Ga naar inhoud


AB9000 (deel 2)


denktenk

Aanbevolen berichten

Kom op, mannen. Laten we niet gaan discussieren in de stijl van: Ik ben een stichting correlatie-kandidaat.

Laten we het eens zijn over een paar dingen:

a) Dreambox en DGStation zijn beiden goede boxen met hun voors en tegens.

B) Als er geen proefondervindelijke vergelijkingen zijn gemaakt, kan je ook niet vergelijken.

c) Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

 

En nu weer on-topic: Ik test deze box al een aantal maanden en ik moet zeggen dat DGS met hun laatste (beta) releases al meer stabielere images hebben dan dat ze nu toe op hun SD boxen hadden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 272
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Toxic[Q
Origineel bericht van: bully2
ik ben overmatig enthousiast!!
smirk
Dat is mooi om te weten. Dan kun jij een beetje
compenseren voor alle andere berichten links en rechts waar
enorm geklaagd wordt over met name de slechte werking van de
software.

Ron



@Ron,

Dat enorm klagen slaat mijns inziens op de allereerste
software in februari/maart 2008.
Dienaangaande heeft bully2 op het Sat4all board op 01-03-2008
geschreven dat de software nog buggy is.
Op het moment van jouw citaat, 02-04-2008, heb je kennelijk
gerefereerd aan forumberichten van februari/maart 2008.

Inmiddels is kennelijk de software al flink vooruitgegaan
en het geklaag in dezelfde mate verminderd .
Om me, naast de positieve berichten die er de laatste tijd
over de software waren verschenen, daar zelf van te overtuigen
ben ik vrijdag bij bully2 gaan kijken.
En inderdaad, de software werkt naar behoren, geen enkele
vastloper, prima beeld en dito geluid, zappen gaat goed, Common Interface
werkt goed in combinatie met module/kaart enzovoort enzovoort.
HDTV en SDTV uitzendingen kun je probleemloos opnemen,
kortom de ontvanger doet gewoon datgene wat hij moet doen.


Origineel bericht van: Toxic[Q
De lyngbox was de eerste linux twin tuner op de
markt.

Origineel bericht van: sattaz
Zoals johnwillem al schreef is de ABCom 9000 WEL
de eerste Linux HD TWIN Receiver.



Kennelijk hebben we het allebei mis en is de Reelbox Avantgarde de eerste Linux HD TWIN Receiver.


Origineel bericht van: Toxic[Q
Als jij ooit een auto van merk XXXX hebt
gereden en daar alleen maar ellende mee hebt gehad, zul je dat
merk voortaan waarschijnlijk ook gewoon links laten
liggen.



Ondanks die waarschijnlijkheid heb ik in het verleden daarvan weleens afgeweken hoor.
Zo heb ik wel eens van merk XXXX een satellietgerelateerd product gekocht dat zeer slecht presteerde in datgene waarvoor het ontworpen was en enige tijd daarna heb ik van datzelfde merk XXXX een soortgelijk satellietgerelateerd product gekocht en dat werkt(e) gewoon voortreffelijk.


Origineel bericht van: sattaz
@bully2,

Is dat misschien een al iets oudere videoreportage van
Dr.Dish?

Want op het IPBox forum meldt vandaag iemand dat met de nieuwe
firmware/software
zelfs tegelijkertijd 2 gecodeerde HDTV-uitzendingen kunnen
worden opgenomen
plus nog een 3e HDTV-uitzending kan worden bekeken.



Afgelopen vrijdag heb ik dit bij de ABCom9000 van bully2 uitgeprobeerd.
En het klopt, je kunt tegelijkertijd 2 gecodeerde HDTV-uitzendingen
(ongecodeerd) opnemen en een 3e HDTV-uitzending bekijken.


Origineel bericht van: Toxic[Q
Origineel bericht van: Dutchsat1
Hij is vanaf Euro 575,00
verkrijgbaar in diverse winkels, je zult even moeten
googlen.
Vermeldt er dan ook even bij dat er dan maar
1 tuner bij zit en een extra tuner je ook nog eens 70 euro
lichter maakt.



Waarom zou dat erbij vermeld moeten worden?
De ABCom9000 HD inclusief 2 (twee) DVB-S2 tuners kost in Eindhoven 579 Euro.


Origineel bericht van: Toxic[Q
Origineel bericht van: Dutchsat1
Hij is vanaf Euro 575,00
verkrijgbaar in diverse winkels, dat is voor de prijs van een
DB 7025 die geen HD is!
Vermeldt er ook even bij dat je
een HDTV ontvanger nooit met een SDTV ontvanger kunt
vergelijken.De DM7025 is te koop als twin tuner met twee
tuners en heeft op diverse gebieden betere specificaties
(snellere CPU, groter flash, OLED display), maar natuurlijk
geen HDTV.



Volgens mij is het ook nooit de bedoeling van Dutchsat1 geweest om een HDTV ontvanger
met een SDTV ontvanger te vergelijken.
Zover ik heb weten te traceren is de bodemprijs voor een DM7025 met 2 DVB-S tuners 499 Euro
en de bodemprijs voor een ABCom9000 HD met 2 DVB-S2 tuners 579 Euro.
Mijns inziens bedoelde Dutchsat1 te zeggen dat je voor een meerprijs van 80 Euro
in plaats van een SDTV twintuner je dan een HDTV twintuner hebt.
Je kunt (bijna) alles met de HDTV twintuner wat je ook met de SDTV twintuner kunt
plus uiteraard de (al in de nabije toekomst)gestaag in aantal toenemende HDTV uitzendingen.
Daarnaast kun je met zo'n HDTV ontvanger ook een eveneens
groeiend aantal SDTV uitzendingen
bekijken/beluisteren die in DVB-S2 en/of MPEG-4 uitgezonden worden.
Te denken valt daarbij aan een groot aantal (deels ongecodeerde) Russische, Lybische,
Duitse, Poolse, enzovoort enzovoort uitzendingen.
Dat is niet mogelijk met een "gewone" SDTV ontvanger.
Ik vraag me trouwens of die betere specificaties wel significante voordelen opleveren.


Origineel bericht van: Toxic[Q
Als je dan een abcom 9000HD gaat vergelijken
met de upcoming 8000HD van Dream Multimedia (wat een veel
eerlijkere vergelijking is), ziet de 9000 er al meteen een
heel stuk minder gelikt uit.
Geen OLED display, maar 2 in plaats van 4 tuners mogelijk,
waar bij de 8000 twee tuners bijgeleverd zijn en bij de abcom
maar 1. 164MB DDR geheugen in de abcom tegenover veel sneller
en groter (256MB) DDR2 geheugen in de dreambox 8000HD, 266Mhz
ST core, tegenover de veel betere en snellere Broadcom 300Mhz
core, 16MB flash in de ABCOM tegenover de maarlieft 64MB flash
in de 8000HD van Dream Multimedia etc. etc.
Ik denk dat er beter gestopt kan worden met vergelijken want
dat heeft gewoon geen enkele zin. Het zijn allemaal totaal
verschillende producten.



Totaal verschillende producten lijkt me wat kort door de bocht.
De eerder genoemde satellietontvangers hebben met elkaar gemeen
dat je er (bijna alle) satelliettelevisie- en radiozenders mee kunt ontvangen,
zowel rechtstreeks of via een ingebouwde harde schijf.
Daarnaast de gebruikelijke features als CI/module,
kaartlezer(s), diverse DiSEqC,
uitgebreide zenderlijst, plugins, emu's, netwerkmogelijkheden, enzovoort.
De specificaties met betrekking tot CPU, geheugen en dergelijke lijken mij
voor de ABCom9000 ruim genoeg bemeten te zijn.
Zoals al eerder gemeld blijkt uit een praktijktest dat de ABCom9000 soepel met 3 HDTV signalen
tegelijk kan omgaan: tegelijkertijd 2x gecodeerd opnemen waarbij 2 ongecodeerde opnames gerealiseerd worden en tegelijk 1 HDTV zender bekijken.
De praktische voordelen van een OLED display en 4 tuners
lijken mij beperkt te zijn.
Met 4 tuners kom je (gebaseerd op de huidige informatie) in de buurt van 1000 Euro aanschafprijs en met een harde schijf noodzakelijkerwijs erbij (waar heb je trouwens anders 2 of 4 tuners voor nodig?) zit je al royaal boven de 1000 Euro.
Op een gegeven moment wordt dan de afstand in prijs met vergelijkbare modellen zelfs voor een product met betere specificaties te groot.

Helaas valt een "veel eerlijkere" vergelijking tussen de
ABCom9000 en de "upcoming box" DM8000 nu niet te maken.
Zoals het er thans naar uitziet is de DM8000 op zijn vroegst
augustus 2008 te verwachten.
Dat meldt althans het Duitse satellietblad "Sat und Kabel" naar aanleiding van een door hen gevoerd gesprek met een woordvoerder van Dream Multimedia.
Zover ik weet is de inhoud van dat gesprek niet ontkend door
Dream Multimedia en mogen we van de authenticiteit ervan uitgaan.
Die "eerlijke vergelijking" inclusief test/praktijkervaring(en)
zal mijns inziens dan ook pas gemaakt kunnen worden op het moment dat de DM8000 ook daadwerkelijk beschikbaar is voor de
consument.
En, afhankelijk van het tijdstip van het daadwerkelijk verschijnen van de DM8000, wellicht is dan een vergelijking tussen die DM8000 en de opvolger van de ABCom9000 "het eerlijkst".


Origineel bericht van: Toxic[Q
Dream Multimedia heeft nu eenmaal de betere
naam en dat is natuurlijk ook niet voor niets.



Dat klopt en is gebaseerd op open source (Linux), gebruik van de juiste hardware en goede software waar vanwege open source in principe iedereen een steentje aan kan bijdragen.
De betere naam is echter niet iets met (bij voorbaat) eeuwigheidswaarde.
Dat is gebleken bij de Nokia 9500 en de Humax 5400.


Origineel bericht van: Toxic[Q
Bovendien snappen ze daar bij Abcom ook wel dat
ze zich alleen prijstechnisch van Dream Multimedia kunnen
onderscheiden. Alleen met een (veel) scherpere prijs, kan
Abcom dus nog een beetje terrein winnen met hun herstickerde
DGstation producten en dat doen ze dan ook op prima
wijze.



Het is niet alleen op prijstechnisch vlak dat ABCom zich onderscheidt van Dream Multimedia.
Door het (minimaal) een half jaar eerder op de markt brengen
van een twin HDTV ontvanger kan en heeft men zich eveneens onderscheiden.
Dat er specificaties minder zijn zegt op zich nog niets over
de kwaliteit van de gebruikte hardware/software.
Je kunt je onderscheiden door ondanks mindere specificaties de toegepaste hardware/software van een deugdelijke kwaliteit te laten zijn.

Het herstickeren van DGStation tot ABCom hoeft niet alleen symbolische waarde te hebben.
Het kan ook duiden op een koerswijziging van het bedrijf waarbij beseft wordt dat deugdelijke hardware/software alsmede aftersales (service) van groot belang is.


Origineel bericht van: denktenk
Ik test deze box al een aantal maanden en ik moet zeggen dat DGS met hun laatste (beta) releases al meer
stabielere images hebben dan dat ze nu toe op hun SD boxen
hadden.



@denktenk,

Volgens mij ben jij dan bij uitstek degene die hier een test/review kan plaatsen.
Waarom heb je het eigenlijk nog niet (eerder) gedaan?


Origineel bericht van: JaxcC
eej, fijn om te horen, maar een downside aan dit
alles, waarom geen nieuwe software meer voor de oude boxen als
de 400, 200 en 250?? Gaan ze hier wederom hetzelfde mee doen
als toendertijd met de 300?? Gewoon de support droppen

frown



@JaaxcC,

Het lijkt mij een terechte vraag maar volgens mij kun je hiervoor beter een apart topic openen.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

@sattaz

 

Wat mij altijd opvalt is dat er altijd opmerkingen worden gemaakt over de inferieure hardware van DSG/Abcom, terwijl dti juist het sterke punt van Abcom is. Terecht geef jij aan dat het de combinatie hardware/software is wat veel belangrijker is.

 

Ik denk dat de beste referentie deze site zelf is. In het DGS/Abcom forum wordt sporadisch geklaagd over problemen met de hardware en als die er zijn dat zijn die zelfs vaak te herleiden aan instellingen van de software.

 

Ik heb al vaker aangegeven dat Abcom wel strikt zelf de produktie in handen heeft en Dream dit uit handen geeft. De boxen worden verspreid over de wereld gemaakt. Hier zit volgens mij een risico. DGstation kan tijdens de produktie nog snel ingrijpen, Dream zal altijd van test modellen afhankelijk zijn terwijl de produktie doorloopt.

 

In het dreambox forum stikt het van de hardware klachten, het blijft maar doorgaan. In het DGS forum wordt meteen kritiek gegeven door enkelen (met als reden dat men toch wilt waarschuwen), terwijl dezelfde personen niet thuis geven in het DB forum bij hardware klachten, in ieder geval zal men dan Dream verdedigen dat men het maar allemaal verkeerd ziet dat het aan de hardware ligt maar dat het incidentele problemen betreft. Nooit wordt op hetzelfde nivo kritiek geleverd.

 

Natuurlijk worden er meer DB verkocht, maar dat maakt niet uit dat het aandeel klachten in dit forum hoger ligt. Dan kun je nog de beste hardware maken, maar ik zie dat dit ook de reden is dat enkele kopers afzien van de koop van bijv. de 800hd omdat men bang is dat doordat DB op enkele punten slim is om de kosten te besparen zoals de DVi/Hdmi discussie, er in de toekomst wellicht problemen kunnen ontstaan met de codering. De enkele DGsgebruikers met klachten die zijn afgehaakt hadden problemen met de software.

 

Conclusie is wel dat de nieuwe software van de HD ontvangers op een ander (hoger) nivo ligt dan de oude reeks. In ieder geval is dit voor mij genoeg reden dat mijn volgende ontvanger zeer zeker de 9000HD zal zijn. En daar gaat het om, vertrouwen in de toekomst en vertrouwen in de hardware.

 

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom, net of er bij DGS niks fout gaat, we hebben zelf chips moeten vervangen, bij de verdeler hoefde je niet aan te kloppen. We hebben hem inderdaad gratis toegestuurd gekregen.

In het begin kon je niet fatsoenlijk opnemen, toen was het advies van DGS om de harde schijf maar ondersteboven te bevestigen.

Zomaar een paar dingen die ik dan zelf heb ervaren.

 

Vertrouwen in de toekomst is bij mij gebaseerd op ervaringen in het verleden. Laat eerst maar eens wat onafhankelijke testen zien, dan praten we verder.

 

Graag alleen inhoudelijk commentaar, dat sommigen mij een DGS basher vinden weet ik ondertussen wel.

 

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik nou, al weer een gelukkige 400s bezitter. Let wel dit is de eerste Linux ontvanger van DGS en ze hebben hun lesje wel geleerd lijkt mij. Dit was ook de reden dat importeurs afgehaakt zijn.

 

Kijk nu eens naar de postings, op elke pagina bij DB zie je wel hardware klachten staan, niet zo bij DGS. Ik heb met de Cubecafe serie nada, zero, 0 klachten gehad en ik heb er rond de 20 geïnstalleerd bij kennissen en vrienden tot nu toe. Betere referentie kun je niet hebben.

 

Ik verwacht dat de 9000Hd minstens eenzelfde kwaliteit heeft als de Cubecafe serie.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@caveman,

 

Wat betreft DGStation (in het verleden), daar heb ik geen ervaring mee.

Hiermee kan ik je dan ook niet helpen of oplossingen aanreiken.

 

Vetrouwen op de toekomst is gebaseerd op ervaringen in het verleden

maar evenzeer geven in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst.

 

Bij testen kun je aan verschillende mogelijkheden denken.

- Consumentenbond: Die denken dat er "digitale ruis" bestaat... blush

- Satelliettijdschriften: Is daar genoeg deskundigheid en (financiële) onafhankelijkheid? cry

- Reviews/tests door forumleden: Vaak "anoniem" en zijn ze wel deskundig en onafhankelijk genoeg? cool

- Andere reviews/tests whistle

 

Het lijkt mij allereerst zaak om een en ander te definiëren en er vantevoren

over eens te zijn/worden aan welke criteria een onafhankelijke test moet voldoen.

 

 

Met vriendelijke groeten wink

 

sattaz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Abcom 9000HD zijn er al vele images uit, die nu al op een hoger niveau staan als de images van de 400s (incl. Emu's). Jij kunt hierbij het beste kijken naar de site van denktenk, daar staan ze in de downloadsectie.

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat klinkt in ieder geval goed. Ik heb even zitten neuzen bij dentenk, en zie inderdaad de wereld aan verschillende images. Ik zie echter nergens iets staan over de emu's die gebruikt worden in die images.

Kan iemand mij vertellen of cccam functioneert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: p0ske
Nou dat klinkt in ieder geval goed. Ik heb even zitten neuzen bij dentenk, en zie inderdaad de wereld aan verschillende images. Ik zie echter nergens iets staan over de emu's die gebruikt worden in die images.
Kan iemand mij vertellen of cccam functioneert?


Kan ik duidelijk over zijn, CCcam werkt niet. Er is namelijk geen SH4 binary beschikbaar. En de mensen van CCcam hebben aangegeven dit niet te doen, ik heb vernomen dat ze eerst met $20.000 over de brug moet komen.

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Kan ik duidelijk over zijn, CCcam werkt niet. Er is namelijk geen SH4 binary beschikbaar. En de mensen van CCcam hebben aangegeven dit niet te doen, ik heb vernomen dat ze eerst met $20.000 over de brug moet komen.


Dat CCcam op deze receiver niet gaat werken, kan ik inkomen, maar voor je volgende bewering zou ik toch wel wat bewijs willen zien. Tot die tijd blijft jouw $$$ bewering gewoon een gerucht/roddel/chitchat.

Ron
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]
Citaat:
Kan ik duidelijk over zijn, CCcam werkt niet. Er is namelijk geen SH4 binary beschikbaar. En de mensen van CCcam hebben aangegeven dit niet te doen, ik heb vernomen dat ze eerst met $20.000 over de brug moet komen.


Dat CCcam op deze receiver niet gaat werken, kan ik inkomen, maar voor je volgende bewering zou ik toch wel wat bewijs willen zien. Tot die tijd blijft jouw $$$ bewering gewoon een gerucht/roddel/chitchat.

Ron


Hoi Ron,

Ik heb toch ook niet aangegeven dat het een feit was? Alleen dat ik het had vernomen. Ik heb dit dus ergens gelezen op één van de vele Duitstalige boards die het internet rijk is smile

Overigens. Gezien een bepaalde actie bij de CCcam 2.0.5+ versies - extra prut stoppen in de key afhandeling zodat er freezes ontstaan op systemen van de DMM concurrent DGStation/AB-Com - die de CCcam team hebben uitgevoerd, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat CCcam ook voor de Kathrein/AB-COM SH4 geaseerde ontvangers gaat uitkomen.

Al hoewel, er zijn ook geruchten waarbij wordt aangegeven dat CCcam 3.x wel Kathrein zou gaan ondersteunen.

Maar voor de duidelijkheid. Nee, er is geen CCcam binary beschikbaar voor SH4 gebaseerde platformen. Maar gelukkig zijn er zat andere alternatieven (mgcamd, camd3 en evocamd om wat te noemen).

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Toxic[Q
]Ok duidelijk.
Ik moet echt eens zo'n 9000 ergens gaan lenen en kijken of de "wijzen" echt gelijk hebben over deze box:-)

Ron


Zelf heb ik geen ervaring met de 9000 (bezit zelf een UFS-910), maar gezien de verhalen op diverse fora (onder andere Denktenk) lijkt mij dit een zeer goede ontvanger. Sinds enkele weken - mede door de inzet van Sindali en de nieuwe images - hoor ik niks anders dan lof over de 9000. Maar ik wacht nog even, ik heb vernomen dat de IP-Box 900 (het kleinere broertje) met enkele weken beschikbaar zal komen.

Ik heb niks aan een Twin tuner dus daarom zal de 900 beter bij mij passen. Ook denk ik dat de prijs veel gunstiger zal liggen. Ik blijf immers een Hollander wink

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...