Ga naar inhoud


[Elektra] Welke Groepenkast kopen?


Bigfoot

Aanbevolen berichten

Graag zou ik advies hebben van jullie over wat voor groepenkast je het beste kan kopen.

 

Ik heb nl. een ander huis gekocht, met nog een antieke meter en 4 groepenkast zonder aardlek en hoofdschakelaar.

 

Dit moet dus vervangen worden, en dat moet allemaal "cost-efficient" gebeuren.

 

Mijn eerste idee gaat uit naar een kast met 10 of 12 groepen en 3 aardlek. Liefst met 3 fasen en alles geaard natuurlijk.

 

Kan je op elke hoofdaansluiting een 3-fasen kast zetten? En welk merk kast is beter? ABB, Hager, Holec? Het zegt me allemaal niks, en de installateurs geven ook allemaal maar aan wat ze zelf gewend zijn.

 

Is onderstaande een goede aankoop?

 

Citaat:
HAD 343434-222 12 groepen / 3 aardlek AANBIEDING

HAD 343434-222

 

 

ABB groepenkast 33x22 ~ 12 groepen 16A ~ 3 aardlek 40A/0,03A 2p...(meer info)

Aantal: per 1 stuk

Onze prijs: € 377,31

€ 449,00 (Incl BTW)

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi,

 

Welk merk van kast maakt niet zo veel uit.

 

Voor een drie fase aansluiten, moet je toch eerst eens kontact opnemen met je leverancier, of dit wel mogenlijk is en wat dit gaat kosten.

 

Het aantal zekeringen hangt van je aantal kringen af. Dus eerst bepalen hoeveel kringen + zorgen voor wat plaats zodat je later eventueel wat kan uitbreiden.

 

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België gebruiken we normaal twee aardlekschakelaars.

Een algemene van 300mA en eentje voor badkamer en andere natte plaatsen van 30mA.

 

Ook weet ik niet hoe het bij u zit, maar als je in België een verzwaring aanvraagd, en je hebt wat veel veranderd, dan moet er een nieuwe keuring gebeuren.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

toevallig moet ik ook een groepenkast vervangen en heb wel die 3 fasen nodig. Dit omdat ik een elektrische kookplaat in de keuken heb staan. dat ding gebruikt als alle "pitten" aanstaan even 6,6kw. Dat haal je met een enkele groep niet.

 

Bij de energiebedrijf nagevraagd voor installatie en de aansluitkosten zijn 178 euro . idem voor verzwaren hoofdzekering. Wat wel lastig is is dat je de groepenkast en leidingen al moet hebben liggen. ligt het er niet dan draaien ze zich om en betaal je alsnog zonder dat men wat gedaan heeft.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik geleerd heb, is dat je voor een fornuis, een perilex wandcontactdoos moet gebruiken. Deze perilex word in de groepenkast op 2 groepen geplaatst, ieder á 16 ampere.

 

Dan kun je er maximaal een fornuis van 7,36 Kw op aansluiten.

Groeten,

 

Hendrik

 

Dreambox 7025+

Dreambox 800HD PVR

80cm op DiSEqC H-H motor

70cm op 19,2 en 23,5 oost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt eraan hoe het er nu voor staat in jou meterkast.

 

Als de 2 extra fasen er nog niet liggen, word er waarschijnlijk gegraven van je huis tot aan de hoofdkabel (ligt meestal langs de weg/huis) en worden daar de benodigde kabels afgetapt.

 

Als alle 3 fasen er liggen, hoeven ze alleen maar aangesloten teworden.

En de Kwh meter moet worden vervangen. Aangezien deze niet geschikt is voor 3-fasen.

Groeten,

 

Hendrik

 

Dreambox 7025+

Dreambox 800HD PVR

80cm op DiSEqC H-H motor

70cm op 19,2 en 23,5 oost

Link naar reactie
Delen op andere sites

in vrijwel elke woning liggen al 3 fasen, echter in sommige wijken zijn uit bezuinigings oogpunt maar 1 of 2 fasen aangebracht en vaak kun je hier dan ook een zwaardere zekering krijgen dan normaal.

Voor de rest hangen de kosten ook af van de energie leverancier ik dacht dat hier een 35A aansluiting net zo veel kost als een 3 x 25A en pas als je zwaarder gaat moet je extra betalen.

Natuurlijk moet de energie maatschappij wel de voorzieningen leveren en moet je meterkast geschikt zijn om 3 fasen te kunnen verwerken maar vaak is dat slechts een kwestie van 2 extra hoofdzekeringen er bij in draaien want ook die voorziening is vaak al compleet aanwezig.

Heb je ook voor aparatuur een 3 fasen aansluiting nodig dan zul je ook een 3 fasen aardlek toe moeten passen.

Verder moeten er aarlekschakelaars aanwezig zijn, maar als je 3 of 4 groepen op 1 aardlek hebt zitten en er ontstaat in 1 groep sluiting dan zit wel plots een kwart of de helft van de woning zonder spanning en is het eerst een kwestie van uitzoeken in welke groep de sluiting zit dus eerst alles uit, aardlek weer in en dan 1 voor 1 de groepen weer bijschakelen en dat is in het donker vaak geen pretje.

Veel handiger is om zgn. alamats toe te passen, dit is een aardlek en eindgroep in één. Ontstaat er dan ergens sluiting dan valt alleen die ene groep uit en de rest blijft gewoon werken.(ook wel zo handig als er tijdens vakantie oid. buiten een sluiting ontstaat en je diepvriezer het dan toch gewoon blijft doen)

Het nadeel is dat het wel wat duurder is, maar het is ook wel zo handig.

 

Verder kun je niet zo maar een vracht groepen in een woning zetten, zodra je boven een bepaald aantal uit komt is het verplicht om een zgn. hoofdschakelaar toe te passen.

Ik dacht dat er een regel was van per apparaat vanaf 2 Kw altijd een afzonderlijke groep, in de keuken altijd 2 afzonderlijke groepen en per groep maximaal 15 stopcontacten. waarbij er dan wel weer een gelijktijdigheidsfactor geldt, immers het is niet aan te nemen dat een kamer met 30 stopcontacten op stategische punten gemonteerd zodat je de kamer naar eigen inzicht in kunt richten dat deze alle 30 ook gelijktijdig gebruikt worden, want een aantal zal ook achter kasten, banken en andere meubels verdwijnen zonder gebruikt te worden.

 

suc6

 

gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Wat ik geleerd heb, is dat je voor een fornuis, een perilex wandcontactdoos moet gebruiken. Deze perilex word in de groepenkast op 2 groepen geplaatst, ieder á 16 ampere.

 

Dan kun je er maximaal een fornuis van 7,36 Kw op aansluiten.

 

Zal helaas niet lukken als je een standaard hoofdzekering hebt van 25 Amp = 5.75 Kw

Dan zal je deze moeten laten vervangen door 35 Amp = 8.05 Kw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bigfoot, met alle respekt voor je technische handvaardigheid, maar zo´n projekt zou ik door een erkend installateur laten doen.

Dan is het meteen goedgekeurd, verzegeld etc. en je hebt naderhand geen narigheid met de gemeente enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet ingewikkelder maken dan nodig is.

Een zekeringenkast plaatsen is vrij simpel.

Voor een normaal huis heb je maar 1 fase nodig. Verdeel je huis in diverse groepen en laat dat met 16 ampere automaatzekeringen over 1 fase lopen. Mocht je elektrisch willen koken dan kan je naast je stoppenkas en tweede zekeringenkastje plaatsen waar de drie fasen inkomen en vandaar de leidingen in dat kastje naar je keuken laten lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...