Ga naar inhoud


Vreemd dat vele windmolens vaak stil staan


Fiene56

Aanbevolen berichten

Wat mij opvalt is dat als er ergens een serie windmolens staan ze bijna nooit allemaal draaien. Ik rij nu elke dag in duitsland langs een partij van die molens. Ca de helft staat altijd stil.(wel altijd verschillende) Ik vind dit absurd omdat men daardoor toch minder energie uit de centrales zou hoeven te leveren. Is jullie dit ook al eens opgevallen of is hier een reden voor?

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast wanderer

Soms is de wind sterk genoeg om de wieken te laten draaien, maar is er te weinig (wind)energie om electrische energie op te wekken. Omdat draaiende wieken geluidsoverlast zouden veroorzaken zonder echt bij te dragen aan de energie-opwekking staan ze dus stil. Er kunnen natuurlijk nog meer oorzaken zijn, zoals onderhoud, een aangesproken beveiliging, het niet goed "op de wind" staan etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet op de wind staan lijkt me sterk.Ben vorig jaar in het noorden van duisland geweest in neufelderkoog waar een windmolenpark is met wel 250 van die dingen.Maakt niet uit waar de wind vandaan komt, maar ze staan allemaal in dezelfde richting.Zoveel onderhoud kan er niet zijn omdat het anders moet wemelen van de serviceauto's en die zie je zelden.Ik blijf van mening dat hierdoor een hoop kostenlose energie (De molens staan er immers) verloren gaat door ze te laten stilstaan.Overkapaziteitik me niet voorstellen want ook in de winter als het amper licht is staan er velen.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan je uit ervaring vertellen hoe de situatie hier bij ons is.

Men heeft indertijd door een raadsbesluit een z.g.n. voorrangsgebied aangewezen, waar windmolens geplaatst mochten worden.

Dit is een gebied, wat grens aan een kleine woonkern.

Hier zijn op een helling 5 molens met een masthoogte van 100 meter en wieken van 30 meter gebouwd. Het hoogste punt is dus 130 meter.

 

Nu blijkt in de praktijk, dat luchtlagen op verschillende hoogtes geen gelijke dichtheid hebben. Door het draaien van de wieken tussen 100-30 en 100+30 meter doorsnijden de wieken waarvan de uiteinden een hoge snelheid hebben, de verschillende luchtlagen.

Dit geeft turbulentie en daardoor geluidsoverlast. Tot op 500 meter afstand en meer hoor je storende geluiden.Zelfs in huis!

Maar daarmee niet genoeg.(zoals de duitsers plegen te zeggen)

De slagschaduw van deze wieken is zeer storend. Elke 2 seconde gaat door de slagschaduw het licht uit in huis. Zelfs de reflectie van de wieken in de ramen van een tegenover liggend huis geeft je na een paar uur een heel slecht gevoel.

 

Dit geheel is natuurlijk reden tot klagen, waardoor de rechter gedurende bepaalde uren bepaalde molens een draaiverbod geeft.

 

Verder is er bij ons regelmatig sprake van bliksem inslag in deze molens, waarna ze meerdere weken op reparatie wachten.

 

Tenslotte blijkt er ook op de wieken geschoten te worden, met gaten in de bladen tot gevolg, waarna ze wegens gevaar stilgelegd worden.

 

Door het duitse subsudiebeleid voor deze molens is er tegenwoordig bij ons in de omgeving geen plek meer te vinden waar je die dingen niet ziet. De opgewekte stroom wordt zwaar gesubsudieerd, waardoor de "normale"stroom steeds duurder wordt.

De boer, die zo'n ding op zijn land neerzet loopt binnen, hij wordt er dik voor betaald.

 

Tenslotte draait er een conventionele electriciteits centrale op de achtergrond op vol vermogen, zonder de opgewekte stroom te kunnen verkopen, omdat als de wind wegvalt het net anders de vraag niet kan leveren.

 

Conclusie...

 

Trek die zelf maar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geluidsoverlast en schlagschaduw kan ik me goed voorstellen in de buurt van bewoonde gebieden, maar waar ik over praat woont binnen een straal van 5 km niemand daar in het noorden van duitsland. Op 10 km afstand staat de kerncentrale van brunsbüttel die ook al sinds vorig jaar stilstaat. Reden genoeg dus om de molens voor 100% te benutten i.p.v. dure energie uit bv frankrijk er bij te kopen als de eigen opwekking niet voeldoende is. Er staan in Brunsbüttel nu reeds 6 van de grootste molens ter wereld de 5M.De rotorbladen hebben een diameter van 126 meter.Heb er vaak bijgestaan en het geluid valt best wel mee omdat ze maar 12x per minuut draaien.Dis is echt een gigantisch monster.Kijk maar HIER

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier in de buurt vinden we dat andere filmpje van die exploderende windmolen veel leuker. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Fiene56
Geluidsoverlast en schlagschaduw kan ik me goed voorstellen in de buurt van bewoonde gebieden, maar waar ik over praat woont binnen een straal van 5 km niemand daar in het noorden van duitsland. Op 10 km afstand staat de kerncentrale van brunsbüttel die ook al sinds vorig jaar stilstaat. Reden genoeg dus om de molens voor 100% te benutten i.p.v. dure energie uit bv frankrijk er bij te kopen als de eigen opwekking niet voeldoende is. Er staan in Brunsbüttel nu reeds 6 van de grootste molens ter wereld de 5M.De rotorbladen hebben een diameter van 126 meter.Heb er vaak bijgestaan en het geluid valt best wel mee omdat ze maar 12x per minuut draaien.Dis is echt een gigantisch monster.Kijk maar HIER


Fiene56 ik zie dat je in de Achterhoek woont ,momenteel zijn ze tussen Lichtenvoorde en Varsseveld bij de vennebulten ook een windmolen park aan het bouwen die ook meer dan honderd meter hoog
worden van beton elementen zeer spectaculair om te zien .
Er staan een paar gigantische kranen bij,het is trouwens een compleet Duitse aangelegenheid wat de aannemers betreft.
Ik denk dat zij een beetje meer knowhow hebben op dit gebied.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, uit 1 van die plaatsen kom ik, dus en weet waar je het over hebt. Je hebt hier i.d.d een behoorlijke kraan voor nodig maar aangezien ik al 30 jaar in het bouwen van petrochemie en raffinaderijen zit valt zo'n kraan wel mee.De grootste waar we mee gewerkt hebben was de PTC-III in rotterdam. Ook al zo'n beest wat 1600 to kan liften.

ring_1_big.jpg

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Huisman

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: wanderer
Origineel bericht van: ceesv
Ik kan je uit ervaring vertellen hoe de situatie hier bij ons is.

en waar is dit dan?


Nordrhein-Westfalen

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat op de giek maar die 3 die er zijn behoren tot van Seumeren.

Ben vorige maand nog op de centrale in Neurath duitsland geweest en daar staat na het ongeluk in oktober vorig jaar met 4 doden nog steeds een ptc in een hermetisch door de politie düsseldorf afgesloten area, en die mag er niet uit. Alles staat nog exakt zo in die hekken als toen het gebeurd is.Dat kost een mooie duit.Vaak zie je ook dat ze als er meerdere molens bij elkaar gebouwt worden dat ze een rupskraan nemen.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Is mij bekend, ook het verhaal erachter.De oorzaak was in ieder geval niet de kraan.

Ik woon er ongeveer 30 Km vandaan

Huisman in Rotterdam bouwt die kranen voor van Seumeren.

Ze maken nog veel meer "leuk" speelgoed

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...