Ga naar inhoud


uitrichten van een Triax 110 cm schotel met multifeed houder voor Astra 1 +


Gast Mazi007

Aanbevolen berichten

Gast Mazi007

Beste, heeft er iemand ervaring met het uitrichten van een Triax 110 cm schotel met Tria multifeed houder voor Astra 1 + 2 + 3 + hotbird, dus specifiek de 110 cm met de multifeed, ik had een andere multifeed gekocht een universal maar hiermee lukte het me niet zou het wel lukken met de Triax multifeed ??? En is dit een gemakkelijke klus ????

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waarom niet draaibaar ??

 

Normaalgezien met zo'n triaxmultihouder geen probleem !!

18795196beae5cfe83a8b04f7f968e75fb2247b.

Best eerst een LNB op de arm zetten , daarna:

De schotel uitrichten op 21,6°oost , daar hangt de Eutelsat W6 ,

daar deze schotel groot genoeg is voor deze satelliet !!

Eenmaal klaar , zet dan de multihouder er op en plaats dan

de dichtste rechtse LNB bij de arm , Astra 23,5°oost ,

en rechts ernaast Astra 28,2°oost/Eurobird 1 28,5°oost !!

Aan de andere kant , Astra 19,2°oost , dus de linkse LNB ,

dichtste bij de arm , en daarnaast links , Hotbird 13°oost !!

 

Ook de houder een beetje kantelen , dit ivm de elevatie !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah , ok smile

 

Dus 4 quad LNB's !!

 

http://www.***geen-reclame***/nl/lnb_types-type_uni_quad_lnb.html

 

In elk geval , moeilijk is't niet smile ,

maar verwacht niet dat het binnen 5 minuten is gepiept !!

Ik heb vroeger bij mij veel gexperimenteerd ,

en toen bestond sat4all zelfs nog niet , jaren 90 !! crazy

FSW & Tele-Satellite International waren toen mijn hulp smile

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is helaas in't frans , maar de tekeningen zeggen wat je moet doen smile

De afstanden staan er zelfs bij , enkele voorbeelden zelfs

wanneer je andere satellieten wil kijken met een vaste schotel !!

 

 

http://www.triax.co.uk/upload/multiblock-montage.pdf

http://www.triax.fr/upload/multiblock-montage.pdf

http://www.triax.com/upload/multiblock-montage.pdf

Triax ATD 880 , ik vond geen Engelse uitleg ????

Of zie ik ze letterlijk vliegen ?? whistle

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

IIk snap er helemaal niks van. Op mijn triax 110 slaag ik er enkel in om ze in deze volgorde te ontvangen (met rug naar schotel kijken op de feedhorns) 13,0 - 23,5 - 19,2 - 28,2.

Zit nu al enkele uren te klooien en krijg het gewoonweg niet voor mekaar dat de 28,2 en 23,5 aan de ene kant zitten en dat 19,2 en 13,0 aan de andere kant zitten.

 

Iemand van jullie raad?

aangepast door Seba

* VU+Ultimo & VU+Duo (VIX), DM500 (OpenPli)

* Triax 110cm Astra 1 + 2 + 3 + Hotbird | Triax 78cm Astra 1 + 3 | WaveFrontier T90 (*nog op te stellen*)

* PopcornHour C200

* Synology DS-1010+ & DX510

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Mazi007 en Seba

Wat een vreemde adviezen allemaal.

Een beschrijving van Triax waar je helemaal niets aan hebt. Ik mag aannemen dat de meeste mensen toch wel weten dat de afstelling van een schotel overal anders is. Niet alleen in Duitsland, Nederland, België, Engeland enz. maar zelfs in Nederland is het niet overal hetzelfde.

Ik wil jullie graag helpen met de exacte gegevens hoe de schotel en de lnb’s op een Triax 110 afgesteld moeten worden maar dan zal ik eerst moeten weten waar de schotel ongeveer staat. Het komt niet op 10km op aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Heb je wel de juiste elevatie van de schotel om alle vier de satellieten te ontvangen?
  • Daarnaast denk ik ook nog aan de helling van de multifeed-houder zelf. Ik meende dat de linkerkant hoger moet staan dan de rechterkant, als je met je neus naar de schotel staat.
  • Misschien helpt het naar voren / naar achter schuiven van de LNB zelf in de LNB-houder. Dit om de kop van de LNB zo goed mogelijk in het brandpunt van de schotelantenne te krijgen.
  • Tot slot, ik zou eerste de Hotbird en Astra2 zo optimaal proberen te krijgen. Als dat gereed is, dan pas de Astra 1 en 3. Die bevinden zich ertussen, dus met wat heen en weer schuiven van de twee middelste LNB's zou dat niet heel moeilijk moeten zijn.

Misschien heb je dit reeds geprobeerd. Maar dit is wat mij zo te binnen schiet en waar wel vaak uitricht problemen door ontstaan.

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil jullie graag helpen met de exacte gegevens hoe de schotel en de lnb’s op een Triax 110 afgesteld moeten worden maar dan zal ik eerst moeten weten waar de schotel ongeveer staat. Het komt niet op 10km op aan.

 

Antwerpen, meer bepaald Schoten.

Ik zit nu inmiddels met een Satlink 6908 te kijken en als ik 'goed signaal' heb bij het zoeken van de 23,5 scan ik enkel 19,2 zenders. Snap er helemaal niks meer van

* VU+Ultimo & VU+Duo (VIX), DM500 (OpenPli)

* Triax 110cm Astra 1 + 2 + 3 + Hotbird | Triax 78cm Astra 1 + 3 | WaveFrontier T90 (*nog op te stellen*)

* PopcornHour C200

* Synology DS-1010+ & DX510

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu inmiddels met een Satlink 6908 te kijken en als ik 'goed signaal' heb bij het zoeken van de 23,5 scan ik enkel 19,2 zenders. Snap er helemaal niks meer van.

 

Wel de gebruiksaanwijzing gelezen? U zoekt op 23,5 oost (astra 3) en bij een scan vindt u 19,2 oost (astra 1) zenders. Maw de lnb waar de Satlink 6908 aangesloten is uitgericht op 19,2 oost (astra 1).

 

[media=]

[/media] aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ver was ik inmiddels ook al, maar volgens alle mogelijke 'multifeed' handleidingen die er bestaan moeten 13 en 19,2 aan de ene kant van multifeed stang zitten en 23,5 en 28,2 aan de andere kant. Echter slaag ik er niet in om 19,2 aan dezelfde kant te krijgen als 13.

* VU+Ultimo & VU+Duo (VIX), DM500 (OpenPli)

* Triax 110cm Astra 1 + 2 + 3 + Hotbird | Triax 78cm Astra 1 + 3 | WaveFrontier T90 (*nog op te stellen*)

* PopcornHour C200

* Synology DS-1010+ & DX510

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ver was ik inmiddels ook al, maar volgens alle mogelijke 'multifeed' handleidingen die er bestaan moeten 13 en 19,2 aan de ene kant van multifeed stang zitten en 23,5 en 28,2 aan de andere kant. Echter slaag ik er niet in om 19,2 aan dezelfde kant te krijgen als 13.

 

Ik zal zeggen lees nogmaals de gebruiksaanwijzing door. Met zo satelliet meter kunt u gewoon netjes de schotel uitrichten. Tenzij er obstakels zijn die het signaal belemmeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste SEBA

In Schoten moet je een Triax 110 als volgt afstellen:

Stel eerst de rail 10,9 graden schuin. Dat betekent dat als de naar de binnenzijde van de schotel kijkt de rechterzijde over een afstand van 40cm 77mm lager moet staan dan de linkerzijde.

Plaats dan de Astra 23,5-lnb links van de schotelarm.

Plaats links van de Astra 23,5 op 75mm afstand de lnb voor de Astra 28,2.

Plaats rechts van de schotelarm op 70mm afstand van de Astra 23,5lnb de lnb voor de Astra 19,2.

Plaats op 104mm afstand van de Astra 19,2 lnb de Hotbird-lnb.

Deze afstanden moet je allemaal van hart voorzijde lnb naar hart voorzijde lnb meten. Meestal zit er in het midden van de lnb wel een klein kuiltje, dus meten van kuiltje naar kuiltje.

Stel de schotel af op de Astra 23,5. Hiervoor moet de elevatie op 28,7 graden staan.

Afstellen op maximale signaalkwaliteit.

De andere drie satellieten staan dan ook goed.

Stel de skew van de lnb’s als volgt af:

Hotbird 13 op 7 graden

Astra 10,2 op 4 graden

Astra 23,5 op 7 graden

Astra 28,2 op 10 graden

Dit allemaal met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt,

 

Ben er nu toch in geslaagd om 23,5 aan de linkerzijde van de beugel te krijgen :) Helaas heb ik hierbij een ander probleem:

Bij het scannen naar zenders (23,5) heb ik rt een 310 ongv. Echter niet de Vlaamse en Nederlanse zenders (of toch niet allemaal).

Als ik met de 'satfinder' op m'n VU+Ultimo instel om de bepaalde transponder van VTMHD te bekijken heb ik heel mooi signaal. Echter wanneer ik deze specifieke scan krijg ik geen resultaat.

Enig idee wat dit kan zijn?

 

VTM HD zit op:

11856.00 V DVB-S2 QPSK 27500 5/6 (volgens mijn gegevens)

* VU+Ultimo & VU+Duo (VIX), DM500 (OpenPli)

* Triax 110cm Astra 1 + 2 + 3 + Hotbird | Triax 78cm Astra 1 + 3 | WaveFrontier T90 (*nog op te stellen*)

* PopcornHour C200

* Synology DS-1010+ & DX510

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt,

 

Ben er nu toch in geslaagd om 23,5 aan de linkerzijde van de beugel te krijgen :) Helaas heb ik hierbij een ander probleem:

Bij het scannen naar zenders (23,5) heb ik rt een 310 ongv. Echter niet de Vlaamse en Nederlanse zenders (of toch niet allemaal).

Als ik met de 'satfinder' op m'n VU+Ultimo instel om de bepaalde transponder van VTMHD te bekijken heb ik heel mooi signaal. Echter wanneer ik deze specifieke scan krijg ik geen resultaat.

Enig idee wat dit kan zijn?

 

VTM HD zit op:

11856.00 V DVB-S2 QPSK 27500 5/6 (volgens mijn gegevens)

 

Het wordt steeds waziger en onduidelijker. Als ik het goed gelezen heb, hebt u met behulp van de Satlink 6908 de astra 3 optimaal uitgericht. U hebt nu een probleem met de VU+Ultimo dat er op een bepaalde transponder niet kan scannen. Het lijkt mij beter dat u deze vraag gaat stellen in het Vu+ forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...