Ga naar inhoud


Bouwen van een ring detectie


Digipaps

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje (idee)...alleen weinig verstand van electronica..

Het volgende stelde ik mij voor:

 

Jullie kennen allemaal wel ergens een openstaande deur van een winkel waar je binnenkomt en er dan een lichtstraal wordt onderbroken en er een bel of pieper afgaat.

 

Ik dacht dus het volgende....stel je neemt een stuk tuin vierkant...je plaatst zo'n zendertje op een hoek, op de volgende hoek plaats je een spiegel..dit doe je op alle hoeken...kun je op deze wijze een ring vormen die werkt voor b.v. honden en katten te detecteren?..en een bel of piepoer afgaat?

 

poe, een heel verhaal maar graag toch jullie reactie wink

digipaps

 

"I'm not a complete idiot, some parts are missing"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je deze aan alle zijden van het veirkant plaats.

Ja dan kun je een onderbreking detecteren, dat klopt.

Maar indien een hond, of een kat, onder of over de lichtbundel heen gaat, heb je geen detectie.

Dus daarmee zal de betrouwbaarheid in het geding komen.

 

Maar dan gaat het waaien.

En de bladeren waaien door de lichbron, en deze worden ook gedeteerd, en dus loos alarm.

Kortom leuk idee, maar de praktijk zal anders zijn.

Beter kun je dan een speciale combi melder voor buiten plaatsen.

Deze zijn meestal voorzien van een radar techniek, en een infrarood techniek.

Indien beide systemen een beweging waarnemen heb je een alarm.

Dus bladeren alleen zal geen alarm genereren.

En er onder door of overheen gaan zal niet lukken.

Tevens is het voordeel, dat het detectiegebied vele malen groter is, en niet alleen aan de buitenschil (perifirie).

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In frankrijk is het afschermen van je zwembad tegenwoordig verplicht.

Een van de systemen is een infra rood bewaking zoals door jouw gewenst.

 

Even googelen op piscine en securite geeft de door jouw gewenste setup.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook prima met actief infrarood, mits je de juiste detectoren maar hebt.

Passief in combinatie met radar kan ook maar dan moet je wel de ruimte hebben, want staat er ergens een boom of struik (wat in en tuin niet zo heel gek is) dan ziet die detector daar achter geheel niets en loopt die woef nog vrolijk rond zonder dat je iets gehoord hebt.

Vroeger werd het principe met spiegels veel toegepast, maar het was met recht een pokkewerk om e.e.a binnen al goed te krijgen laat staan buiten.

Wij deden dat toen meestal als het donker was met een speciale knipper lamp.

Nu zijn er actiefinfrarood beams die je op elke hoek opstelt en die meteen een soort van detectiegordijn hebben van bijv. 60 cm hoog.

Valt er een blaadje, begint het te sneeuwen of is het mistig dan is er gewoon niets aan de hand en blijft de detector gewoon prima zijn werk doen immers deze reageerd pas als er zoveel procent van de detectiebundel is afgedekt (is instelbaar)

Vliegt er een vogel oid. door dan is er ook niets aan de hand want ook de doorloop detectie snelheid is in te stellen.

Bomen, struiken ed. zijn meestal ook geen probleem, de detector heeft nl. aan een ruimte van ongeveer 10 cm vrij zicht voldoende om goed te kunnen werken.

Enigste nadeel is de prijs met toch wel een paar honderd euro per set en dat dan voor 4 sets is toch wel wat prijzig.

 

suc6

 

gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...