Ga naar inhoud


Klapperende radiatoren.


Michel

Aanbevolen berichten


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Beheerder

Citaat:
Om er zeker van te zijn dat de aanvoer en retour verkeerd zijn

aangesloten doe je het volgende; zet één radiator 2 uurtjes

dicht zodat je zeker weet dat deze is afgekoeld.

Zet de kamerthermostaat dan hoog en open de dichtgezette

radiator. De leiding die het eerste warm wordt is dan uiteraard

de aanvoer.

 

Ik heb van de radiator foto's gemaakt en dat viel niet mee want die is helemaal ingepakt.

Om het een en andere wat duidelijker te maken, staan er nummers bij.

 

-2-. Daar komt het warme water eerst binnen en gaat door naar -4-

-2- is dus de aanvoer.

 

nr. 1 loopt in een buis direct naar boven naar 3, waar de thermostaatkraan op zit. Dat moet dan de afvoer zijn.

 

Ik heb geen idee of het klopt dat -2- de aanvoer moet zijn.

 

Citaat:
Is er misschien een mogelijkheid om de circulatie pomp op een lagere capaciteit in te stellen ?

 

De pomp in de verwarming zelf, heb ik niet kunnen bekijken (in verband met de instelbaarheid), maar dat zal ik van de week nog even doen.

 

Citaat:
Als er een kamerthermostaat is dan zou je het volgende kunnen proberen. Je draait de thermostaten van de radiatoren in de kamer helemaal open. Dat kun je doen omdat de temperatuur in de kamer toch al thermostatisch geregeld word. Dan ben je er in ieder geval zeker van dat er denk er voldoende doorstroming is. Dan moet het klapperen ophouden.

 

Dat heb ik door tijdgebrek helaas niet meer kunnen testen.

 

Citaat:
Maak eens een foto van een aansluiting van de thermostaatkraan met radiator. Plaats deze eens.

 

Zie foto 2.

 

Wat denken jullie?

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

iNvIsIbLe, gefeliciteerd met je nieuwe huis.

 

Zonder je te willen beledigen en je plezier aan je nieuwe huis te ontnemen, ben ik wel een beetje geschrokken van de foto van de verwarmings-installatie.

Is dit door een vakbedrijf aangelegd of heeft een beunhaas dat gedaan?

Nogmaals, ik wil je niet op je tenen trappen, maar wat een onoverzichtelijke puinhoop. (Ik zeg het maar eerlijk :D)

 

Als dit inderdaad allemaal nieuw is, waarom haal je de installateur er niet bij en laat dit onmiddelijk in orde brengen.

Ik snap dit niet.

Wat mij gelijk opvalt is dat ik geen kortsluitingsregeling zie bij de ketel. Volgens mij moet dat op iedere centrale verwarming zitten.

Voor de vloerverwarming zie ik geen temperatuurbegrenzer, ik zie geen thermometers voor het uitgaande en terugkomende water en ik zie geen automatische ontluchters.

Waar zit de manometer om de druk te meten die in het circuit heerst. Zit normaal gesproken vlak voor het expansievat.

Zonder manometer, weet je niet of het expansievat wel werkt.

Hoe vul je het water bij en hoe weet je of er voldoende of niet een te hoge druk in het circuit heerst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Volgens mij valt het allemaal wel mee.

 

In mij vorige huis had ik dezelfde Nefit Ecomline Top en de installaties verschilden niet veel van elkaar. Volgens mij zitten in deze ketel alle veiligheidszaken al ingebouwd.

 

De installatie is verder best overzichtelijk gemaakt. Hoe het een en ander allemaal technisch hoort te zijn weet ik niet, maar ik heb hier wel een attest van de installateur (een erkend lokaal bedrijf).

 

Zo'n attest is wettelijk verplicht en getuigt van een veilige installatie.

 

Ik heb geen garantie omdat de vorige eigenaar deze installatie +/- 2,5 jaar geleden heeft laten plaatsen en toen failliet ging. Het huis was niet helemaal af toen wij het kochten (de verwarming wel) en in belgie heb je achteraf geen mogelijkheid tot claimen van (verborgen) gebreken.

 

Ook al heb ik geen garantie, kan ik de installateur wel aansprakelijk stellen als blijkt dat hij iets verkeerd heeft aangesloten.

Dan wil ik voordat ik hem ga bellen en hij er zelf aan gaat sleutelen, wel graag weten of dat inderdaad zo is.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het idee dat de installatie verkeerd gemaakt is (bijv. door een beunhaas). Het lijkt mij dat het een éénpijp systeem is. Ik kan het helaas niet zo goed beoordelen op de foto's

Als het een éénpijpsysteem zitten er regelschroeven om de hoeveelheid water per radiator te regelen. Ik zou de installateur die dit gemaakt heeft de verwarming in laten regelen. Als de radiatoren verkeerd aangesloten zijn dit kun je eenvoudig controleren bijv. als de installatie koud is en je gaat opstoken dan moet eerst de bovenkant van de radiator resp. radiators warm worden dan is de installatie in orde. Mij lijkt dat er geen kortsluitleiding nodig is in het systeem van de radiatoren. Wat je eventueel ook nog kunt controleren op de thermostaatkranen staat altijd een pijl voor de stroomrichting van het water.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Als je radiatoren en vloerverwarming hebt, moeten er dan geen twee gescheiden circuits zijn?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je met dezelfde voorlooptemperatuur van de radiatoren door de vloerverwarming jakkert.

Bij mij is de voorlooptemperatuur van de vloerverwarming rond de 30° C. Meestal nog minder. Dat zou voor de radiatoren te weinig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@drs Ijzerbout

Hoe weet jij dat er geen gescheiden circuits zijn? Dat kun je op de foto helemaal niet zien. Ik ga er van uit dat dit goed geregeld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ invisible

 

Volgens mij kan ik op je foto van je radiator zien dat de aanvoer en de retour idd zijn verwisseld. Ik ben niet direct bekend met dit merk radiator, maar ik kan wel zien dat het een radiator met ingebouwde thermostaatknop betreft. Bij het merk radiator waar wij mee werken is de binnenste aansluiting (die met het dunne buisje binnendoor) altijd(!) de aanvoer. (op jouw foto nummer1) Dit betekend dus dat deze radiator verkeerd om aangesloten zit. Nu is het zaak om dit voor alle aansluitingen in je huis te bepalen. Zoals ik al eerder heb vermeld, wanneer alles verkeerd om zit volstaat het om de aanvoer en de retour bij de ketel om te wisselen.

 

succes,

 

supersnail

Groeten, Supersnail

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. IJzerbout,

 

graag een beetje genuanceerder. Zeg waar de problemen zitten

en trap niet gelijk alles de grond in. Dat is voor invisible

niet echt hoopgevend maar wel moedzakkend. Laten we alsjeblieft

opbouwend bezig blijven. Laten we hem aub helpen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Als je radiatoren en vloerverwarming hebt, moeten er dan geen twee gescheiden circuits zijn?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je met dezelfde voorlooptemperatuur van de radiatoren door de vloerverwarming jakkert.
Bij mij is de voorlooptemperatuur van de vloerverwarming rond de 30° C. Meestal nog minder. Dat zou voor de radiatoren te weinig zijn.


Ik heb 11 jaar geleden mijn verwarming ontworpen met LTV en
stook 55º voor zowel de vloerverwarming als de radiatoren.
Je kunt uit de foto's niet bepalen hoe de installatie is
ontworpen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: supersnail
@ invisible

Volgens mij kan ik op je foto van je radiator zien dat de aanvoer en de retour idd zijn verwisseld. Ik ben niet direct bekend met dit merk radiator, maar ik kan wel zien dat het een radiator met ingebouwde thermostaatknop betreft. Bij het merk radiator waar wij mee werken is de binnenste aansluiting (die met het dunne buisje binnendoor) altijd(!) de aanvoer. (op jouw foto nummer1) Dit betekend dus dat deze radiator verkeerd om aangesloten zit. Nu is het zaak om dit voor alle aansluitingen in je huis te bepalen. Zoals ik al eerder heb vermeld, wanneer alles verkeerd om zit volstaat het om de aanvoer en de retour bij de ketel om te wisselen.

succes,

supersnail


Ik zal dit verder proberen uit te zoeken en kom hier nog op terug.
Het is inderdaad belangrijk te weten of aanvoer en retour niet
verwisseld zijn. Het zou niet de eerste keer zijn zowel voor
de beun als de ervaren installateur.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de aanvoer en retour inderdaad omgewisseld zijn.

En om nog ff terug te komen op de installatie van de ketel.

Laat ik zo zeggen als ik zo een keteltje hang en aansluit dan kan ik direkt op zoek naar een andere werkgever.

Man man dit heb ik zelden gezien zelfs niet in belgie.

 

Dreambox 500c, 8000ss/cc, Nokia DboxII, VU+DUO Wavefrontier T90, 10 dual lnb`s, Microclient

PLi Image

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...