Ga naar inhoud


Klapperende radiatoren.


Michel

Aanbevolen berichten


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Beheerder

Het zijn overigens radiatoren van brugman, http://www.brugman.be (universal compact). Zeer goede kwaliteit radiatoren heb ik me vandaag door een installateur laten vertellen.

 

http://www.brugman.be/nl1/documentatie/download/pdf/tech_doc_2008.pdf

 

Maar wat is het nou? Ik kan me nogmaals niet voorstellen dat de verwarming erg slecht aangelegd is. Er is immers een attest voor en dat wil zeggen dat het een goedgekeurde installatie is en daar zijn in Belgie strenge eisen aan verbonden.

 

Ik ben bovendien ook niet echt geholpen met ongefundeerde opmerkingen over de kwaliteit van de installatie terwijl je zelf ook geen oplossing weet en de installtie op twee onduidelijke foto's al kan beoordelen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij enig werk.

 

Het is inderdaad een Brugman, zie de ruiter op paard.

Daarnaast is er een twee-pijps H-onderblok toegepast

van Comap Sar. Zie de plaatjes.

 

Nu even controleren of alle radiatoren juist zijn aangesloten

met de temperatuurproef.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat zou dan inderdaad betekenen dat de aanvoer verkeerd aangesloten is.

 

Weet iemand wat dat ventiel(?) met dat grijze dopje op de eerste foto uit mijn eerste bericht is?

 

Ik zal donderdag alle radiatoren nakijken of de aanvoer en afvoer hetzelfde aangesloten is.

 

Als die allemaal hetzelfde aangesloten zijn, zouden de buizen aan de verwarmingsketel zelf verkeerd aangesloten zijn?

 

Dat is dan ook de oorzaak van het klapperen?

 

Dan ga ik namelijk de installateur bellen dat hij zijn fout mag komen herstellen. Dat zal hij ook wel gratis doen neem ik aan.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: iNvIsIbLe
Dat zou dan inderdaad betekenen dat de aanvoer verkeerd aangesloten is.

Weet iemand wat dat ventiel(?) met dat op de eerste foto uit mijn eerste bericht is?


Dat is een radiatorkraan welke thermostatisch is voorbereid.
In Belgie heet dat thermostatiseerbaar radiatorventiel.
Jammer dat ik het tekentje niet goed kan zien wellicht kan
ik er dan meer over vertellen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik zal er donderdag een betere foto van maken.

 

Als ik dat grijze dopje aandraai wordt er een pinnetje naar bninnen gedrukt en worden als gevolg daarvan alle radiatoren niet meer warm, maar de vloerverwarming wel nog.

 

Enig voordeel: De radiatoren klapperen dan ook niet meer :D

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even naar de ketel gekeken en met name de aanvoer en

retour. Boven op zolder zit alles goed. Zelfs het expansievat

zit in de retour (zoals het min of meer hoort)

De kraan met het grijze dopje zit ook in de goede stromings

richting. Als je die kraan dichter draait zal de hoeveelheid

water in het systeem verminderen en zal het klapperen afnemen.

Je hebt boven 2 groepen. Ik denk dat de groep waarin de afluiter

zit met het grijze dopje de radiatoren zijn. De voorste dan de

vloerverwarming. Maar dit blijft uiteraard een beetje gissen.

 

Hier het plaatje.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit zelf ook in de verwarming ben storingsmonteur..dus inprincipe sleutel ik vaak alleen aan de keteltjes.

 

zover ik het kan bekijken op de foto zijn het gewoon 2 groepen met afsluiters.

 

1 groep voor de radiatoren en 1 groep voor de vloerverwarming.

waarschijnlijk hadden ze net 1 kogelafsluiter te weinig in de auto :D en hebben ze toen maar deze thermostatische afsluiter gebruikt of ze hebben het met een bedoeling gedaan eventueel deze groep later als het nodig was met een motorbediende kop na te regelen met thermostaatje ergens in een ruimte ofzo. dat kan ik niet beoordelen omdat ik niet weet wat voor regeling er opzit.

 

wat ik me verder wel afvraag word je vloerverwarming verder wel nageregeld met een verdelertje met thermostaatknop en eigen pompje???

 

ook mis ik de bypass leiding of heb je ook gewone kranen?

zijn alle radiator afsluiters thermostatisch?

 

je moet idd ff kijken als alles koud is bijv smorgens welk buisje vd radiator het eerste warm word als je het spul aanzet.

het buisje wat door de radiator omhoog loopt moet als eerste warm worden.

als dit net omgekeert is zitten idd de aanvoer en retour verwisseld.

dan krijg je dus een hoge gasrekening en ook klapperende afsluiters.

 

NailZ

dream dm7000 dm500, kathrein ufs910 en strong 8000 en 8100

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ok dat is duidelijk.

 

Maar als nu alle radiatoren verkeerd om zitten, hoe is dat dan op te lossen?

 

En wat te doen als er maar bijvoorbeeld twee radiatoren verkeerd om zitten en de rest wel goed zit?

 

Dat kan je toch niet simpel even omdraaien he?

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als alles verkeerd omzit is het simpel dan kun je het bij de ketel aanpassen.

dan wissel je daar de 2 leidingen om die naar de radiatoren gaan.

als er een of een paar verkeerd omzitten word het lastiger dan zul je het bij de radiatoren die fout zitten moeten oplossen.

en dat lijkt me knap lastig te realiseren

 

NailZ

dream dm7000 dm500, kathrein ufs910 en strong 8000 en 8100

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Citaat:
wat ik me verder wel afvraag word je vloerverwarming verder wel nageregeld met een verdelertje met thermostaatknop en eigen pompje???

 

ja, op de beide vloerverwarmkingsverdelers zit een thermostaatkraan en een pomp met warmtevoeler die de pomp in- en uitschakelt.

 

Citaat:
ook mis ik de bypass leiding of heb je ook gewone kranen?

zijn alle radiator afsluiters thermostatisch?

 

Alle radiatoren hebben thermostaatkranen.

 

 

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de radiatoren goed aangesloten zijn en de ventielen klapperen dan moet er ook ontzettend veel ruis in de installatie zijn je hoort dan als het ware het water stromen. Nogmaals wat ik al eerder melde de radiator moet als hij gaat opwarmen aan de bovenkant eerst warm worden. De stijgleiding naar het radiatorventiel moet eerst heet worden. Als dat niet het geval is zijn ze verkeerd aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Citaat:
De stijgleiding naar het radiatorventiel moet eerst heet worden.

 

Dat is dus helaas niet zo bij de radiator die ik vandaag getest heb. Daar werd de retourleiding (op de foto van con rechts) het eerste warm en dat is dus fout.

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan zit het met de vloerverwarming vast wel goed

wat ik zou doen is....

1 je moet zeker weten of er een bypass leiding aanwezig is (eventueel door instalateur laten controleren)

is er geen bypass zal er een gemaakt moeten worden

2 en je moet alle radiatoren controleren op juiste aansluiting

aanvoer/retour

 

ik denk ook dat dit klapperen/ratelen komt door aanvoer of retour verwisselt of door het ontbreken van een veerbelaste bypass...

 

als er veel kranen dicht lopen krijg je een grotere flow op andere ratiator(en) dit kan ook lawaai(SUIZEN) veroorzaken.

 

NailZ

dream dm7000 dm500, kathrein ufs910 en strong 8000 en 8100

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zul je de radiatoren allemaal even moeten controleren. Als alles zo is dan weet je wat te doen staat is reeds boven beschreven.

 

Het loopt allemaal een beetje door elkaar heen maar ik geloof dat er toch een duidelijk beeld van de situatie is ontstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...