Ga naar inhoud


Carrier Detect op RS232 poort aansturen?


Murdock

Aanbevolen berichten

Ik heb de volgende situatie

 

1. Softwarepakket op PC welke met intervallen van enkele miliseconden naar de status kijkt van de CD op COM1. Wanneer er niets op de CD aanwezig is, voert ie ook geen actie uit...

 

2. Een apparaat wat +5V afgeeft wanneer IDLE, en 0V wanneer er actie moet worden ondernomen.

 

Met andere woorden, wanneer de uitgang van het apparaat van +5V naar 0V valt moet er een signaal richting de CD worden gestuurd van COM1.

 

Hoe kan ik dit het beste aanpakken???

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

voor een 5 volt signaal moet je zowiezo een MAX232 gaan gebruiken omdat de compoort met positieve en negatieve spanningen werkt (+12v /-12v).

 

Als je een inverterend signaal nodig hebt dan kan je ook nog een inverter chip uit de 74... serie kunnen gebruiken mits de spanning niet boven die 5 volt uitkomt.

 

dus 5 volt naar de inverter. die uitgang wordt dan 0 volt die je aan de MAX232 geeft die hem weer omzet naar een geschikt com signaal.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het eenvoudiger kan met een transistor en wat weerstanden. Als er namelijk niets anders op de com poort is aangesloten dan alleen dat signaal, dan is het volgens mij zo dat de TX lijn "hoog" staat. (Gewoon even meten.. Alle pootjes meten t.o.v. pin 5 (GND) bij een 9 polige aansluiting.) Eventueel kan je alle uitgangen doormiddel van een kleine diode (1N4148) koppellen zodat je als er maar eentje "actief" is al spanning hebt.

Dan het transistortje het signaal laten schakelen. Zo te zien aan de beschrijving moet je een NPN transistor (BV de bekende BC547) als emittor volger schakelen. De emittor aan GND knopen, de collector via een weerstandje van 10k ofzo naar de +12 Volt die je van een van de andere pinnnen afplukt, en de basis via een weerstandje van een 22k naar je ingangssignaal voeren.

Dat zal moeten werken....

 

Suc6!

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...