Ga naar inhoud


Klapperende radiatoren.


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Hoi,

 

We hebben een nieuw huis gekocht en nu blijken de radiatoren zodra de verwarming gaat verwarmen te klapperen.

 

Vlak bij de ketel (een ecompline TOP van Nefit) zit een soort vertiel met een plastic dopje en als ik die aandraai, geen klapperende radiatoren meer, maar dan worden ze ook niet of nauwelijk meer warm. (zie foto)

 

Op alle radiatoren zit een thermostaatkraan en als je bij één van de radiatoren een beetje aan de thermostaat draait en het klapperen vaak even weg.

 

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat het klapperen komt van de thermostaten op de radiatoren die snel achter elkaar afsluiten en openen, zo lijkt het.

 

Het systeem is op druk en de lucht is er overal uit. Ik heb in ieder geval alle radiatoren en de vloerverwarmingsunits ontlucht.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 79
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als ik het zo zie is de installatie door een doehetzelfver

gedaan, denk dat aan voer en retour omgewisseld zijn en dan komt

het warme water via de retour de radiator binnen.

Als dan de thermostaatkop denkt het is warm genoeg in de ruimte

dan loopt de kraan dicht maar omdat het verkeerd omzit dan drukt de pomp hem steeds open.

 

Ook heb ik wel eens gezien dat je de thermostaatkr.

van de sommoige bouwmarkten ook verkeerd om kunt plaatsen.

 

Hoop dat je er iets mee kunt.

1 vu solo 1 vu duo 2 vu solo2HD allen op de wave met Multi-swicth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de snelheid van het water in het systeem te hoog is en daardoor gaan de ventielen klapperen van de thermostaten. Als het warm genoeg is in de verschillende vertrekken (lokalen) gaan de thermostaten de kranen sluiten. Daardoor gaat de stroomsnelheid van het water omhoog met het klapperen tot gevolg. Ik kan het eigenlijk van afstand niet beoordelen het kan nog meerdere oorzaken hebben. Hoe is het systeem geregeld. Met bijv. buitenthermostaat of kamerthermostaat. Kortom het kan van alles zijn.

 

Wat hierboven staat beschreven kan ook heel goed er kunnen allerlei fouten gemaakt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals harryinstallatie al zegt zijn idd de aanvoer en retour verwisseld, de thermostaatkraan sluit by de behaalde temperatuur maar omdat het water verkeerd door de kraan stroomt duwt de pomp druk de zitting weer open en de veer in de thermostaat weer dicht resultaat dus een klapperende kraan. Succes ermee.

VU+ UNO 4K DVB-C OpenPLi ZIGGO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gevoel zegt me inderdaad dat er ergens een aanvoer met een retour verwisseld is(ik ben cv monteur), dit is in 90% van de gevallen de oorzaak van klapperende radiatoren. Dit kan je vrij eenvoudig testen, door de cv aan te zetten en bij de diverse radiatoren te voelen welke kant (aanvoer of retour) er het eerste warm wordt. Wanneer blijkt dat alle radiatoren verkeerd aangesloten zitten (en ook de vloerverwarmingsunit) volstaat het om de aansluitingen op de cv-ketel om te wisselen.

 

succes,

 

Supersnail

Groeten, Supersnail

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je een foto kunnen maken waarbij de relatie te zien is van

het ventiel met de rest van de installatie (dus op grotere

afstand)?

 

Want de functie van het ventiel is mij onduidelijk en ook

de stromingsrichting van het water. De stromingsrichting van

het (thermostaat) is wel duidelijk gezien de pijl erop.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Bedankt voor de reacties tot dusver.

Hier een foto van de installatie (zonder kap) op enige afstand.

 

Denk er wel aan dat dit een Belgische installatie is en ze hier verwarmingssystemen niet hetzelfde installeren als in Nederland.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De achterste buis is die met het ventiel er op en dat is tevens de lus waaraan (ik denk alle) radiatoren van boven en beneden hangen.

 

3 radiatoren beneden en 4 radiatoren boven en twee vloerverwarmingen (1 x hal en badkamer boven) en 1 x vloerverwarming voor vrijwel alle vertrekken beneden.

 

De radiatoren en vloerverwarming worden wel gewoon warm en het warm water werkt ook uitstekend.

 

Een kennis van mij heeft de installatie kort bekeken en zegt dat er in die lus mogelijk een soort retourventiel (?) geplaatst moet worden om de lus op druk te houden, maar wist dat niet 100% zeker omdat hij alleen werkt met Nederlandse installatie en deze wat vreemd voor hem was.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien alle radiatoren voorzien zijn van thermostaten is het voorschrift om tussen aanvoer en retour een "kortsluiting" (veerbelaste klep welke bij een bepaalde druk open gaat) te monteren. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat de druk te hoog oploopt indien alle thermostaten gesloten zijn en de pomp kan dan z'n water niet meer rondpompen.

 

groet

Goofykwek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe wordt de installatie geregeld is dit met een kamerthermostaat of buitenthermostaat eventueel beide. Of alleen met een ketelthermostaat met maximumthermostaat. Kortom hoe regel je de temperatuur?

 

Wat goofykwek zegt dat de druk te hoog oploopt in het cirquit dit zal waarschijnlijk de reden zijn als tenminste alles goed is aangesloten. De thermostaatventielen kunnen maar een bepaalde water doorstroomsnelheid aan. Als de snelheid te hoog is gaan de ventielen klapperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, hier kan ik geen hout snijden.

 

Maar als blijkt dan de thermostaatkraan de veroorzaker is,

dan is het het proberen waard om dit ventiel om te draaien.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De temperatuur wordt in ieder geval door een kamerthermostaat geregeld. Of er ook een buiten voeler is, weet ik niet zeker.

 

De radiatoren klapperen ook als ze slechts op 1 of 2 staan.

Kan het dan toch zo zijn dat er ergens nog een soort drukventiel tussen moet?

 

Dat is volgens mij ook wat die kennis vertelde.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een kamerthermostaat is dan zou je het volgende kunnen proberen. Je draait de thermostaten van de radiatoren in de kamer helemaal open. Dat kun je doen omdat de temperatuur in de kamer toch al thermostatisch geregeld word. Dan ben je er in ieder geval zeker van dat er denk er voldoende doorstroming is. Dan moet het klapperen ophouden. Maak eens een foto van een aansluiting van de thermostaatkraan met radiator. Plaats deze eens.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om er zeker van te zijn dat de aanvoer en retour verkeerd zijn

aangesloten doe je het volgende; zet één radiator 2 uurtjes

dicht zodat je zeker weet dat deze is afgekoeld.

Zet de kamerthermostaat dan hoog en open de dichtgezette

radiator. De leiding die het eerste warm wordt is dan uiteraard

de aanvoer.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er misschien een mogelijkheid om de circulatie pomp op een lagere capaciteit in te stellen ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...