Ga naar inhoud


Hoe en wat over ccd video (bewakings) camera's


xinetic

Aanbevolen berichten

Er zijn er honderden te koop op de grootste veilingsite van de wereld (de naam wordt hier geblokt)

 

Ik had zelf al ondervonden dat je in ieder geval geen cmos chip camera's moet hebben en dat ccd chip camera's beter van kwaliteit zijn.

 

maar hoe zit dat dan met 1/3 of 1/4 ccd?

want ik zou denken 1/3 is groter dan 1/4 dus 1/3 is beter?

 

En zijn 420 beeldlijnen dan ook beter (meer)beeld dan met 380?

 

En een laag lux getal is ook in zijn voordeel, maar wat is een realisties laag lux getal, 0?

 

en dan heb je ze met en zonder ir leds, ik zou denken met ir leds kan het nooit geen kwaad.

 

Zo heb je ook van die box camera's waar je zo'n losse auto iris op kan zetten, wanneer zou dat handig zijn?

 

En welke keuze lens ga je nemen, ik kan nergens voorbeelden vinden van welk effect welke lens geeft?

4mm, 6mm, 8mm, 12mm, 16mm.

 

Beste manier om er achter te komen wat wel en niet goed is, is om alle type en modellen te kopen die op een_of_andere_veiling_site te vinden zijn, maar financieel lijt dat een niet zo goude keuze.

 

Dus wellicht zit hier iemand bij die hier wel het 1 en ander over kan vertellen.

 

Thnx.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1) 1/3 of 1/4 is niet zo belangrijk: wat wel belangrijk is is de pixelgrootte

 

2) hoe meer beeldlijnen hoe scherper het beeld

 

3) een goede camera heeft een Luxwaarde van 0,01L(een Z/W heeft een lagere waarde dan kleur)

 

4) IR-leds kan idd geen kwaad

 

5) hoe kleiner de brandpuntsafstand des te breder het beeldveld(dus 4mm is zo'n beetje fisheye-lens,

16mm is een telelens).

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik heb een kleurencamera van ADT die bij te donker licht omschakeld naar zw/w . voordeel van de camera is dat je er een andere lens op kan zetten en dat hij autofocus is. ook kan hij ingesteld worden via de videokabel maar daar hoort een duur kastje bij (die ik niet heb).

 

kijk bij voorkeur naar proff. beveiligings camera's. Die zijn beter dan de bouwmarkt camera's (lees rotzooi camera's).

de prof. dingen zijn wat duurder maar dan heb je wel betrouwbaarheid.

En 2e hands kosten die ook niet echt meer dan een prulgeval.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar hoe zit dat dan met 1/3 of 1/4 ccd?

want ik zou denken 1/3 is groter dan 1/4 dus 1/3 is beter?

 

De meest gebruikte is dacht ik de 1/3 inch en je zult dan ook zien dat hier meestal meer lenzen ed. voor verkrijgbaar zijn, maar een 1/4 inch met een 1/3 inch lens gaat ook prima andersom kan wel problemen geven.

 

En zijn 420 beeldlijnen dan ook beter (meer)beeld dan met 380?

 

Over het algemeen kun je stellen hoe meer beeldlijnen hoe scherper beeld, maar e.e.a is net als bij een digitaal fototoestel afhankelijk van de gebruikte opname chip en dan kan een 420 beeldlijnen camera van merk x een veel beter beeld geven dan de 540 beeldlijnen van merk y ga je opnemen dan zou je best een hoogresolutie 540 beeldlijnen camera kunnen gebruiken maar ga je daarna in lage resolutie oppnemen dan heeft dat weinig zin.

 

En een laag lux getal is ook in zijn voordeel, maar wat is een realisties laag lux getal, 0?

 

Veel leveranciers schermen met zo laag mogelijke lux getallen maar vaak zijn die niet echt realistisch want dan is er bijv. gemeten op het element, maar meestal heb je toch echt ook wel een lens nodig om een scherp plaatje te kijgen dan dan klopt er al niets meer van dat getal.

Camera's waar 0 lux bij staat zijn meestal voorzien van IR verlichting.

 

en dan heb je ze met en zonder ir leds, ik zou denken met ir leds kan het nooit geen kwaad.

 

Dat denken veel mensen, maar niets is minder waar en hieruit blijkt ook vaak de kwaliteit van de camera. Bij goedkope camera's zie je dan ook vaak spiegelingen en vlekken in het beeld zodra de IR verlichting wordt gebruikt simpel omdat het opneem element en de IR verlichting niet goed van elkaar gescheiden of op elkaar ingesteld zijn. vaak hebebn deze camera's ook een vaste lens wara niets aan in te stellen is.

 

Zo heb je ook van die box camera's waar je zo'n losse auto iris op kan zetten, wanneer zou dat handig zijn?

 

Auto iris houdt kort in dat de camera de hoeveelheid invallend licht automatisch bij regelt. Dit kan electronisch (de goedkopere camera's)of mechanisch middels de auto-irislens.

Zo'n lens heeft dan een extra kabeltje die je op de camera aansluit en binnenin de lens zit net als in je oog een soort van pupil (diafragma) die verder dicht gaat als er veel licht is en verder open gaat als er weinig licht aanwezig is.

 

En welke keuze lens ga je nemen, ik kan nergens voorbeelden vinden van welk effect welke lens geeft?

4mm, 6mm, 8mm, 12mm, 16mm.

 

Hier zijn calculatieprogramma's voor, je voert de afstand tot het object en de breedte in en je krijgt de benodigde lens.

Weet je niet wat je in beeld wilt brengen of wil je dat achteraf willen wijzigen zonder een nieuwe lens te kopen kies dan een zoom lens van bijv. 3,8 tot 10mm.

Nadeel van een zoomlens is dat deze de lichtgevoeligheid van de camera weer negatief beinvloeden, maar meestal wegen die ruimschoots op tegen de voordelen.

Wil je een algemeen overzichts plaatje kies dan een 4 tot max. 6 mm lens wil je een bepaald iets duidelijk in beeld brengen dan kan zelfs een 30mm of bijv. 120mm lens nodig zijn.

 

suc6

 

Gerrit

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er eentje op een pcb met 420lijnen. Bij donker weer perfect beeld maar bij zonlicht overstuurd beeld.

staat gemonteerd onder een dakgoot waar het iets donker is dan de omgeving.mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

thnx, zit wel nuttige info tussen.

Dus ik ga op zoek naar een camera met een 1/3 ccd met een losse auto iris, met minimaal 420 beeldlijnen en ir leds omdat hij ook in het donker moet opnemen.

 

is er dan ook nog verschil in kwaliteit tussen zwart/wit camera's en kleuren camera's die bij donker omschakelen naar zwart/wit

 

En begrijp ik het goed dat je 1/3 1/4 ccd's hebt met verschillende aantal pixels?

 

Zie ook vaak staan met "toschiba" / "sony" ccd chip

moet ik me hier wat van aantrekken, zijn dat dan ook goede kwaliteits ccd's of is het fake verkoop truuk.

Hoe kun je achterhalen of er ook daadwerkelijk zo'n ccd chip is gebruikt, ik bedoel, kun je dat aan de buitenkand van de chip zien, iig niet meer aan de onderkant wan die zit al op de pcb geslodeerd.

 

 

Thnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hoe wil je dat ding voeden ??

en moet die bedraad of draadloos werken ??

bij kortdurig gebruik mag het op een batterij/accu

bij langdurig gebruik is het beter met een voedingslijn

moet hij waterdicht zijn ??

 

Snurker (Media Research) confused

( Straks zijn meer behangers nodig om OLED schermen tegen de wand te plakken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk heel simpel, gewoon bedraad, is ook het meest betrouwbaarste, draadloos kan gejammed worden.

voor binnen en buiten (2 buiten, 2 binnen)

24 uurs bewaking.

 

ben ergens ook Video/stroom UTP Balun

Is dat qua beeldoverdracht wat, voordeel is dat je dan gewoon 1 utp kabel kan gebruiken.

i setje is op zich niet duur, 35,- maar 4x wordt wel wat prijzig, iemand toevallig een schema bij de hand.

 

g1.jpg

g2.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen kleur en zwart/wit is dat je met kleur ongeveer 10 x meer licht nodig hebt om een goed plaatje te kunnen weergeven dan met zwart/wit.

Vandaar dat je ook speciale dag/nacht camera's hebt deze werken bij voldoende licht in kleur en als ze zelf meten dat het licht te weinig wordt schakelen ze over op zwart/wit.

Sommigen worden dan ook Infraroodgevoelig (IR filter klapt weg)zodat je ook bij kunt gaan lichten met een onzichtbare IR schijnwerper.

 

De baluns die te toont zijn eigenljk alleen als je grotere afstanden moet overbruggen dan wat met RGU59BU normaal mogelijk is. Of je moet een videosignaal over een telefoonkabel moeten sturen oid. dan gebruik je ook van die dingen.

 

Qua voeding heb je camera's op 12V, 24V of 230V. de goedkopere camera's werken vrijwel meestal met een 12V voeding.

Dit kan meestal een simpele 12V stekkervoeding zijn, maar vaak zuiniger is een 12V geschakelde voeding.

Zit er geen 230V in de buurt? dan verleng je het kabeltje toch een stuk.

 

Sony of andere chip? Sony staat bekend om zijn kwaliteit, maar er zijn er wel meer die een heel mooi plaatje leveren voor vaak ook veel minder geld.

Ik weet niet wat je budget is, maar denk echter niet dat je voor 50 of 100 euro een super kwaliteitscamera kunt kopen. Meestal heb je daar zelfs de auto-iris lens nog niet voor.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zou het niet weten bij mijn leverancier staat eigenlijk altijd ccd in de specificaties.

En dat is eigenlijk ook niet zo verwonderlijk als je kijkt naar het verschil tussen CCD en Cmos.

CCD is nl. veel lichtgevoeliger dan Cmos en daarom zie je in de huidige camera's dan ook meestal CCD toegepast.

 

Het verschil tussen CCD en Cmos is dat CCD werkt met lichtgevoelige condensatoren en Cmos werkt met lichtgevoelige dioden.

De eerste camera's werden meestal uitgevoerd met Cmos vandaar dat je in het begin ook bij het minste of geringste van die grote videolampen zag.

Nu zie ik bij de goedkoopste en duurste camera's vrijwel alleen CCD toegepast.

De standaard camera's hebben meestal maar 1 CCD element, heb je echt hoge resolutie camera's dan zie je dat er vaak per kleur een CCD element is toegepast (dus 3 stuks rood, groen en blauw)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een cameraprintje met de volgende ic

Ai4402 Ai5412 Ai1001S en een trimmer VR1

wanneer de lucht heel helder is wordt het beeld overstuurd

bij bewolkt weer alles ok. kan ik hier zelf iets aan doen door

bv component waarden aan te passen ?dank U

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dacht ik niet de bedoeling om in een andermans topic vragen voor je zelf te stellen, beter is om dan zelf een nieuw topic te starten met je vraag.

 

Maar je zou dit op kunnen lossen door zelf een lichtgevoelige regeling te maken.

Meet tussen welke waarden je de VR1 in moet stellen bij donker en helder weer neem een licht gevoelige element en probeer daar de instellingen mee na te bootsen.

Het is even knutselen, maar daarna hoef je niet weer telkens je camera bij te stellen.

Of het echter zinvol is weet ik niet, immers voor een paar tientjes heb je ook een camera met auto iris lens die zelf alles regelt en die meestal ook nog eens stukken beter werkt dan een simpele printcamera.

 

 

suc6

 

Gerrit

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...