezen, werkt op 4 AA.accu's en kan daar rond de 500-600 foto's mee maken per lading. Een setje nieuwe accu's kost dan zo'n 10 - 15 euro (afhankelijk van het merk) in plaats van 50 - 80 euro als je een modelgebonden accu koopt.

Mijn ervaring is wel dat er een serie Duracell accu's is die slecht presteert, ik heb twee setjes van 2300 mAh en die zijn in zo'n 3 weken weer bijna leeg door zelfontlading. Denk je verse accu's in je camera te stoppen dan zijn ze na 20 foto's al leeg. Bij mijn Hama accu's hebben ze soms ruim een maand na het opladen nog bijna de volle capaciteit. En dan fotografeer ik een 1Gb card vol, vaak met flits, zoomen enz. en dan raken ze maar niet leeg. (390 foto's gaan er op zo'n kaartje).

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...