Ga naar inhoud


Switch gezocht met gescheiden dhcp/vlan


WPW

Aanbevolen berichten

Met welke switch kan je dhcp gescheiden instellen/toewijzen per VLAN ?

De ZyWALL 2WG kan het maar is geen 19" model.

HP ProCurve Switch 3400cl-24G is aardig maar geen hond die me kan vertellen of dhcp per vlan apart te managen is.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij is het niet de taak van een switch om ip adressen uit te delen.

Je kunt wel een vlan instellen en een dhcp server via twee aparte netwerkkaarten op de verschillen vlan's ip adressen laten uitdelen...

 

Die ZyWALL 2WG is ook niet alleen een switch..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Volgens mij is het niet de taak van een switch om ip adressen uit te delen.

 

Op zich heb je wel gelijk, maar "luxere" switches hebben tegenwoordig allerlei functionaliteit die op zich niets met pure switching te maken hebben. Zo kunnen veel van dat soort switches ook routeren, en dat is toch iets heel anders als switchen. Dus DHCP functionaliteit zou best kunnen vanuit die optiek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik met je eens, maar in het geval dat een switch gaat routeren noem ik het een router, en geen switch meer... Wat daar eigenlijk de logica achter is ben ik zelf nog niet achter grin.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een switch die router functies heeft is gewoon een layer 3 switch. Maar een switch heeft toch echt geen BGP functies aan boord voor de routering....

Inderdaad het verschil tussen een layer 3 switch en een router wordt steeds kleiner...

 

Cisco levert routers waarin een IOS DHCP server zit ingebouwd. Beetje vreemd aangezien het helemaal geen router functie is van orgine...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een switch die router functies heeft is gewoon een layer 3 switch.

 

Tsja, dit noem ik nou typisch weer zo'n geval van begripsvervuiling. Een switch is gedefinieerd als een multiport bridge, en bridging en switching gebeuren puur op het niveau van MAC adressen. Puur met ethernet pakketten dus, waarbij het niet uitmaakt welk netwerk protocol gebruikt wordt, TCP/IP, Appletalk, Netbeui, IPX/SPX of welk van de andere tientallen zo niet honderden protocollen dan ook. Routering werkt vanzelfsprekend bij slechts één netwerk protocol. Dat zogenaamde "layer 3 switching" is dus gewoon routering, en het maakt bij TCP/IP gebruik van de normale routering protocollen zoals OSPF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrips vervuiling of niet, dit is de naam waaronder deze "switches" te koop zijn.

Echter het zijn geen volledige routers die bijvoorbeeld ook BGP ondersteunen.

 

Wat ik wilde aangeven met de uitspraak "Een switch die router functies heeft is gewoon een layer 3 switch." was alleen maar bedoeld om aan te geven dat deze apparaten geen volledige routers zijn. (Maar dan wordt het eigenlijk te ingewikkeld voor de normale gebruiker om de verschillen te zien....)

Als ik bij Cisco/HP/Foundry een layer 3 switch koop dan heb ik toch echt een ander "soort" apparaat in handen dan als ik bij hun een router koop. Voor "simpele" routering zou ik voor de layer 3 switches gaan omdat deze over het algemeen sneller zijn, maar voor het routeren naar het internet (de edge routers) zou ik alleen maar voor routers gaan die BGP ondersteunen...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als ik bij Cisco/HP/Foundry een layer 3 switch koop dan heb ik toch echt een ander "soort" apparaat in handen dan als ik bij hun een router koop.

 

Natuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in. Het zijn heel andere apparaten, en de routering (zo noem ik het toch maar) die in de switches opgezet kan worden heeft in zekere zin een iets ander doel dan bij dedicated routers.

 

Eén van de grote problemen in de IT wereld is de babylonische spraakverwarring die steeds weer gecreëerd wordt door met name marketing mensen. Het begrip "level 3 switching" lijkt mij typisch het product van marketing. "Level 3 switching" gebeurt met OSPF (o.a.), en dat is dus toch heus één van de vele IP routeringsprotocollen. Zo'n switch zal ook echt wel als router opduiken in de routerings tabellen als "level 3 switching" aan gezet wordt.

 

Dat alles is natuurlijk niet jouw schuld, dat is duidelijk. Maar op deze manier is het voor geïnteresseerden nauwelijks nog mogelijk om te begrijpen wat bijvoorbeeld switching is, en wat routering is, en wat het verschil tussen beide is. En dat vind ik buitengewoon ergerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het met je eens dat het steeds lastiger wordt voor een "leek" om nog te begrijpen wat nu de verschillen zijn. Daar komt ook nog eens bij dat de meeste mensen een "vergelijk" trekken tussen de prof. apparatuur en het doosje wat ze thuis hebben staan.

 

De originele vraag vindt ik eigenlijk een "vreemde" vraag. Als je verschillende IP blokken wilt toewijzen aan verschillende VLAN's dan zit je al aardig in de wat uitgebreidere netwerk omgevingen. En juist daar gebruik je een dedicated DHCP server. Voor "huis, tuin & keuken" gebruik is het een totaal nutteloze mogelijkheid.

 

Ik zie trouwens ook niet dat die HP switch die WPW noemt een DHCP server in zich heeft....

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...