Ga naar inhoud


Vraag over shingle's.


TangoBravo

Aanbevolen berichten

De shingle's op het hele dak zijn al 10 jaar goedgebleven. Alleen de shingle's op één plaats zijn allemaal hun toplaag kwijt, en trekken krom. Echter, niet allemaal, er liggen ook groepjes shingle's tussen die niet zijn aangetast. Zie de bijgaande foto.

 

Volgens de fabrikant komt dat omdat er een badkamer onder ligt. Alleen ligt die maar een klein stukje onder het probleemgebied. Bovendien is het heel duidelijk te zien dat er nergens shingle's zijn die gedeeltelijk zijn aangetast, óf de hele shingle (een strook met 3 golven) is slecht, óf de hele shingle is goed.

 

Een duidelijke verklaring krijg ik niet. Alleen een offerte voor reparatie van 2200 euro excl BTW, want de garantietermijn van 10 jaar is net afgelopen...

 

nog adviezen??

 

T B

1369314-IMG_2821b.jpg

post-3758-1318259230,7781_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


shingle's hebben toch zo'n toplaag van kleine steentjes. Volgens mij kan je die ook per zak kopen en ook een zwarte dakbedekkings kleefpasta. Dus misschien kan je de kale shingle's insmeren en dan die steenjes er over strooien. Nou ben ik geen dakbedekker dus praat ik misschien wel onzin, maar als het op die manier werkt spaart je wel de hoge reparatiekosten uit.

 

Salu2, D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Repareren voor 2200 zou ik persoonlijk niet doen

omdat de tijd is aangebroken dat ze gaan verslijten.

rubberoid is 10 tot 15 jaar.

zou eens kijken voor gevormde platen deze zijn in verschillende soorten te krijgen en licht in gewicht mocht de dakconstructie keramische pannen niet kunnen dragen.

en anders eens bij een dakdekkersbedrijf info winnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De shingle's zijn (waren) van de beste kwaliteit die destijds verkrijgbaar was. Twee lagen glasvlies (50 gr/m2 en 80 gr/m2), speciaal bitumen, en 6 mm dik. In wezen dus een 6 laagsopbouw, eerst bitumen, dan glasvlies, weer bitumen, weer glasvlies, weer bitumen, en dan de eerder genoemde steenlaag. Verwachtte levensduur 20-25 jr. De rest kan dan ook nog meer dan 10 jaar mee, alleen deze ene groep is vervormd en gebarsten, en veroorzaakt lekkage. Het gaat om iets meer dan 10 m2, en om daar dan nu al een heel nieuw dak van meer dan 150 m2 voor te gaan leggen gaat mij ook wat ver. Ik ben uiteraard al wel bezig om een second opinion te krijgen, het probleem is alleen om een objectief antwoord te krijgen, andere dakbedekkers zijn uiteraard vaak op hun eigen voordeel uit... klantwinning noemen ze dat...

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen beun de haas in de buurt die ze kan vervangen door nieuwe?

Nieuwe shingle's zijn lang niet zo duur als de reparatiekosten van hen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De shingle's zijn (waren) van de beste kwaliteit die destijds verkrijgbaar was. Twee lagen glasvlies (50 gr/m2 en 80 gr/m2), speciaal bitumen, en 6 mm dik. In wezen dus een 6 laagsopbouw, eerst bitumen, dan glasvlies, weer bitumen, weer glasvlies, weer bitumen, en dan de eerder genoemde steenlaag. Verwachtte levensduur 20-25 jr.

 

Welk merk? Met een verwachte levensduur van 20-25 jaar (ik neem aan dat je dat op papier hebt) mogen ze er nu niet zo uitzien. Dus de dakdekker hierop wijzen.

 

Citaat:
Volgens de fabrikant komt dat omdat er een badkamer onder ligt. Alleen ligt die maar een klein stukje onder het probleemgebied.

 

 

Foutje van de dakdekker. Die had er een dampremmende laag onder moeten leggen.

 

Citaat:
Bovendien is het heel duidelijk te zien dat er nergens shingle's zijn die gedeeltelijk zijn aangetast, óf de hele shingle (een strook met 3 golven) is slecht, óf de hele shingle is goed.

 

Lijkt mij een productie fout.

 

Klacht indienen!!

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jammerdan

 

Beun de haas? Heb ik overwogen, maar die vragen tegenwoordig ook niet weinig, en ik kon tot op heden niemand vinden die ook een beetje zekerheid kon geven dat het in orde komt. Als het dak van mijn schuurtje gaat lekken, ok, maar mijn slaapkamer....

 

@Mojo

 

Icopal Bitumenlei EXCLUSIV. En uiteraard is die 20-25 jaar heel vaak genoemd tijdens het verkoopgesprek... en staat het nergens zwart op wit.

 

Volgens de dakdekker is er wel een dampremmende laag, volgens de fabrikant is die niet goed.

 

Wat kan ik dan bewijzen?

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch officieel een klacht indienen bij Icopal. Laten zij op papier maar verwoorden wat er volgens hun niet goed is aan dat dak. Indien ze weer naar de dampremmende laag verwijzen dan kun je het verhaal van Icopal doorgeven naar die dakdekker en hem aansprakelijk stellen. De kans bestaat dat dit dus een "kastje muur" kwestie wordt. Ik hoop dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt.

Vraag ook even naar de certificering bij Icopal en hoeveel jaar productgarantie er op de shingle zit. Indien ze daar moeilijk over doen zou je het BDA (keuringsinstituut) nog kunnen bellen.

 

Kun je nog een foto plaatsen van het hele dak maar dan een van voren af gezien?

 

Heb je de rekening nog?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

jullie berichtgeving volgende kan ik enkel toevoegen dat een materiaal technisch onderzoek en of een juiste bouwtechnische taxatie altijd mank gaat als het aankomt op "hoe het destijds verwerkt is geworden" dus de bouwfysisch en materiaaltechnisch juiste opbouw maar ook wat er met het materiaal gebeurd is voor tijdens en na de verwerking.

 

het productie-proces, transport, opslag en de verwerking van een en hetzelfde product kan heel veel toevoegen aan de diagnose waarom dit nu na jaren aan de hand is

 

voorbeeld:

die paar rijen shingles zijn voor de verwerking ervan verkeerd opgestapeld geweest of hebben in de bouwput smurrie gelegen waar

misschien iemand zijn emmer oplosmiddel uitgekiept had of bijvoorbeeld een zwaar lekkende diesel tank gestaan heeft.

 

je mag ook een fabrikant van dergelijke producten niet kwalijk nemen dat hij eveneens aan dergelijke foute omgang met en foutieve verwerking van zijn product zal refereren,

dat kan zijn eerste reactie zijn.

 

maar principieel is jouw aannemer/dakdekker (die het destijds uitgevoerd heeft) de eerste persoon die geraadpleegd moet worden

bovendien moet het toezicht tijdens de bouw/realisatie van het werk de dagrapporten kunnen overleggen.

 

omdat het over veel geld gaat is overigens de verzekering de eerste die je met betrekking tot procedure en aansprakelijkheden het beste kan advieseren...

 

feitelijk zou de verzekering het onderzoek en de aanspraak op schade moeten afhandelen,

 

een bureau dak advies is enkel een adviserende door de dakdekkers en door de dakfabrikanten betaalde instantie die geen onafhankelijk / onpartijdig rapport zou kunnen opstellen inzake aansprkelijkheden en garanties.

 

ik kan enkel inzake de kennis van de huidige feiten en het beeldmateriaal aangeven dat er een opmerkelijk destabiliserend effect is opgetreden die de materiaal eigenschappen plaatselijk heeft beinvloed

 

dat er een invloedt zou kunnen zijn van een eronder liggende badkamer is mogelijk maar niet evident

 

overigens shingles kunnen echt wel die 20 a 25 jaar levensduur aan / maar spaart er iemand al voor de vervanging?

 

cheers

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig is een beetje daksingel wel 20 jaar garantie volgens de verpakking.

Mits hij volgens de handleiding van de fabrikant gelegd word.

Wij verwerken op het werk ook daksingels maar werken niet exakt volgens de handleiding wij kunnen daardoor dus nooit garantie`s klaimen bij de fabriek.

Is overigens ook nog niet nodig geweest.

Ligt er wel een aparte glasvlies laag onder de singels?

De singel kan voor mij part wel uit 6 lagen glasvlies bestaan maar als hij op de lassen lekt hebben al die lagen ook geen nut.

Als ik het goed zie beginnen de singels op te krullen en ligt er nogal wat blad en dergelijke op het dak.

als er veel blad dennennaalden ed op en of tussen de naaden/lassen ligt wil het wel eens voorkomen dat het water niet weg kan en zich de makkelijkste weg zoekt en dat is dan naar boven onder de singel zeker, als je nog singels hebt van een jaar of 10 oud kan er nog wol inzitten en dat "zuigd"zich nog vol met water.

Goede singel zal ongeveer verkoopprijs hebben van 20/30 euro per m2 zitten meestal per 3 m2 verpakt.

Vaak moet je wat meer singels weghalen dan nodig is omdat ze al lang zitten en ze door de zon aanelkaar geplakt zijn.

Ik zou nog even een andere dakdekker prijs laten maken . dan kun je nog zien met wie je in zee gaat.

Persoonlijk zou ik niet met een beun in zee gaan wan t wat als je dadelijk 500/700 euro betaald hebt en het is weer lek , dan heb je echt geen garantie meer van beun .

VU+DUO

Dreambox 7000

Dreambox 500

Dreambox 600 PVR

Draaaibare opstelling 30 west tot 28,2 oost

Vaste opstelling Astra1,Astra2,Astra3 en Hotbird[/color]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Goede singel zal ongeveer verkoopprijs hebben van 20/30 euro per m2


Gelegd dan toch zeker hè.


nog duidelijker, aangebracht in het werk

eindprijs per vierkante meter met staartkosten
advies
steigers
hulpmiddelen
voorrij kosten
oplevering
certificering
btw
kant en klaar,,,, dus

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Goede singel zal ongeveer verkoopprijs hebben van 20/30 euro per m2


Gelegd dan toch zeker hè.


nog duidelijker, aangebracht in het werk

eindprijs per vierkante meter met staartkosten
advies
steigers
hulpmiddelen
voorrij kosten
oplevering
certificering
btw
kant en klaar,,,, dus


Blij dat ik zelf heel dicht bij het vuur zit. Genoemde prijs per m2 lijkt mij absurd.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SatWijchen

Er ligt inderdaad een glasvlies laag onder de shingle.

 

Dat blad is inderdaad een probleem, iedere maand de dakgoot schoonmaken, regelmatig met een bladblazer de dennennaalden wegblazen (uiteraard alleen zodanig dat de shingle's niet omhooggeblazen worden!). Maar hoe kan het dat één klein hoekje wel last heeft van dennennaalden en de rest van het dak niet? Bovendien stonden de bomen (na 18 januari een aantal minder...) precies aan de andere kant van het huis, dus de aangetaste hoek is het verst bij de bomen vandaan.

 

Overigens zitten deze shingle's waarschijnlijk niet per 3 m2 verpakt, één vierkante meter weegt tussen de 24 en 30 kilo...

 

Ik zal proberen nog een foto te plaatsen.

 

Ben nu bezig met het voorbereiden van een brief aan de directie van Icopal NL, met kopie aan de dakbedekker in kwestie... (dank voor de tip Mojo)

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Voor degenen die willen weten hoe deze kwestie is opgelost:

 

De importeur van Icopal stelt gratis shingle's beschikbaar. PLUIM.

Echter, dat hadden ze al aan de dakdekker doorgegeven maar die vertelde het mij niet, hield gewoon zijn "offerte" lekker hoog..... (€ 2200,-- excl. BTW...).

 

Nadat ik een brief naar de importeur had geschreven, met kopie naar de dakdekker, heb ik NIETS meer van de dakdekker gehoord. Via de importeur hoorde ik dat de dakdekker "zijn handen er van af trok..."

 

Nu een andere dakdekker in de arm genomen, de kosten van zijn werk zullen tussen de 300 en 400 euro uitkomen, excl. BTW, incl garantie.

 

De oorzaak van de klacht: als shingle's hun toplaag verliezen zijn ze minder UV bestendig. Daardoor gaan ze in de loop van de jaren kromtrekken.

 

Motto van het verhaal: Je hoeft niet alles te accepteren wat ze je vertellen en/of aanbieden, er in duiken, zelf onderzoek doen, een second opinion vragen, kan je uiteindelijk een hoop geld besparen!

 

En mocht je ooit ergens shingle's op willen leggen, let er dan op dat ze UV bestendig zijn, daar zijn speciale keurmerken voor.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...