Ga naar inhoud


Coax en UTP door dezelfde buis


Gast bertw

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ter vervanging van een hikkende WLAN verbinding zou ik graag een netwerk kabel (UTP) vanuit de meterkast naar de sat ontvanger brengen. Er licht echter maar 1 buis (zo'n standaard 5/8 stroombuis) waar de coax al doorheen loopt.

 

Weet iemand hiervoor een oplossing? Zijn er wellicht (dure) dunne coax en UTP kabels die samen nog steeds dun genoeg zijn om er doorheen te passen?

 

Mvrgr,

Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb ik thuis bij mijn ouders ook eens gedaan. De trekveer kregen we er niet door. Wat wel werkte: coax er ook helemaal uitgehaald vervolgens de slang van de stofzuiger vast aan de buis getaped en op de hoogste stand. Vervolgens vanaf de andere kant eerste naaigarendraad erdoor van moeders en daarna er een stevig touwtje aangeknoopt. Toen de trekveer erdoor getrokken en vervolgens daar geheel aangeknupt (utp+coax) en dan iemand trekken en andere kant invoeren. Dat trekken viel nog vies tegen maar uiteindelijk: job done smile

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor de trekveer bestaat er een tool (spirado) waarmee je extra kracht kan zetten zonder de veer te knikken,zie op spirado.nl,dit is een tool dat al zeer lang bestaat

Als glijmiddel 3M draadglijmiddel speciaal voor kabel, tast de mantel niet aan. Zeep doet dit wel, na enkele maanden liggen te weken in een buis vol zeep lossen sommige mantels gewoon op.Een tube van 0.2 kost een 5 euro. bij elke elektroverkoper te bestellen is een standaard voor een elektricien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle suggesties. Ik zal in het weekend de coax er eens uithalen en de coax + utp samen erdoor trekken. Ik hou jullie op de hoogte.

 

Mvrgr,

Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theparasol
Wat wel werkte: coax er ook helemaal uitgehaald vervolgens de slang van de stofzuiger vast aan de buis getaped en op de hoogste stand. Vervolgens vanaf de andere kant eerste naaigarendraad erdoor van moeders en daarna er een stevig touwtje aangeknoopt.


Knappe oplossing, maar ik heb dergelijke klus al eens gedaan met de tape van een oude audiocassette, i.p.v. naaigarendraad. Dat dunne plastic lintje zal misschien nog iets sneller opgezogen worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Knappe oplossing, maar ik heb dergelijke klus al eens gedaan met de tape van een oude audiocassette, i.p.v. naaigarendraad. Dat dunne plastic lintje zal misschien nog iets sneller opgezogen worden.


Voordeel van tape: is zéér sterk en kan eventueel tegen wat "trekken" (uit-rekken).

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

L.S.

 

Ik ben ook regelmatig net snoeren draad en kabels in de weer.

Maar als er een oude draad inzit bevestig ik de nieuwe kabels aan de oude en trek de oude eruit en de nieuwe er gelijk in.

wel is het handig als iemand de nieuwe kabels invoert c.q. een beetje duwt. En bij het invoeren een beetje siliconen spray in de buis op de dradenspuit dat vergemakkelijk het trekken.

 

vrgr

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stomtoevallig heb ik vorige week zaterdag hetzelfde gedaan.

Dus in een bestaande 5/8 buis waar coax in zat een utp bij in gemaakt.

 

Viel heel erg mee.

Je trekt de coax eruit en douwt de trekveer erin.

Van de utp knip je aan één kant een connector af en stript deze iets aan. Monteer de draden van de utp aan de trekveer.

Plak iets daaronder de coax vast met tape. Zorg dat iemand dit geheel aanvoert en iemand anders aan de trekveer trekt.

 

Dit moet lukken ... Suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo allemaal,

 

Dank voor alle reacties. Het heeft even geduurd, maar het karwei is afgelopen zaterdag succesvol uitgevoerd.

 

1. 15 meter Coax eruit en tegelijk trekveer erin

2. 15 meter Coax en 15 meter UTP samen aan trekveer terug in de buis.

 

Alles goed ingesmeerd met Teflon spray.

 

Mvrgr,

Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...