Ga naar inhoud


DM800HD praktijktestje


Ron

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag de DM800HD twee dagen ter test gekregen.

vanavond heb ik tot in de late uurtjes getest en ben erg onder de indruk.

---------------------------------------------------------------

Eerst wat gegevens op een rij:

Receiver: DM800HD demo exemplaar

OS: Linux OE 1.5

GUI: Enigma 2

Sofftware versie: Origineel (VDEV) en Ronaldd

---------------------------------------------------------------

Inhoud verpakking:

Na uitpakken komt er een klein zwart receivertje uit de beschermhoes van gelijke afmeting als de DM600PVR. De DM800HD is echter in tegenstelling tot de DM600PVR voorzien van een net klepje waarachter de kaartlezer zich bevind en een verrassend mooi klein OLED display.

Op de achterzijde vind je uiteraard naast alle bekende aansluitingen de niet onbelangrijke DVI output en een volstrekt zinloze modem aansluiting. Ik neem aan dat die er alleen op zit om 14% invoerrechten te "besparen".

Bijgeleved is een DVI->HDMI kabel (1,5mtr) en een SCART naar composiet Cinch en audio L+R Cinch convertor.

Het eerste gebruik

De DM800HD werd mij aangeleverd met de laatste VDEV versie van gisteren.

Het booten duurt iets korter dan bij de DM7025, wat nog steeds best lang is. Dat is echter alleen van belang bij de eerste keer aanschakelen, want uit standby "ontwaakt" de DM800HD binnen 1 a 2 seconden. Het lange booten komt door gebruik van OE 1.5 i.c.m. Enigma2, dan nu eenmaal wat meer processorkracht vereist, maar in tegenstelling tot Enigma 1 talloze voordelen biedt.

Om te kijken wat er precies gebeurt als je zo'n receiver de eerste keer in gebruik neemt, voer ik een factory reset uit.

De DM800HD komt op met de vraag of ik de DVI, SCART of Component output wil gebruiken. Deze opties worden heel erg slim om de paar seconden automatisch geactiveerd. Welk type output je ook gebruikt, om de paar seconden heb je dus altijd even beeld zodat je op OK kunt drukken.

Daarna vraagt de DM800HD naar PAL/NTSC, 50 of 60Hz, 1080i of 720p en wordt je heel slim begeleid bij de fijninstellingen (contrast, helderheid en kleur) van je TV. Dat is zeker geen overbodige luxe, want die staan bij menig LCD en PLASMA vaak helemaal verkeerd.

Daarna start de bekende Enigma 2 setup wizard.

na de nodige instellingen te hebben ingevoerd, voer ik een scan uit op Astra 1. 1397 services worden gevonden. Dat zijn er een paar minder dan bij een DM600PVR. Ik heb na lang zoeken niet kunnen ontdekken welke services niet worden gevonden. Mogelijk zijn het een paar onbelangrijke dataservices. Het signaal is echter wel volle bak.

natuurlijk schakel ik meteen naar Astra HD+. Chakka! Wat een beeld. dat valt helemaal niet tegen. De DM800HD is momenteel alleen aangesloten via de bijgeleverde DVI->HDMI kabel. Ik heb beeld en digitale audio op de TV. Dream heeft zijn belofte dus waargemaakt!

Metingen

Stroomverbruik:

Standby: 16 watt

HDTV weergave: 28 watt

SDTV weergave: 23 watt

Zonder stekker: 0 watt:-)))

Signaal: dat kan ik niet echt met een meting staven, maar ik merk geen enkel verschil met de DM7025 en de DM600PVR.

Goodies

Als hobbyist rest mij dan nog het testen van CCcam en newcs.

na het killen van de watchdog en dccamd start ik de inmiddels naar de box gekopieerde CCcam MIPS versie handmatig via telnet. Even een share aangemaakt naar de Dreambox DM7025 waarin mijn CDS smartcard zich bevind.

Beeld!! CCcam werkt dus en zapt als een tierelier binnen 1 seconde op, van, naar HDTV en SDTV!

Nu zie ik ook dat de DM800HD het beeld van de SDTV zenders netjes upscaled naar 1080i, wat bijvoorbeeld de door mij enkele maanden geleden geteste Humax 2000 niet doet. Het SDTV beeld is dan ook erg goed.

Nu wil ik natuurlijk weten of de HDCP beveiligde zender Premiere HD ook zichtbaar wordt. Hiervoor installeer ik de CCcam info plugin handmatig via samba en voer een key-update uit. Foei, hardstikke illegaal natuurlijk, echter kan ik mij in Nederland niet officieel abonneren op premiere dus richt ik hiermee geen schade aan.

Meteen beeld op Premiere HD. HDCP werkt dus! Nu wordt ik langzaam maar zeker (nog) enthousiast(er).

Alternatieve software

Tijd om de op USB key beschikbaar gestelde Ronaldd versie te testen. Stroom van de box, stroom er op, wachten op het Dream logo, standby toets indrukken en op het display verschijnt "STOP" IP 192.168.1.34.

even snel naar de browser, IP adres invullen en voila. Hetzelfde bootloader menu als bij de 7025. Upgrade firmware, ronaldd image selecteren en gaan met die banaan.

Vreemd, de image flashed na 100% tot bijna 200% door. confused

Schoonheidsfoutje?

Na 200% springt de balk terug naar 100% en is hij klaar.

Rebooten en ja hoor. Ronaldd precies zoals ik het gewend ben op de 7025. Alles werkt perfect (incl. alle plugins) op een paar kleine schoonheidsfoutjes na. De signaalmeting bijvoorbeeld, is niet correct geschaald. Het percentage signaal klopt niet. Dat zal wel komen door het andere type tuner en zal door dream nog aangepast moeten worden.

Met de ronaldd image heb ik nu wel last van een audio probleem via HDMI. Audio klinkt nu plotseling overstuurd. Ik denk een driver isssue. Zometeen nog eens de andere firmware testen om te kijken of het dan weg is (EDIT: Met de VDEV van vandaag geen audio problemen!). Via de optische uitgang klinkt audio wel perfect.

Ook valt mij op dat de inmiddels in de DM800HD geplaatste smartcard niet werkt. Na verdere studie blijkt het sci0 device wel aanwezig, maar door cccam niet te worden herkend.

Newcs ziet hem wel, maar de taktfreqentie wordt niet juist geinterpreteerd (13,7Mhz). De driver is dus nog niet goed, of newcs en ccam moeten hiervoor aangepast worden, het werkt in ieder geval niet zoals het zou moeten werken.

Ik kan verder vooralsnog geen problemen ontdekken.

Opnemen van HDTV en SDTV op de reeds geplaatste samsung 2,5" 120GB HDD gaat perfect, timeshiften ook. Spoelen gaat soepeler dan bij de 7025. De opnames zijn ongecodeerd. Oók de HDTV opnames!

Wat niet goed werkt is de picture in graphic in de ronaldd image. Het kleine beeldje geeft slechts een stukje van het werkelijke TV beeld weer in plaats van een geheel miniatuur beeld. Ik vermoed dat hiervoor een software aanpassing nodig is.

Voorlopige conclusie:

Ik ben zeer positief verrast. Dream heeft zijn naam waargemaakt. ze leveren een snelle en uiterst kleine HDTV single tuner PVR met PnP tuner en uiterst krachtige features. Vooral het kleine maar haarscherpe OLED display vind ik super! HDMI+HDCP (via bijgeleverde kabel) werkt perfect! Ik heb ook nog even getest met mijn eigen Monster DVI->HDMI kabel van 3 meter en ook dat werkt.

Ik heb met mijn 1.20 channel master vrijwel alle satelieten tot mijn beschikking, maar ik vind het HDTV aanbod momenteel nog te mager om de 449,00 euro die je lichter wordt voor zo'n DM800HD, te verantwoorden. Wordt dat aanbod wat beter, vind ik het t geld zeker waard, maar momenteel zou ik de DM800HD (of welke HDTV receiver dan ook) nog niet kopen.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Als jullie willen dat ik specifiek wat test of bekijk, ik heb de box nog tot vrijdagochtend!

 

Ron

 

Ps. Ik kan geen screenshots maken, want GRAB werkt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 386
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zeer duidelijk geschreven, erg bedankt voor de info ! smile

 

Ook al ben ik het op kleine puntjes soms niet altijd met je eens, hierbij ook eens heel erg bedankt voor de tijd die je voor ons (forum) investeert !

2x VU+ Solo 4K, 2x DM8000, 1x DM800, Triax 90cm (13.0° / 19.2° / 23.5° / 28.2°)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic
Daarna vraagt de DM800HD naar PAL/NTSC, 50 of 60Hz, 1080i of 720p
Wordt SD altijd opgeschaald naar HD, of is dat ook uit te zetten (zodat m'n tv kan opschalen)? Ofwel is er een mode waarbij het signaal altijd in de originele resolutie uitgestuurd wordt (met als maximum resolutie degene die je ingesteld hebt)?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast NDS4Ever

Afspelen diverse mediaformaten:

 

Divx ja/nee

WMV (HD versie) ja/nee

MKV ja/nee

 

Kortom is de Dreambox in staat om HD content in 720P en 1080i weer te geven, in eerste instantie via de HardDisk. Ik denk dan met name aan geconverteerde blu-ray en HD-DVD movies.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik dan uitgebreid moeten testen, maar ik denk niet dat die codecs er al in zitten en als ze er in zitten, weet ik niet of dit type CPU het aankan.

De CPU van de 8000 vermeldt wel duidelijk en specifiek DIVX in de specs.

Als de (HD) films in TS formaat zijn, zie ik geen beperking, maar goed ik ga het vanavond wel testen.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp echt niet waarom ze niet de release datums vrijgeven. Je kunt hierdoor namelijk de verkoop al voorbereiden en op die manier het product volgens mij veel sterker lanceren. De aankondiging op hun site is ook erg vaag: al 2 maanden staan er 2 vage foto's die steeds iets duidelijker worden.

 

Of ze zijn heel onzeker van hun zaak, of ze plannen niet goed of ze zijn toe aan een marketing manager. Of ik begrijp er geen bal van...dat zal het wel zijn!

 

Ik ga hem wel gelijk kopen ...die 8000...als tie er is...

Fransyvy

Dreambox 8000 en 7000, Wavefrontier 55, Pioneer 505XDE, Denon 4306/3930, B&W Nautilus 802 en HTM3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron

 

Ik heb enkele vragen :

- wordt het geluid gelijktijdig over de DVI en optische interface verstuurd, of moet je een keuze maken?

- hoe zit het met de synchronisatie tussen beeld en geluid (is er een verschil te merken)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verslag, bedankt.

 

Ik heb dezelfde vraag als bartbnl, kun je het scalen uitzetten? Ik denk dat mijn eigen scaler namelijk beter is...

 

Groet, Yo!

DM800 en DM8000. Visiosat bi-sat 13,19,23 en 28 via EPM 17/8 multiswitch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een geweldig verslag van de DM800,

Mijn vraag is ook, of er naast de DVI kijk/luister optie de andere mogelijkheden (scart/Component output/Digital-audio) gelijktijdig te gebruiken zijn.

 

Andere vraag, is die Ronaldd image een copie van de 7025 of is die echt voor de 800 gemaakt?

Uiteraard, kan het dan zijn dat er onvolkomendheden zitten in de gebruikte Ronaldd image en zullen die geconstateerde storingen verholpen gaan worden bij de massale ingebruikname van de 800

grtz arie

_________________________________________________________________________

Dreambox8000(Sat/Sat/Cab/Ter)+2Tb-SATA \ 800HD(sat) ; 500HD+1Tb=>eSATA \ Clark_Tech ET9000 \ alles met open-PLi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verslag Ron, duidelijk en goed weer gegeven!

 

Wel nog een vraag: Heb je andere emu's getest zoals Cam3 en Gbox wellicht dat die de kaart wel lust.

Voor de meeste zal het belangrijk zijn dat een originele kaart wel werkt op de 800.

Alvast bedankt, Peter

 

 

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nog een test vraagje:

 

Heb je al gekeken of je beeld krijgt op de Canal Digitaal HD kanalen op 23 oost met een officiele SECA kaart?

 

Is er ook een optie zoals op de HUMAX 2000 waar je het geluid synchroon kan krijgen door de MUTE toets 5 seconden ingedrukt te houden. Is wel handig bij LCD TV's.

 

Verder prima verhaal. ZO te lezen een stuk positiever dan de test van de Lyngbox van een paar weken geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...