Ga naar inhoud


een vraagje over de upscaler van de 800


pipokoeie

Aanbevolen berichten

Il wilde nog even terug naar de kwaliteit van de scaler. Normaal gesproken zou die kwaliteit beduidend beter moeten zijn dan scart. Om dit beter te testen zou iemand eigenlijk de volgende proef op de som moeten nemen:

1) programma opnemen op de DM800

2) video bestand schrijven naar dvd of file opslaan op andere media player

3) verschillen ontdekken tijdens afspelen van programma via DM800 en player, natuurlijk het liefst met een goede scaler (Denon of Oppo).

 

Voorts nog een vraag aan de gebruikers of makers van het script (pleenmeel): ook al is het signaal in het geval een SD signaal, zijn we er zeker van dat er geen bewerking van het signaal optreedt (dus van 576i naar 576i)? Het beste zou natuurlijk zijn de scaler helemaal te omzeilen maar ik vrees dat dat alleen via fw is op te lossen.

 

DeDream

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 169
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: DeDream
Voorts nog een vraag aan de gebruikers of makers van het script (pleenmeel): ook al is het signaal in het geval een SD signaal, zijn we er zeker van dat er geen bewerking van het signaal optreedt (dus van 576i naar 576i)? Het beste zou natuurlijk zijn de scaler helemaal te omzeilen maar ik vrees dat dat alleen via fw is op te lossen.


Hoi,ik weet niet of ik je vraag helemaal snap, maar in v05 zal een 576i stream ook als 576i worden weergegeven. Of de scaler dan nog iets doet weet ik niet.

Gr,


I
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hetzelfde probleem als bij een display: elk signaal wordt door de scaler herberekend om een goede fit te krijgen op het display, tenzij je 1:1 de pixels doorgeeft aan het display.

 

Raphie

Blijkbaar is de deinterlacer van de DM beter dan die van je plasma. Wat voor plasma gebruik je?

 

saluti,

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo pleenmeel,

 

Ik krijg het script niet meer aan de gang op de nieuwe PLI Jade final, jammer dat PLI dit script niet heeft meegenomen in de final versie.

Een HD ontvanger schaf je aan om het beste/mooiste beeld te krijgen op je TV en om de goede/juiste resolutie naar je TV te sturen.

 

Pleenmeel, zou je het nog een keer willen nakijken om het werkend te krijgen?

 

Vrg,

Rudy

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij hetzelfde, lukt in de nieuwe PLi ook niet meer. Ik probeer nog Ronaldd image. Ook ik snap niet dat het script van pleenmeel niet met meer enthousiasme wordt opgepakt door imagebouwers. Initiatief van pleenmeel voor mij in ieder geval prima uitkomst (zolang ik het werkend krijg wink )

Echostar LT8700, Topfield 5000PVR en Dreambox 800HD via multiswitch op een draaibare Echostar 120cm en vaste Visiosat tri-sat schotel met Invacom en Smart LNBs

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet of andere ook deze ervaring hebben gehad. Ik heb gisteren de Newnigma image-dm800-v.2.2 geinstalleerd. De autoreolution is deze firmware werkt goed. Maar ik heb wel het idee dat het beeld met de pli firmware beter was. Heb bij beide firmware's bij sd kanalen de Dm-800 laten uitsturen met 576i laten uitsturen en mijn Pioneer plasma laten scalen. Nou is mijn vraag kan het zijn dat de firmware invloed heeft op de beeldkwaliteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat script zet je toch zo in je dreambox bijvoorbeeld in de /bin directory en voor je via telnet uit (of je zorgt ervoor dat het telkens opstart na een reboot, je kunt het bijvoorbeeld in de enigma2.sh toevoegen maar dan wel forken).

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: raf
Maar ik heb wel het idee dat het beeld met de pli firmware beter was. Heb bij beide firmware's bij sd kanalen de Dm-800 laten uitsturen met 576i laten uitsturen en mijn Pioneer plasma laten scalen. Nou is mijn vraag kan het zijn dat de firmware invloed heeft op de beeldkwaliteit?


Nee, dat kan niet.
Hooguit als er een nieuwere driver in zit bijvoorbeeld. Maar in dit geval hebben de laatste driver updates geen enkele invloed op de beeldkwaliteit gehad.

Ik denk echter dat ik wel weet waar het aan ligt; in de PLi Jade Final zit een nieuwe freetype library, die er voor zorgt dat de fonts een flink stuk netter gerenderd worden.
Voor wie er oog voor heeft, ziet alles er dus een stuk strakker uit. (maar aan de andere kant, de meeste mensen zonder scherp oog voor detail merken het verschil niet tot je ze er op wijst)

Dus het TV beeld zelf is niet scherper, de osd ziet er alleen een stukje netter uit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast pleenmeel
Origineel bericht van: BMW850
Hallo pleenmeel,

Ik krijg het script niet meer aan de gang op de nieuwe PLI Jade final, jammer dat PLI dit script niet heeft meegenomen in de final versie.
Een HD ontvanger schaf je aan om het beste/mooiste beeld te krijgen op je TV en om de goede/juiste resolutie naar je TV te sturen.

Pleenmeel, zou je het nog een keer willen nakijken om het werkend te krijgen?

Vrg,
Rudy


Kan je aangeven wat er niet lukt? Start het script niet automatisch op? Ik zie in ieder geval dat /usr/script niet bestaat, maar die maak je met:

dm800# mkdir /usr/script

Dan het script daarheen ftp'en en vervolgens:

dm800# cd /etc/init.d
dm800# echo '/usr/script/autores.sh&' > autores
dm800# chmod +x autores
dm800# cd /usr/script
dm800# chmod +x autores.sh
dm800# cd /etc/rc3.d
dm800# ln ../init.d/autores S20autores.sh
dm800# reboot

Dit alles uit het hoofd. Ik kan pas morgenavond weer bij mijn dm800.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Heeft even geduurd voordat ik eraan toe gekomen ben, maar werkt hier ook prima in de meeste gevallen.

 

Wat nog niet ideaal gaat is als ik een video-bestand afspeel dat niet een "standaard" resolutie heeft. Ik heb bv net een trailer gedownload voor een 2.35:1 film. Die heeft 1920x816 resolutie (geen zwarte balken). Als ik die (een mpeg2 versie ervan) afspeel zal het script proberen de videomode op 816p te zetten, en dat wordt natuurlijk mooi genegeerd want dat is geen bekende resolutie. Dus als toevallig de video-mode op 576i stond omdat ik ervoor naar een reguliere zender aan het kijken was heb ik m'n HD trailer ook in SD. In dat soort gevallen dus eerst even via een HD zender zappen (of bij het omcoderen naar mpeg2 zwarte balken toevoegen, maar omcoderen zal niet altijd gewensd zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met de plugin uitgetest en bij mij maakt het totaal niet uit kwa beeldkwaliteit (Sony Bravia 46" LCD). Aangezien het telkens twee seconden duurt voordat ik weer beeld heb na een resolutie-verandering, zet ik 'm weer uit en laat de dreambox lekker weer scalen.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij maakt het wel uit. Mijn Philips TV is van een tijd dat 'ie net wel een 1920x1080 panel heeft, maar de processing nog niet zo lekker loopt op HD. Dus bij een SD signaal werkt bv het dynamische backlight, en features als natural motion en pixelplus. Bij HD wordt dat allemaal uitgeschakeld. En dat is jammer, dus ik ben er erg blij mee dat de dreambox nu netjes schakelt afhankelijk van de resolutie van de bron.

 

Dank Pleenmeel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: bartbnl
Bij mij maakt het wel uit. Mijn Philips TV is van een tijd dat 'ie net wel een 1920x1080 panel heeft, maar de processing nog niet zo lekker loopt op HD. Dus bij een SD signaal werkt bv het dynamische backlight, en features als natural motion en pixelplus. Bij HD wordt dat allemaal uitgeschakeld. En dat is jammer, dus ik ben er erg blij mee dat de dreambox nu netjes schakelt afhankelijk van de resolutie van de bron.

Dank Pleenmeel!


beter zou zijn dat Philips en andere TV fabrikanten zich niet bemoeien met het beeld en het laten zoals het behoort te zijn ipv het beeld te verkrachten met alle bekende "beeldverbeteraars"

zet deze maar eens uit en zie wat een mooi plaatje je krijgt wink

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik natuurlijk ook geprobeerd, maar het helpt wel degelijk. Door motion-compensated de lage video frame rate naar de panel rate te converteren in plaats van plaatjes domweg te herhalen blijven bewegingen vloeiender en scherper (en dat mis ik bij HD nu wel, maar daar krijg je dan weer veel voor terug, dat is wel iets waar ik bij een volgende tv op ga letten). Door het backlight minder hard aan te zetten voor donkere stukken is het black-level weldegelijk beter, maar het kost wel processing (het LCD moet verder "open" voor de minder donkere kleuren om die wel dezelfde hoeveel licht uit te laten sturen). Door de spatiele opschaling wat meer edge-adaptief te maken (en niet-linear zodat bv. ringing vermeden kan worden) zie je minder de originele pixel structuur (daar maakte zelfs mijn vriendin gisteren een opmerking over nadat ik het gisteren omgesteld had).

 

Als ik de dreambox laat schalen zit er ook processing tussen (ergens moet er ten slotte geschaald worden), dus echt uitzetten kan toch niet. En zover ik kan zien is de dreambox scaler alleen spatieel, en doet die temporeel niets anders dan frame repeat. De scaler in de dreambox is behoorlijk goed (een stuk beter dan die in m'n Onkyo versterker bv.), maar voor noch een dreambox noch zo'n a/v versterker zijn dit core features, en voor een tv wel (en die heeft ook echt kennis van de uiteindelijke resolutie en frame rate waar het naar toe moet, en kan daarmee tussenstappen vermijden).

 

Dus een algemene opmerking dat alle processing maar uit moet vind ik wat kort door de bocht, omdat we niet meer in een tijdperk leven van een CRT waarbij dat ook echt kon, maar er nu echt verschillen zitten tussen de resolutie en frame rate van het inkomend signaal en van het panel dat het weer moet gaan geven. Dus er moet hoe dan ook iets aangepast worden, en dan is het gewoon een kwestie van kijken hoe elk apparaat dat doet (of dat nou tv versus dreambox versus progressive dvd speler versus a/v versterker is, of bv TVs van verschillende merken onderling) en van wat je er dan het mooist uit vind zien.

 

Dus ja: vooral proberen hoe het eruit ziet met processing "uit", maar ook niet schromen die weer aan te zetten als je vind dat dat beter uitpakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...