Ga naar inhoud


SG2100A Digipower(Moteck) met Triax 88cm instellen


Rytec

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met het afstellen van een triax draaibare schotel met een SG2100A motor.

Paal staat loodrecht en waterpas!!

Latitude ingesteld op 51° volgens mijn thuislocatie. De elevatie van de schotel zelf ook ingesteld op 23° (vlgs het boekje)

schotel ruwweg op het zuiden gericht, deco eraan en de motor naar Sirius laten draaien.

Dan heb ik deze uitgericht op Sirius, daarna usals ingesteld op de deco en laten draaien naar Astra1, 2, 3, hotbird maar indien ik een satelliet verder kies zoals turksat of hispasat of zelfs atlantic birds dan pakt ie deze niet.

Dit ligt wellicht aan de Orbit baan? maar wie kan zo zeggen waar ik de motor of schotel moet bijstellen?

 

Zelfs had ik dat ie naar Turksat moest draaien en ietsje na de astra 2 stopte hij met draaien. dit zal dan wel een stuurprobleem geweest zijn)

 

Bedankt voor jullie info.

~~Rytec Team~~

VU+DUO OpenPli-TVV-Pana TH42-PV700

VUSolo,DM7025+,DM500

*Pli/Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor NL is Sirius het zuiden. Motor moet dus op nul staan als je Sirius ontvangt. Dan fine tunen op turksat etc. Orbit staat nu denk ik niet goed. Ook de elevatie even fine tunen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk of je eigen lengte in de buurt komt van Sirius, dat is dan je "eigen" zuiden en referentie of nul positie. De hele schotel op de paal met klem en al draaien om naar Sirius laten kijken. Vandaar uit de andere satellieten op zoeken. Wellicht dat je voor de orbit baan de elevatie moet bijregelen.

succes, waterpas

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rytec
en de motor naar Sirius laten draaien.

Hier ga je in de fout.
Je moet EERST de rotor op de 0°-stand zetten met de stuurknop op de rotor, 'm tijdelijk tussen de LNB en de ontvanger uithalen, en daarna de gehele buis of de rotor-plus-schotel op de buis MET DE HAND naar sirius draaien. De schotel moet zogoedals 90° (loodrecht) staan.
Pas als je de beste ontvangst van Sirius hebt ingesteld, sluit je de rotor weer aan, en kun je gaan draaien.

Helaas moet je daarna meestal wat fijnstellen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK dank jullie alvast.

Dus nog even ter bevestiging.

Ik zet de motor manueel met de knop terug op de 0-stand of gebruik ik het reset knopje?, en richt dan alles (motor+schotel op paal) naar Sirius met de lnb rechtstreeks op de deco aangesloten, terwijl de motor op 0 blijft staan?

daarna sluit ik hem weer aan op de deco.

 

Maar als je dan usals gebruikt, zal die motor dan wel op de juiste satellieten komen? stel dat ik dan de motor weer aanstuur naar Sirius, komt ie dan weer op 0 te staan of staat ie dan op 5° ?

~~Rytec Team~~

VU+DUO OpenPli-TVV-Pana TH42-PV700

VUSolo,DM7025+,DM500

*Pli/Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Rytec
... deco eraan en de motor naar Sirius laten draaien.
Dan heb ik deze uitgericht op Sirius, daarna usals ingesteld op de deco en laten draaien ...


Hier zit je fout in.
Eerst moet je de USALS instellen, en daarna de motor naar Sirius laten draaien. (Ik ben het dus oneens met een ieder die zegt dat de motor op 0 moet staan. Dat is niet correct, aangezien Sirius 95% zeker niet in het ware zuiden (0 graden) voor jou staat. Ergo de motor moet een klein stukje draaien om op Sirius gericht te staan...)

Dan de schotel met motor en al draaien totday je beeld hebt, en dan eventueel fijn afstemmen met de elevatie van de schotel en motor. Wat ik normaal gesproken doe (ik heb tot nu toe 5x een motor geinstalleerd) is de ontvangst pieken door eerst de schotel elevatie aan te passen, en dan als ik weet hoeveel ik fout zat, de helft terug gaan op de schotel en de andere helft compenseren op de motor.

Volgende stap is om naar de twee satellieten te draaien die max. west en max. oost staan voor jou (die je uiteraard nog wel kan zien) en dan kijken of je ontvangst hebt. Eventueel een beetje spelen met de elevatie schotel/motor, maar ik heb dat eigenlijk nog nooit hoeven doen...

Maar nogmaals, eerst de USALS, daarna draaien naar je referentie satelliet. (Ik heb eens voor de grap geprobeert een motor af te stellen door het Astra 1 cluster te gebruiken als referentie. Dat gaat ook goed...)

Met betrekking tot het stoppen van de motor, dat kan twee oorzaken hebben... Er zitten mechanische stops in de motor die verkeerd kunnen staan (zie handleiding), of je positie heb je verkeerd ingesteld in de ontvanger. Sommige ontvangers draaien gewoon niet naar een satelliet die volgens de berekeningen onder de horizon staat...

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jani 1
Moet je natuurlijk wel usals hebben

USALS maakt het inderdaad wel een stuk eenvoudiger. Ik heb nooit een rotor afgesteld met een niet USALS compatible ontvanger, dus kan je geen antwoord geven....
Origineel bericht van: Jani 1
en hoe kan je zonder instellingen de motor naar Sirius laten draaien????

Welke instellingen bedoel je? Als je de positie niet hebt ingevuld dan staat hij vrijwel altijd standaard op 0.00:00 / 0.00:00 ... Dus dan gebruikt de ontvanger die positie om de hoek te berekenen.... (En dan ga je goed de fout in!)

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rytec

Ik heb een zeer mooie site gevonden waar ze per rotor de instellingen geven en ook voor je schotel

Deze link mag hier natuurlijk niet gepost worden.

Volgens die site en met jouw motor

zou uw schotel rond de 31° moeten staan als uw rotor 51° is

Daar kan het probleem ook liggen.

Dreambox 500s-7025-8000hd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helder. De afstelling met USALS snap iknu. Ik heb alleen motoren afgesteld zonder USALS. Lastig blijft altijd de schotel zelf goed op de nul-positie aan motor of losse polarmount te krijgen. Daarmee kan je ook goed de mist mee ingaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet Big Fellow gelijk geven. Ik zat fout, omdat ik het principe van USALS niet doorhad, en zelf gewoon 'met de hand' draai, en dan moet je dus - met de rotor op 0° - de gehele paal naar Sirius draaien.

 

USALS zou automatisch moeten werken omdat de rotor zelf zijn positie kent, besef ik nu.

Dan moet je evengoed de hoek van de schotel zowel als de draaing van de buis (of de rotor+schotel op de buis) instellen. Dan is uitgaan van Sirius voor ons toch het makkelijkste, omdat je het zuiden kunt vinden met een kompas, en de kanteling van de schotel dan bijna 0° is. (Toen ik voor het eerst mijn schotel had draaien verbaasde ik mij over de kanteling, waardoor 'ie voor de verre satellieten richting de grond keek).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

USALS/GOTO X werkte met zekerheid meerdere jaren op mijn Dream 7000S, maar nu sinds 4 weken bezig dezelfde SG2100A met een 7025+ en USALS te bewegen ............... tot nu toe: NOPPES!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen is blijkbaar met de sirius getrouwd :D

 

Ik heb op onderstaande manier al diverse draaibare systemen gezet.

 

monteer de schotel netjes haaks op de motor,zorg er voor dat de paal netjes waterpas staat,en dat de motor redelijk op het zuiden staat gericht (daar waar de zon staat om 12 uur )

draai de motor naar 0 toe en geef 'm een reset ,

stel in de deco je coordinaten in ,

zet de motor steun op de juiste hoek (zal zo rond de 51 zijn op de schaalverdeling aan de linker kant,als je achter de motor staat) volgens de tabel in het boekje , doe dit naukeurig.

 

selecteer een fta kanaal op de astra en de motor zal er naar toe draaien , stel nu de schotel af door de motor op de paal te draaien voor oost en west (dus niet de schotel op de motor) en stel de hoogte in op de schotel (dus niet de hoek van de motor verstellen )todat je een zo hoog mogelijk signaal en beeld hebt, draai alles netjes vast en je zou in principe nu alle sataleiten moeten kunnen ontvangen.

 

Dit is de snelle methode die in het boekje van de sg2100 staat, als je die volgt moet je binnen een 1/2 uur het handeltje goed hebben staan ,(hier ook gelukt )

denk er wel aan dat het ijzer van de motor steun van de kwaliteit "pisbak " is en zeer snel vervormt waardoor het afstellen alleen maar lastiger wordt dus vast is vast .

 

als de motor niet ver genoeg wil draaien controleer dan de eind schakelaars onderaan de motor

 

Zo moet het zelfs lukken zonder kompas.maar een signaal metertje is wel nodig omdat de meter in de deco niet alles is.;)

 

veel suc6

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Eerst moet je de USALS instellen, en daarna de motor naar Sirius laten draaien. (Ik ben het dus oneens met een ieder die zegt dat de motor op 0 moet staan. Dat is niet correct, aangezien Sirius 95% zeker niet in het ware zuiden (0 graden) voor jou staat. Ergo de motor moet een klein stukje draaien om op Sirius gericht te staan...)

Origineel bericht van: Big fellow
(Ik heb eens voor de grap geprobeert een motor af te stellen door het Astra 1 cluster te gebruiken als referentie. Dat gaat ook goed...)

Nou ik ben het ook met je methode eens! Toen ik van plan was een 2e (draaibare) schotel te plaatsen vroeg ik me af of het wel ooit zou lukken die uitgericht te krijgen, want die heeft geen zicht op Sirius...
Dus i.p.v. DiSEqC 1.2, met USALS op Turksat uitgericht, en meteen klaar! (Was ook wel wat geluk denk ik)

Alleen de Topfield stuurt met USALS de Moteck maar tot sat-positie 65 oost, voor de nog oostelijkere (68,5, 70,5, 72 oost) moet dan toch DiSEqC 1.2 gebruikt worden.
De Moteck eindstop komt hier in actie ongeveer op sat-positie 73 oost.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het volledig met Gallia eens. Maaaar: je kunt met USALS de schotel pas draaien richting een voor jou handige satelliet (bijv Astra/Hotbird etc.) als je je ontvanger hebt gekoppeld aan de rotor/schotel.

 

Heb je geen verbinding met de ontvanger, dan zul je dus de satelliet moeten opzoeken die qua graden t meest overeenkomt met jouw positie: dat is voor Nld pakweg van 5graden oost-7 graden oost. Die satelliet gebruik jij als je 0-positie. Voor mij in Den Haag is dat min of meer de Sirius en voor iemand in Enschede is dat volgens mij min of meer de Eutelsat W2 (in ieder geval die op 7 graden).

 

Maar geef toe, met Usals icm de ontvanger is het een stuk eenvoudiger.

Vu+ Duo, Smart Smartmeter, Satlook Digital, Visiosat Big Bisat 28E-1W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...