Ga naar inhoud


3 Com switchen na stroomstoring voeding defect.


Nowtv

Aanbevolen berichten

Ik heb hier twee stuks 24 poorts 3com switchen 24 poorts 3c16471.

Deze zijn beiden na een stroomstoring defect geraakt.

Ik heb de voedings print van een er uit gehaald, maar kan niet zo even vinden wat het probleem is.

Op de print staat: HP-N020JX3

Ik heb echter het idee dat de trafo tussen primair en succendair de boosdoener is.

Maar het zou kunnen dat er eerst een stroom moet lopen ?

Is het containerwerk, of zou er nog wat te redden zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Meestal zit er in dat soort apparatuur een geschakelde voeding. Deze voedingen hebben een paar "zwakke" punten;

- "Primaire" elko's (die dingen met een max. werkspanning van >= 400V)

- De gelijkricht diodes

- Het schakel IC

- De schake FET's

- De optocoupler tussen de primaire en secudaire zijde van de voeding.

Bovenstaande punten staan in volgorde van waarschijnlijkheid gebaseerd op mijn eigen ervaring. Misschien dat er andere mensen zijn met andere ervaringen / tips?

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Vervang de elco aan de uitgang maar, deze is nagenoeg altijd dood.

Vaak ruik je het al als je de behuizing opent.

De waarde is 470uF 16V

Het openmaken vaak het beste door deze voorzichtig te "kraken"

in een bankschroef.

 

Sucess.

 

Grtz,

Erik.

 

2x Relook DGS400 + Dreambox800HD = Te weinig tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je een verkeerde voor je hebt.

Deze voeding zit in de Switch.

En is een printvoeding, dus wat zou ik moeten kraken.

Er zit ook geen elco op met deze waarden.

Aan de uitgang kant zitten deze:

1500uf 10volt

1000 uf 10volt

1uf 50volt

20uf 10volt

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat de AC/DC trafo kapot is.

Maar kan nergens info vinden van dit component.

Hipro 0429

HI-POT

3700EF25179 H1

LTN020JX3

Scheidingstrafo ??

Aan de ene kant 4 pootjes

Aan de andere kant 5, waarvan er 1 is weggeknipt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de trafo gaat bijna nooit stuk.

meestal is er een elco defect.

 

staat op op de print een elco met een bol dakje of wat hoog op de pootjes? (afdichtings rubber bol)

zo ja deze vervangen.

 

even een waarschuwing!!

indien de gelijkrichter nog wel goed werkt komt er +- 380V te staan op de eerste elko.

en indien de voeding niet werkt (en er meestal ook geen ontlaad weerstand is toegepast in dit soort voedingen)

staat hier ook na langere tijd nog een behoorlijk hoge spanning op.

ontlading met de vingers geeft een minder prettig gevoel, en als je pech hebt 2 brandblaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze trafo er uit gesoldeerd.

Aan de ene kant staat 330 volt negatief en positief.

Aan de andere kant staat niets.

Dus ik ben er toch bang voor dat deze defect zijn.

De print is zo opgebouwd dat de scheiding ligt onder de bewuste trafo.

En aan de ene kant heb ik diverse spanningen, aan de andere kant niets.

Diodes en elcos, zijn goed.

Ook de optocoupler en de ic,s zijn in orde.

Dus ik vrees toch echt voor die trafo,s, en die zullen wel niet te vinden zijn.

Heb nu een losse voeding van 3,3 volt 4AH aan de swichen hangen, en deze werken dan normaal.

Als ik die trafo,s niet kan krijgen maak ik wel een nieuwe voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals z80 al aangeeft, de kans dat er een ander component defect is dan de trafo is groot. Als de terugkoppeling vanuit het secundaire deel naar de primaire regeling niet goed is werkt het systeem niet.

Zo te zien is de primaire gelijkspanning er wel, maar als deze niet geschakeld wordt komt er aan de secundaire kant van de trafo geen spanning te staan.

Als er geen zichtbaar defecte onderdelen in zitten is het voor iemand die weinig ervaring met schakelende voedingen heeft heel moeilijk om het defecte onderdeel er uit te meten. Helemaal zonder schema.

Hoe heb je vastgesteld dat de optocoupler en de ic,s goed zijn?

Vooral het gegeven dat het geheel na een stroomstoring defect was en er schijnbaar geen aanwijzingen zijn dat er iets erg warm geweest is maakt de kans dat er een (zener)diode of een in of uitgang van een IC defect geraakt is groter. Zit er op de print nergens een ingesoldeerde zekering? Deze dingen kunner er uitzien als een weerstand of diode. Ook wil men nog wel eens een zenerdiode als beveiliging gebruiken. B.v. een 3,9V zener zondermeer over de 3,3V. Als de spanning even te hoog is raakt de zener kortgesloten en schakeld de voeding in zijn geheel uit.

 

Albert_H.

 

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf bij de mening dat de trafo,s defect zijn.

Als ik de spoelen doormeet met de scoop geven deze geen leven, terwijl de voedende kant dat wel doet.

Dus de wikkelingen moeten toch door zijn.

Ik heb geen idee wat de verhouding in deze trafo is, dus is het moeilijk een vervanger te vinden.

En de componenten heb ik doorgementen met een scoop, waarbij ik de gegevens heb opgezocht.

Echter bij die trafo loop ik vast.

Tot de trafo heb ik meer dan 300volt DC negatief en positief.

En dan stopt het, aan de andere kant helemaal niets.

Het enige wat de er naast de trafo een verbinding heeft met de andre zijde van de print, zijn een paar keramische condensatoren.

Er zit ook een zekering op in een weerstand vorm 250V 1A die is ook goed.

De zeners en diodes zijn ook goed.

Meer kan ik er helaas niet van maken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de "secundaire" kant van de trafo komt pas spanning als de power tr aangestuurd word , die trans. kan ook stuk zijn .

zit er geen hoog-ohmige weerstand (560 k of zo )in de buurt van de trafo ?

Als deze weerstand oneindig word start de voeding ook niet door .

Maar gezien dat het waarschijnlijk door overspanning komt , gok ik ook op het ic of diodes .

Hoor je de voeding tikken ?

Heeft het ic wel voedingspanning ? stabiel ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je aan de primaire kant alleen een DC spanning hebt zie je aan de secundaire kant ook niets. Zoals trust ook al aangeeft, die DC spanning moet aan en uitgeschakeld worden om achter de trafo spanning te krijgen. Als je met de scoop die 300V bekijkt, is het dan echt gelijkspanning of wordt hij aan en uit geschakeld of staat er een stevige rimpel op? Dit is alleen te meten als de trafo volledig in de schakeling zit. Als je de secundaire loskoppeld valt de sturing van de primaire schakelaar weg.

Kun je aangeven welk regel IC(,s) er op de print zit(ten). Dan is uit het datasheet daarvan waarschijnlijk meer info te halen.

Zit er tussen het primaire en secundaire deel niet nog ergens een optocoupler of een spoeltje of zo iets. Buiten de trafo is er meestal nog een terugkoppeling voor het aansturen van de primaire schakelaar. Dit zou eventueel ook over de trafo zelf kunnen lopen.

 

Geef anders even een foto van het voedingsdeel van de print, dan kunnen we een beetje meekijken.

Is de trafo wel een trafo of is het een complete AC/DC converter?

Je geeft aan de "AC/DC trafo" maar een trafo die DC uitgeeft kan niet. HIPRO is een Taiwanese fabrikant van voedingen maar ik kan op de verdere nummers die je aangeeft ook geen info vinden.

 

Hoe je de componenten kunt meten met de scoop is mij niet helemaal duidelijk. Als de schakeling niet werkt is er met een scoop weinig te zien en dus ook weinig over de toestand van het component te zeggen.

 

 

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vermoed dat het hier niet gaat om een normale trafo , maar om een schakelende voeding in 1 "trafo" behuizing.

vandaar de gelijkspanning als ingang..bij een norm. trafo hadden dan de zekeringen om je oren gevlogen.

 

als dit blokje defect is wordt het lastig , als hij 1 uitgangs spanning heeft kan je een extrene adaptor gebruiken,maar verder lastig.

 

groeten , arnold

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...